A
Om jag bygger ett nytt hus på en lerhög och gör en värdering när huset är klart för att omvandla byggkreditivet till bolån. Kan jag vid ett senare tillfälle göra en ny värdering efter att ha anlagt trädgård, gjort uppfart och annan plattläggning, byggt garage etc? Räknas det som "omfattande om- eller tillbyggnad" som berättigar en omvärdering?

Från FI:

"Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.

Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring."

När mäklaren värderade vårt nybyggda hus berättade vi vad vi skulle göra med tomten och han tog hänsyn till det i sin värdering.

M Mixi skrev:
När mäklaren värderade vårt nybyggda hus berättade vi vad vi skulle göra med tomten och han tog hänsyn till det i sin värdering.
Ungefär så gjorde vi med, mäklaren hänvisade dock till att just trädgården i många fall var nått som inte påverkade priset så mycket, men det finns ju säkert undantag till den regeln med.

Lånar tråden lite

Nyfiken fråga från mig: hur mycket högre blev era slutvärderingar av era hus kontra förhandsvärderingen? @Mixi @Pumba

Vi ska snart slutvärdera vårt nämligen

P Paulina123 skrev:
Lånar tråden lite

Nyfiken fråga från mig: hur mycket högre blev era slutvärderingar av era hus kontra förhandsvärderingen? @Mixi @Pumba

Vår slutvärdering blev 800.000 högre än förhandsvärderingen. De gjordes ungefär med 1 års mellanrum.

P Paulina123 skrev:
Lånar tråden lite

Ungefär 400 000kr över förhandsvärderingen, de räknade på 2,8 men blev 3,2.
Sen har bostadspriserna rusat här i området sedan 2013 när vi byggde så när vi pratade lån med banken senast var värderingen på 4 miljoner istället för 3,2.

Tack för era svar!

Roligt att höra att värderingarna hade stigit med så pass mycket. Håller tummarna för att något liknande sker för oss.

Marknadsläget är ju lite annorlunda nu. Jag tror inte man skall räkna med att slutvärderingen blir högre än förhandsvärderingen, i nuvarande marknadsläge.

Klart att man kan ju själv också jämföra värderingen med försäljningar av liknande hus via ex. Booli. Ser man då att förhandsvärderingen verkar väldigt försiktig, så kanske det finns utrymme för lite mer vid slutvärderingen.

Ja precis, marknadsläget är lite annorlunda men hoppas kan man alltid

När mäklaren skulle förhandsvärdera huset tittade han på produktionskostnadskalkylen och satte värdet till exakt samma summa (3,7). Det säljs få hus i området men i oktober såldes en smålandsvilla med oinredd övervåning för 3,8. Vi har ett movehome/trivselhus på en hörntomt i slutet på en återvändsgränd (skogen bakom). Hoppas och tror att det kan påverka värdet och att vi får upp slutvärderingen lite iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.