3 080 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Amortering vid två bostäder
Vi äger idag en bostadsrätt och precis i färd med att köpa ett sommarhus.
För bostadsrätten amorterar vi 2% per år, då den är belånad över 70%. Det är en rak amortering som löper tillsammans med bolånet som är bundet på 3 år.
Om vi köper sommarhus kommer vi totalt sett låna mer än 4,5 ggr vår tid inkomst, vilket triggar igång ett skärpt amorteringskrav där vi måste amortera 3%.
Min fråga är: blir den amorteringen på sommarhusets lån (alltså LÅN SOMMARHUS x 0,03% + nuvarande LÅN BOSTADSRÄTT x 0,02%) eller kommer vi behöva amortera extra på bostadsrätten också (alltså LÅN SOMMARHUS + LÅN BOSTADSRÄTT x 0,03%)
Har googlat runt på det här ett tag nu men blir inte riktigt klok. Någon med erfarenhet eller som jobbar på bank?
För bostadsrätten amorterar vi 2% per år, då den är belånad över 70%. Det är en rak amortering som löper tillsammans med bolånet som är bundet på 3 år.
Om vi köper sommarhus kommer vi totalt sett låna mer än 4,5 ggr vår tid inkomst, vilket triggar igång ett skärpt amorteringskrav där vi måste amortera 3%.
Min fråga är: blir den amorteringen på sommarhusets lån (alltså LÅN SOMMARHUS x 0,03% + nuvarande LÅN BOSTADSRÄTT x 0,02%) eller kommer vi behöva amortera extra på bostadsrätten också (alltså LÅN SOMMARHUS + LÅN BOSTADSRÄTT x 0,03%)
Har googlat runt på det här ett tag nu men blir inte riktigt klok. Någon med erfarenhet eller som jobbar på bank?
Jag trodde att man inte får låna mer än 4,5 ggr ens bruttoinkomst. Amorteringskravet är väl endast baserat på låneandelen av marknadsvärdet?N Niclas Sjöbeck skrev:Vi äger idag en bostadsrätt och precis i färd med att köpa ett sommarhus.
Eller är det ändrat?
Det blir 3% amortering på sommarhuset inte på bostadsrätten.N Niclas Sjöbeck skrev:Vi äger idag en bostadsrätt och precis i färd med att köpa ett sommarhus.
Ok, jag tyckte att du skrev att du tänkte låna mer än 4,5 ggr årsbruttolönen.N Niclas Sjöbeck skrev:
Oavsett det så har jag bara sett amorteringskrav kopplat till lånenivå i förhållande till marknadsvärdet. Aldrig till lån kopplat till lön.
Hur ser de reglerna ut?
”Amorteringskrav på grund av hög skuldkvotNissens skrev:
Om du tar ett nytt bolån, och lånet tillsammans med eventuella andra bolån som du redan har, är större än motsvarande 4,5 gånger din bruttoinkomst måste du amortera 1 procent per år på det nya lånet. Detta amorteringskrav gäller från den 1 mars 2018.”
från https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/bolan/amorteringskrav/
Liknande trådar
-
Revideras amorteringsgrundande värdet vid husköp?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Påtvingad nytt amorteringsgrundande värde vid flytt av lån
Amorteringsfritt vid nybygge
Hustillverkare -
Amorteringskravet vid nybygge och efterbyggt garage
Amorteringsgrundande värde vid nybyggnation
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.