Jag har en robot som nu inte vill klippa. Alla funktioner fungerar enligt körning via servicemenyn, men den laddar inte i laddstationen (har fullt batteri) och den skriver inte ut "väntar" heller I laddstationen. När den är urdockad så händer ingenting.

Jag vet att batteriet är dåligt och har beställt ett nytt. Jag misstänker att laddstationen är defekt, men varför larmar i så fall inte klipparen?
 
Vad visar den när du avläser laddströmmen?
Vad ska den larma för menar du?
 
Rörande larmen så tänkte jag:
- ingen slingsignal,
- sensorlarm
- eller liknande

Laddströmmen får jag gå ut och kolla på.

En sak till måste jag kolla, det skulle kanske kunna vara stoppknappen som gått sönder, det borde kunna ge dessa symtom. Detta borde gå att testa via expertmenyn där man kan koppla förbi den.
 
Förbikoppling av stopp hjälpte inte.

Laddströmmen ligger nu (efter att den inte laddat tidigare idag) på 1600-1800mA. Spänningen 21,5V.
 
Jag kan berätta lite mer detaljer också.

Jag underhållsladdade klipparen I vintras utan problem. När jag nu tog fram den var bateeriet helt tomt. Jag laddade upp den och den åkte ut och klippte, men orkade inte hem innan batteriet var tomt ige. Lyfte den för manuell laddning och sedan körde den ut o h klippte några vändor. Sedan stannade den på gräsmattan och nu syns inget på displayen oavsett vad jag gör (laddar, stänger luckan osv). Den är hela tiden i menyn.

Hur fungerar förbikopplingen av stopp? Fungerar den om knappen är trasig?
 
Display med laddningsstatus för klippare visande spänning, laddning, ström och batteritemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt belyst displaypanel visar laddningsstatus för robotklippare, med spänning på 22.5V och batteritemperatur på 26°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna visar klipparen dockad och urdockad ur laddstationen.

Lånade grannens laddstation och klipparen beter sig precis likadant.

Jag har också provat att göra ny konfiguration av mjukvaran, jag tappade inställningarna, men historiken finns kvar.

Som sagt var, det enda som inte verkar fungera är logiken för att åka ut och klippa.

Testade utan begränsning, men den vill fortfarande inte ens larma för att denna saknas.

Kortsluter stoppknappen imorgon för att se om det löser problemet. Den är ju ändå bara ett störningsmoment då microswitchen går sönder och börjar glappa så ofta ändå. Jag måste köpa billiga switchar från Kina då mina går sönder nästan en gång per säsong. Min klippare kör en del på stenläggning och på naket berg nämligen.
 
Fick igång den. Satte den i demoläge och då fattade den att den inte hade slingsignal, bytte tillbaka till autoläge, fortfarande felmeddelande för ingen slingsignal. Kopplade I slingan och den körde hem för att ladda.

Mjukvaran hade troligen hamnat i ett odefinierat läge och när jag satte den i demo så vaknade den till igennn

Inte lätt att hitta felet.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fick igång den. Satte den i demoläge och då fattade den att den inte hade slingsignal, bytte tillbaka till autoläge, fortfarande felmeddelande för ingen slingsignal. Kopplade I slingan och den körde hem för att ladda.

Mjukvaran hade troligen hamnat i ett odefinierat läge och när jag satte den i demo så vaknade den till igennn

Inte lätt att hitta felet.
Hej hur satte du den i demo läget?
Jag kan inte stänga av min heller med "Stop" knappen?

//Micke Borås
 
M Mickeborås skrev:
Hej hur satte du den i demo läget?
Jag kan inte stänga av min heller med "Stop" knappen?

//Micke Borås
Bra fråga, det kommer jag inte ihåg. Det ligger säkert i någon av de dolda menyerna som man når genom att hålla inne "0" och sedan trycka på yes när signalinformationen kommer fram.

Orsaken till att min mjukvara verkade bli lite instabil var troligen att mitt batteri inte var tipp-topp. Efter att jag bytt batteri så mådde den mycket bättre på många olika sätt. Så om du fått kortade klipptider så kan det vara en idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.