8 101 läst · 9 svar
8k läst
9 svar
Amorteringsfritt vid nybygge
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det beror väl mer på hur mycket ni går in med. Vi hade kunnat få amorteringsfritt men valde inte det. Tror vi lånar ca 30% av värderingen.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
F FeliciaC skrev:
Precis som du säger så har flera hustillverkare i samarbete med bl.a. Nordea haft amorteringsfritt i två år eller kortare. Detta pga Finansinspektionen(FI) lättade på kraven för lån iom Corona. Dock är det viktigt att påpeka att dt var endast tillfälligt och att FI har tagit tillbaka detta. From 31 augusti är det återigen krav på amortering precis som det var innan - 1 % om du lånar över 50 % ; 2 % om du lånar över 70 % och ytterligare 1% om lånebeloppet överstiger 4,5 bruttoinkomst
Källa https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2020/fragor-och-svar-om-nytt-undantag-fran-amorteringskrav/
Fick möjlighet att få amorteringsfritt första 5 åren i samband med nybygge. Swedbank som erbjöd det nu i veckan. Vi lånar ca 55% av förhandsvärderingen som det ser ut idag.
Valde dock inte att ta det utan kommer amortera minst 1%.
Är lånet högre än 4,5 gånger er årliga inkomst blir det kanske svårt att få helt amorteringsfritt nu när coronareglerna försvinner fattade jag det som när vår bankkontakt förklarade upplägget.
Är lånet högre än 4,5 gånger er årliga inkomst blir det kanske svårt att få helt amorteringsfritt nu när coronareglerna försvinner fattade jag det som när vår bankkontakt förklarade upplägget.
S SverreKant skrev:Fick möjlighet att få amorteringsfritt första 5 åren i samband med nybygge. Swedbank som erbjöd det nu i veckan. Vi lånar ca 55% av förhandsvärderingen som det ser ut idag.
Precis vad jag också hört.
Hej,
Jag blev erbjuden möjligheten till helt amorterings fritt.
Skulle kunna lägga in pengar för att komma ner till 50% belåning, men har kommit överens med banken om att jag får bättre avkastning på börsen än vad 1% ränta kostar. Även fast de ligger hos Avanza så gick Swedbank med på detta.
Tror och känner att de har väldigt mycket med hur mycket din bankman jobbar för dig. En bra bankkontakt är A-O. Han löste så jag fick belåna upp min lägenhet och bygga nytt med 2% byggnadskreditivslån.
Finans inspektionen säger att du kan få amorteringsfritt upp till 5 år vid nyproduktion. De är inte begränsat till lägenhetsköp.
Jag blev erbjuden möjligheten till helt amorterings fritt.
Skulle kunna lägga in pengar för att komma ner till 50% belåning, men har kommit överens med banken om att jag får bättre avkastning på börsen än vad 1% ränta kostar. Även fast de ligger hos Avanza så gick Swedbank med på detta.
Tror och känner att de har väldigt mycket med hur mycket din bankman jobbar för dig. En bra bankkontakt är A-O. Han löste så jag fick belåna upp min lägenhet och bygga nytt med 2% byggnadskreditivslån.
Finans inspektionen säger att du kan få amorteringsfritt upp till 5 år vid nyproduktion. De är inte begränsat till lägenhetsköp.