Vid badrumsrenovering har rörmokaren dragit alu-pex i rör i vägg och golv bakom tätskikt. Är det OK? Den slangen är ju ganska rigid och går väl inte att byta ut om det händer något?

Vad gör man den dagen det blir någon skada vid anslutningen? Om man måste öppna kopplingar osv?
 
O Olf Oggler skrev:
Vid badrumsrenovering har rörmokaren dragit alu-pex i rör i vägg och golv bakom tätskikt. Är det OK? Den slangen är ju ganska rigid och går väl inte att byta ut om det händer något?

Vad gör man den dagen det blir någon skada vid anslutningen? Om man måste öppna kopplingar osv?
Det är godkänt, och tyvärr ser jag det ganska ofta, vet inte varför en del rörmokare väljer det faktiskt. Den anses vara ej utbytbar men det är inte omöjligt, om det är relativt snälla och få böjar på slangen, åtminstone på 16mm.

Att ta bort och byta ut kopplingar / blandare är inga problem
 
I det här fallet är det draget på ett sätt som ej medger utbyte. Skarpa böjar och bockfixturer mm. Jag tycker det känns lite tveksamt. 16 kopplingar. Om så mkt som en anslutning skadas så är det helt nytt badrum från grunden som gäller. Är det verkligen vettigt?

Varför ska man ha skyddsrör om man ändå inte kan byta ut innerslangen? Och om man ändå måste sopa bort hela badrummet och bygga nytt om det blir en skada någon stans?
 
O Olf Oggler skrev:
I det här fallet är det draget på ett sätt som ej medger utbyte. Skarpa böjar och bockfixturer mm. Jag tycker det känns lite tveksamt. 16 kopplingar. Om så mkt som en anslutning skadas så är det helt nytt badrum från grunden som gäller. Är det verkligen vettigt?

Varför ska man ha skyddsrör om man ändå inte kan byta ut innerslangen? Och om man ändå måste sopa bort hela badrummet och bygga nytt om det blir en skada någon stans?
Skyddsrören är ju bra ändå, då kan man åtminstone upptäcka läckage tidigare vilket kan rädda andra rum osv, men ja, jag har inget bra svar egentligen, personligen tycker jag pex är ett vettigare alternativ
 
En annan fråga i sammanhanget. Hur stort vinkelfel i avloppsskarvar kan man acceptera? Jag kan se att det finns skarvar i min avloppsgroda som har vinkelfel. Dvs när det inte passat ordentligt så har man bänt rören i sidled för att få det att passa. Man ser ju att det blir en vinkel i skarvar som borde vara raka. Avloppsgrodan ska gjutas igen sedan.
 
Jag tror (men kan ha fel) att vinkelfel som går att få ihop är OK. Men det är alltså om röret går att skjuta in till rätt längd i kopplingen. I värsta fall sitter ju röret överhuvudtaget inte inne i packningen, om felet är stort.

Om det är inskjutet ca 4 cm så blir det inte mycket vinkelfel man kan få till. Sitter det inskjutet 1 cm så kan man ha avsevärt större fel, men då tror jag inte det är OK.

Men jag är amatör!
 
Även om röret är iskjutet helt i skarven så går det ju att bända det ganska mkt med våld. Rören är ju klamrade, så de sitter ju liksom i spänn.
 
Krilleman
Lägg upp en bild på hur det ser ut!
 
Tyvärr blir det inga bilder just nu. Jag vill inte "hänga ut" hantverkarna i det här läget.
 
Är amatörmokare men har generellt motstånd mot att saker som ska ligga länge ligger i spänn! 🧐
 
BirgitS
O Olf Oggler skrev:
Tyvärr blir det inga bilder just nu. Jag vill inte "hänga ut" hantverkarna i det här läget.
Så länge du inte skriver ut firmanamnet så är det väl inget problem.
Krilleman är ju proffs så tycker han att han behöver bilder för att se vinkelfelen för att kunna bedöma om de är okej så är det nog det som gäller.
 
"Hänga ut" som jag skrev ovan kanske inte är rätt uttryck. Jag har en mkt god relation med mina hantverkare och vill fortsätta så. Genrellt sett är jag mkt nöjd. Men ibland dyker det upp detaljer som man vill ha lite koll på.
 
Krilleman
Det räcker ju med skarven som du menar är "över" norm.
Det ska väl inte kunna klassas som att du meddelar vem som gjort installationen?

Lite spänningar i delarna är aldrig några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.