2 082 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Amatör behöver hjälp! Nippel till hydropress...
Hej alla!
Vi övertog för några år sedan mina föräldrars sommarstuga. Pappa kunde inte åka dit från 2009 ungefär och den har stått tom under några år. Nu när vi har den upptäcker jag att pappa har eftersatt underhållet ganska mycket
och det dyker upp än den ena, än det andra.
Nu är det hydroforen/hydropressen som börjar tappa trycket (märks genom reläet till pumpen som slår till mycket oftare). Jag har upptäckt var man kommer åt nippeln för att få in mer luft och det finns en beskrivning på tanken i vilken ordning man ska göra saker. Men, vilken nippel är det tanken? Det är bra trångt ovanför (den står i källaren med väldigt lågt i tak). Om jag köper en kompressor, typ Ryobis, måste jag köpa någon specialare för att få på slangen?
Vi övertog för några år sedan mina föräldrars sommarstuga. Pappa kunde inte åka dit från 2009 ungefär och den har stått tom under några år. Nu när vi har den upptäcker jag att pappa har eftersatt underhållet ganska mycket
och det dyker upp än den ena, än det andra.
Nu är det hydroforen/hydropressen som börjar tappa trycket (märks genom reläet till pumpen som slår till mycket oftare). Jag har upptäckt var man kommer åt nippeln för att få in mer luft och det finns en beskrivning på tanken i vilken ordning man ska göra saker. Men, vilken nippel är det tanken? Det är bra trångt ovanför (den står i källaren med väldigt lågt i tak). Om jag köper en kompressor, typ Ryobis, måste jag köpa någon specialare för att få på slangen?
En bild vore bra.låter som du inte har en blåsa utan bara en luftkudde, då behöver du bara tappa ut vattnet i tanken och fylla på vatten på nytt. Annars är det oftast en bilventil och då räcker det med en cykelpump (väldigt lågt tryck och inget behov av kompressor)
Jag ska försöka ordna en bild men det är som sagt VÄLDIGT lågt i tak. Enligt tryckmätaren är trycket ca 6 bar om jag minns rätt. Det står på tanken att man ska tömma den på vatten och sedan pumpa upp den till nominalt tryck - 0.2 bar.T topmount skrev:
Det blev lite konstigt, faktiskt. Jag lånade en kompressor, tömde tanken och systemet på vatten.T topmount skrev:
Sedan försökte jag blåsa upp blåsan men det gick inte alls. Den nådde 0.7 bar ungefär och sedan föll trycket.
Då tänkte jag att blåsan var paj och att det bara vara att köpa en ny tank. Dock, när jag slog på allt igen funkade allt precis som det skulle! Vi får se hur det funkar nästa gång vi kommer dit.