Så länge förväntad avkastning är högre än räntan är det investering som gäller

Global index är hyffsat tryggt ändå, kan vara bra att ha olika affärsområden då trender går upp och ner så kanske en ligger bättre till då du behöver plocka ut kapital.

Glöm inte bort ränteavdraget på lånen, och skatt på investeringarna.

Om räntan ligger på 7% och avkastning 8% hade jag amorterat, eller gått på 50/50.

Sen tycker jag det är bra att ha en buffert och dedikerade pottar för t.ex. semester på räntekonto, fria uttag och daglig ränta ligger på ca 3,6% nu. Så man slipper nalla från investeringarna i onödan
 
Lagom är väl bäst.

Visst skulle man kunna släcka lånet och vara skuldfri eller bara betala ränta och hitta bättre avkastning.

Vi kör medelvägen. Amortering på 15 år. Skuldfria innan 50år och sparande i både fonder och aktier.

Känns rätt självklart att eftersträva skuldfri och därmed lägga ett skapligt arv till barnen i fast och trygg egendom.

Även om det inte är det som ger maximal avkastning så nog fasen ska man äga sitt boende.
 
  • Gilla
  • Älska
BerlinCalling och 12 till
  • Laddar…
Vi siktar på att vara skuldfria innan året är slut. Vi har således amorterat rätt hårt och inte investerat så mkt.
Jag är fullt på det klara med att vi hade tjänat mkt mer på att investera pengarna än att göra så som vi gjort.

Vi har dock ett (irrationellt?) behov av att äga vårt hus. Vi vill ha låga månadskostnader och klara oss på mindre än 1 lön.
Därmed kan man tänka sig att gå i pension tidigare eller ta nåt sabbatsår och resa?
Detta inlägg var menat att belysa att folk är olika och inga excelfiler i världen hade fått oss att göra annorlunda 😋
 
  • Gilla
Spektaglet och 16 till
  • Laddar…
Det är inte konstigt att svenskarna är ett av världens högst belånade folk när man inte har något att vinna på att amortera, som synes.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det kokar väl ner till riskjusterad avkastning. Amorteringen är riskfri, börsen är inte det. Mellanskillnaden är en potentiell uppsida, men också en potentiell nedsida. Du kan teoretiskt ha värdepapper för 0 kr och hela ditt bolån om du försöker vara smart, men du kan också lyckas amortera av lånet betydligt snabbare än i dina kalkyler.

Diversifiering brukar vara bra. Kombinera fastighet, aktier, guld samt långa och korta obligationer så sprider du risken men får avkastning i stort sett alla delar av konjunkturcykeln.
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
Själv har jag ökat amorteringen vartefter inkomsterna minskat allt för att hålla ner månadskostnaden och själv kunna välja vart pengarna går……. Har enligt mig själv god spridning och relativt låg risk.
Har som mål att amorterat klart innan pensionen 😜
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag har personligen sett hur familjer råkat ut för olika oförutsedda händelser som gjort att ekonomin har tagit en brutal smäll och de har fått sälja sitt hem, dessutom inte haft råd att invänta ett bra tillfälle och har därmed fått ut betydligt mindre för bostaden.
Att lämna sitt hem och dessutom ha kvar stora skulder är verkligen inte någon dröm.

Har ni marginaler för om något händer? Att behöva ta från ett långsiktigt sparande så som börsen är inte helt optimalt om något oväntat händer. Skulle amortera göra att ni får ett tryggare boende skulle jag amortera. Om ni redan nu har goda marginaler och buffert skulle jag lägga en stor del på börsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Mellanvägen är väl att både amortera och spara i fonder.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
O
B BSOD skrev:
Mellanvägen är väl att både amortera och spara i fonder.
Det är ju det bästa med lagarna för amortering i Sverige. Alla måste amortera ner till en viss nivå så samhället slipper ta en så stor smäll vid dippar!

Tänk om amorteringskravet och kontantinsatskravet på 15% hade funnits. Då hade vi suttit rejält i skiten senaste åren.

Med det sagt ska man inte amortera ihjäl sig. En fördel med börsen är att du får ut dina pengar på några dagar om du behöver dom. Amorterar du bort din buffert så måste du gå till banken och låna om något händer.
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
B
@Ossian K Olsson

Håller med. Man kan ju fråga sig när man kommer ner under t.ex. 70% eller 50% belåning, om det kan vara klokt att öka fondsparandet, och minska amorteringen.

Risken finns ju att banken inte vill låna ut längre. Är man t.ex. pensionär med låg inkomst så är de inte så pigga på att låna ut längre. Trots låg belåning på fastigheten.
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Ossian K Olsson

Håller med. Man kan ju fråga sig när man kommer ner under t.ex. 70% eller 50% belåning, om det kan vara klokt att öka fondsparandet, och minska amorteringen.

Risken finns ju att banken inte vill låna ut längre. Är man t.ex. pensionär med låg inkomst så är de inte så pigga på att låna ut längre. Trots låg belåning på fastigheten.
Det är lika med de s.k pensionärslånen, ju äldre du är desto mindre får du låna. Om jag inte har fel nu och missminner mig. Om huset är betalt och värt ca 4 miljoner och du fyllt 80 så får du inte låna mer än ca 25 kkr. det är en nedgående skala beroende på din ålder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
När inte inkomsten ens räcker till räntan är man glad att ha amorterat 🤔
Men det är ju individuellt hur man lägger upp ekonomin…….
En mix av placeringar, amortering och kontanter är bra för dom flesta
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Man hade också kunnat kräva att samtliga bolån skall amorteras av efter 15 år. Då hade priserna speglat den nya betalningsförmågan.

Väldigt bra att ha tillgängligt kapital vid oförutsägbara händelser. Därav kanske lite dumt att amortera för mycket om det finns risk att det blir svårt att ta lån. Med existerande låg och kapital i fonder/aktier/räntekonto är det enklare att sälja av och realisera kapital till kontanta medel vid behov.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Excel
Ett tips kan att hålla sig till amorteringskraven och investera resten.
Inflationen ”äter” också på ditt lån i reala termer.

Men det är ju en skön känsla att vara skuldfri men det är också skönt att ha några millar på ISK⭐️
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.