Hej,
Har ett utomhusuttag som är direkt kopplat till elcentralen på en egen grupp, antagligen för att det var enklast att koppla så/spara längd på kabel. Brukar man göra så? Är osäker om jag vill ha de så. Har visserligen inget annat behov att få nått inkopplat i centralen istället men vill veta att det är rätt utfört.
Kabeln till uttaget går rakt igenom väggen, se bild. Jag hade velat ha kabeln dold men då undrar jag hur jag fixar hålet/genomförings tätningen på uttaget som kabeln går igenom idag.
Förra ägare har lämnat lite installationskabel också, hur vet jag om den är ämnad för inom/utomhus? Den är väldigt svår att böja på, har 4 kablar och en tråd
Har ett utomhusuttag som är direkt kopplat till elcentralen på en egen grupp, antagligen för att det var enklast att koppla så/spara längd på kabel. Brukar man göra så? Är osäker om jag vill ha de så. Har visserligen inget annat behov att få nått inkopplat i centralen istället men vill veta att det är rätt utfört.
Kabeln till uttaget går rakt igenom väggen, se bild. Jag hade velat ha kabeln dold men då undrar jag hur jag fixar hålet/genomförings tätningen på uttaget som kabeln går igenom idag.
Förra ägare har lämnat lite installationskabel också, hur vet jag om den är ämnad för inom/utomhus? Den är väldigt svår att böja på, har 4 kablar och en tråd
Ja det är ett vanligt sätt att få ström till ett uttag, Köp ett nytt uttag med möjlighet att gå in i botten så slipper du se den nu synliga kabeln. Är kabeln så gammal att mjukgöraren har börjat dunsta så släng den och om det är en kabel som är lämplig för utomhusbruk avgör man genom att titta på dess uppbyggnad. Skala upp en liten bit och fota så får du säkert svar på vad det är.
Jag gissar att den har en egen säkring på 10 eller 13A. Det behövs för motor och kupévärmare.K kennyr skrev:Hej,
På föräldrarnas hus finns ett liknande montage, utan skyddstak. 40 år sedan det monterades. ( kabeln kommer in underifrån) Brytare och timer sitter innanför.
Om detta är ditt största problem i huset skall du vara glad. Själv skulle jag låta det vara tills jordfelsbrytaren larmar. Om du öppnar för att kontrollera bör du byta kontakt eftersom risken att tätningen spricker är stor.
Om huset är gammalt ha det i minnet även på vattenventiler. Är dom gamla, så rör dom inte om du inte behöver.
Vad är det som är konstigt? Jag tycker att det verkar tämligen normalt.
Klicka här för att svara