Hej. På vårt hus har vi en kupa med balkong på ovanvåningen. Balkongen har aluzinkplåt på golvet. För några år sedan la vi papp+trall här och monterade ett glasräcke. Vi har nu sett att på något ställe har plåten fått ytlig rost/oxidering. Har nu plocka bort glasräcket och trallen för att kunna göra om det. Har ni tips på hur vi kan göra om detta utan att få samma problem? Riva bort plåten skulle medföra stort projekt (den går bakom fasaden )+ kosta mycket pengar, så vill helt undvika det. Lite tankar vi har.. slipa bort rosten, måla med rostskyddsfärg+ytfärg? Bränna papp över hela? Efter det behöver vi en ny lösning och utan tryckimpregnerad trall som vi misstänker är en del i problemet (aluzink och tryckimpregnerat går inte ihop har vi fått höra nu). Komposittrall är en tanke. Några tips?

Mvh/Mikael

• Utsikt från ett fönster mot en balkong med demonterat glasräcke och borttagen trall, som visar aluzinkplåt och spår av rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från en balkongdörr som visar ett balkonggolv av aluzinkplåt med synlig ytlig rost och oxidering.
    Skapa konto
Problemet är nog att trallen gnuggat bort ytbehandlingen..

Violina Violina skrev:
Problemet är nog att trallen gnuggat bort ytbehandlingen..
Nä problemet är att aluzink är ett skitmatrial som knappt går ihop med sig själv.. Har sett flera sådana exempel som ts fast värre.. Det trivs inte med puts, tryckt virke...

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Skärmdump av kompatibilitetstabell för metall-metallkontakt från ArcelorMittal.
Skapa konto

Tack för ditt svar Rickard. Rickard, har du något tips på vad vi kan göra? Vill helst inte riva bort allt.

plåtrickard plåtrickard skrev:
[bild]
Man ser inte i bilden vad de olika tecknen i tabellen betyder.

M mickeolsson skrev:
Tack för ditt svar Rickard. Rickard, har du något tips på vad vi kan göra? Vill helst inte riva bort allt.
Tyvärr inte, mer än absolut inte slipa våldsamt, plåten är bara 0.6mm tjock.
Hur gammalt är taket? Jag hade nog rekommenderat blymönja på rosten, en bra primer på hela taket och två varv färdigfärg. Om ni sen vill ha trall igen så sätt solpanels falsfästen och bygg ifrån,så det inte blir direktkontakt igen.
Men jag vet inte vad tillverkaren rekommenderar i sådana här fall

K Kane skrev:
Man ser inte i bilden vad de olika tecknen i tabellen betyder.
Nytt försök.. Skärmbild av tabell över rekommendationer för vilka byggmaterial som får komma i kontakt med varandra.
Skapa konto

• Gilla
David-O och 3 till
  • Laddar…
Ser i tabellen att papp kan vara ett problem. Vi hade lagt papp mellan plåt och reglar för att lyfta lite från plåten och och undvika direktkontakt. Det var där det var som värst, verkar som att papp kan vi inte ha

Tyvärr inte, mer än absolut inte slipa våldsamt, plåten är bara 0.6mm tjock.
Hur gammalt är taket? Jag hade nog rekommenderat blymönja på rosten, en bra primer på hela taket och två varv färdigfärg. Om ni sen vill ha trall igen så sätt solpanels falsfästen och bygg ifrån,så det inte blir direktkontakt igen.
Men jag vet inte vad tillverkaren rekommenderar i sådana här fall
Taket är ca 7år. Trallen är cirka 5år. Bra tips med falsfästen, det ska jag kolla upp.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Nytt försök.. [bild]
Håller på att undersöka målningsalternativ, men Om vi måste byta ut plåten, vilken plåt hade du rekommenderat, som håller och som helst är lik Aluzinken

Zinkmagnesium (fast hur den är om 10år vet jag inte..) ska efterträda aluzink typ..
Eller vanlig lackad plåt, silvermetallic finns

Ren Aluminium är ganska populär på västkusten vet jag.. Dock inte så insatt i den

Ren Aluminium är ganska populär på västkusten vet jag.. Dock inte så insatt i den
Tack för all input. Vi funderar också på att riva bort plåten och köra papp för att slippa oroa oss för liknande problem i framtiden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.