Jag förstår inte hur amazon fungerar som webhandel. 75% av prylarna jag skulle vilja beställa visar sig inte gå att få levererade till min adress. Spelar ingen roll ifall jag handlar via amazon.com, .se, .de eller co.uk

Just nu letar jag en kompakt lösning för att kunna hängtorka sängkläder klokt. Räcker med 3-4 stänger, men de ska alltså vara minst ~150cm långa.

Denna Kadax Roof drying rack ser ut som en ideal lösning för oss, men jag får inte beställa den. Har googlat lite på produktnamnet och tillverkaren men har ingen tur. :/
Kadax torkställning för takmontering med kläder hängande på flera stänger i olika nivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som har tips om liknande produkt hos en handlare som klarar av att leverera?
(och som bonusfråga: finns det något sätt att filtrera produkter på Amazon så de slutar visa skit de ändå inte tänker sälja till mig?)

Bästa svaret

ulfben ulfben skrev:
Jag förstår inte hur amazon fungerar som webhandel. 75% av prylarna jag skulle vilja beställa visar sig inte gå att få levererade till min adress. Spelar ingen roll ifall jag handlar via amazon.com, .se, .de eller co.uk

Just nu letar jag en kompakt lösning för att kunna hängtorka sängkläder klokt. Räcker med 3-4 stänger, men de ska alltså vara minst ~150cm långa.

Denna Kadax Roof drying rack ser ut som en ideal lösning för oss, men jag får inte beställa den. Har googlat lite på produktnamnet och tillverkaren men har ingen tur. :/
[bild]

Är det någon som har tips om liknande produkt hos en handlare som klarar av att leverera?
(och som bonusfråga: finns det något sätt att filtrera produkter på Amazon så de slutar visa skit de ändå inte tänker sälja till mig?)
Har du provat att sätta om leveranssättet ?
Ibland är det ett visst utlämningställe som dom inte skickar till, men väljer man hemleverans eller ett annat närliggande ställe så funkar det.

Jag har f.ö. köpt ett sånt där med enskilda snören hos Hornbach förut. Monterade upp det, efter att ha trasslat ut det, och monterade ned skiten efter ca 4 månader och köpte en riktig torkhiss istället !

Takmonterad torkhiss i vit metall med flera parallella stänger, hängande i snören med trissor för upphängning av tvätt.
Skapa konto

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIvIz1pr7oiQMVBVyRBR34wxMjEAQYAyABEgJpJfD_BwE

De där enskilda stängerna håller på och slänger, trissorna hakade upp sig, och det blev ett jäkla hissande med en pinne med krok för att fiska ned och upp dom - inte praktiskt för fem öre :/

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ibland är det ett visst utlämningställe som dom inte skickar till, men väljer man hemleverans eller ett annat närliggande ställe så funkar det.
Ofta funkar det inte heller när man väljer ett sparat utlämningsställe i Steg 1 i kassan.
Byt till hemadressen och kryssa sedan i leverans till utlämningsställe längre ner istället.
Du kan då inte välja utlämningsställe, men i mitt fall hamnar det alltid på samma utlämningsställe som jag hade valt iallafall.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:

[bild]

Själv har jag inget problem med att få den levererad hem, vilken typ av adress har du inlagd?

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv har jag inget problem med att få den levererad hem, vilken typ av adress har du inlagd?
TS bor väl på Gotland (Visby)..det är ju inget man bara svänger förbi direkt.

D Dilato skrev:
TS bor väl på Gotland (Visby)..det är ju inget man bara svänger förbi direkt.
Tja, även på Gotland så tjänstgör ju PostNord och förutom någon dag extra i leveranstid så ser jag inte varför just placeringen på ön ska vara något som omöjliggör alla leveranser.
(Just den aktuella torkställningen skickas från Polen och ska ta 9 dagar att leverera till mig, att leverera den till Visby känns inte som något udda.)

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Har du provat att sätta om leveranssättet ?
Ska testa!

Jag har f.ö. köpt ett sånt där med enskilda snören hos Hornbach förut. Monterade upp det, efter att ha trasslat ut det, och monterade ned skiten efter ca 4 månader och köpte en riktig torkhiss istället !

[bild]
[länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIvIz1pr7oiQMVBVyRBR34wxMjEAQYAyABEgJpJfD_BwE

De där enskilda stängerna håller på och slänger, trissorna hakade upp sig, och det blev ett jäkla hissande med en pinne med krok för att fiska ned och upp dom - inte praktiskt för fem öre :/
Tack för input! Jag tittade på hissen du föreslår först, men önskade innerligt att den var 10cm längre. Vill inte behöva knussla med påslakan (som ju är minst ~140cm breda). Men det du säger verkar helt rätt - det kommer nog snabbt kännas klyddigt med sju snören ifall de inte hissar stängerna jämnt och ifall det behövs mer än gravitation för att få ned dem från taket.

Men är det så att hissen slår över ifall du inte balanserar tvätten på den? Tycker infästningen av hisslinan ser ut att leda till balansproblem...

Redigerat:
Ni hade rätt allihop. Jag hade ICA Maxi som default leveransadress. När jag bytte till hemadressen var det inget problem längre.

Synd att det ska göra skillnad men skönt att ha fått en lösning iaf. :p

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Vill inte behöva knussla med påslakan (som ju är minst ~140cm breda).
Vi som har god bredd i torkrummet i källaren hänger ändå alltid upp alla lakan vikta på mitten så de tar upp halva bredden, de är ändå torra nästa dag. Får plats med så mycket mer på det sättet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Här har vi torkrummet, för kontext.

Har några inneboende så det måste vara pedagogiskt, flexibelt men framförallt så måste de få sin tvätt torr snabbt så vi inte behöver trängas för mycket.

Planen var att bygga en takmonterad torklina med rundstav längs högra sidan. Hög nog för att ta sängkläder utan att de släpar i golvet, och långa nog för att inte kräva dubbelvikning. Men projekt behöver avslutas så nu letar jag helt sonika en produkt för att lösa problemet.

Torkrum med kakelgolv, väggmonterade torkställningar till vänster och en avfuktare på golvet till höger.
Skapa konto

ulfben ulfben skrev:
Ni hade rätt allihop. Jag hade ICA Maxi som default leveransadress. När jag bytte till hemadressen var det inget problem längre.

Synd att det ska göra skillnad men skönt att ha fått en lösning iaf. :p
Då blev det mer logiskt.
Du kan fortfarande välja utlämningsställe varje gång du gör en beställning.
När du använder Ica Maxi som destination räknas det nog som en företags-adress, vilket gör vissa begränsningar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
När du använder Ica Maxi som destination räknas det nog som en företags-adress, vilket gör vissa begränsningar.
Det verkar bero på vilket land grejorna skickas från, och min gissning är att det helt enkelt beror på att fraktföretaget som anlitas på avsändarsidan inte erbjuder tjänsten att skicka till valfritt svenskt ombud. Det funkade bra tidigare.

Typiskt Amazon kanske...

C cpalm skrev:
Det verkar bero på vilket land grejorna skickas från, och min gissning är att det helt enkelt beror på att fraktföretaget som anlitas på avsändarsidan inte erbjuder tjänsten att skicka till valfritt svenskt ombud. Det funkade bra tidigare.

Typiskt Amazon kanske...
Tja, de har ju skett en hel del byte av leverantörer och att få en leverantör som *inte* har Ica Maxi som sitt ombud lär vara rätt knepigt.

Om man anger sin hemadress kommer de ju sedan som alternativ skicka dem till "rätt" ombud, oavsett om det är Ica Maxi eller något annat. Om det är något som är typiskt Amazon eller hela horden av logistikföretag och utlämningsställen låter jag vara osagt.

C
Tja, de har ju skett en hel del byte av leverantörer och att få en leverantör som *inte* har Ica Maxi som sitt ombud lär vara rätt knepigt.
Inte när paketet skickas från ett annat land. De har nog ingen susning om ICA Maxi eller andra svenska ombud.

Utan det bygger på att transportören på avsändarsidan erbjuder möjligheten att förmedla informationen om vilket ombud mottagaren valt till deras svenska partner, i detta fall Postnord. Gissar att så inte är fallet med de transportörer Amazon använder i vissa länder just nu, och då uppstår detta fenomen. Det har som sagt fungerat tidigare.

ulfben ulfben skrev:
Ska testa!

Tack för input! Jag tittade på hissen du föreslår först, men önskade innerligt att den var 10cm längre. Vill inte behöva knussla med påslakan (som ju är minst ~140cm breda). Men det du säger verkar helt rätt - det kommer nog snabbt kännas klyddigt med sju snören ifall de inte hissar stängerna jämnt och ifall det behövs mer än gravitation för att få ned dem från taket.

Men är det så att hissen slår över ifall du inte balanserar tvätten på den? Tycker infästningen av hisslinan ser ut att leda till balansproblem...
Torkhissen funkar kanon. Visst kan den luta ngn cm om man bara lastar den yttersta på en sidan och inget annat, men det påverkar inte mer än att det komemr några cm närmare golvet möjligen :)

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.