Jag har en hall i en ekonomibyggnad som är klädd i OSB som jag tänkte börja använda. Man kan väl säga att det kommer att bli ett varmförråd och mina krav är att det skall se prydligt ut, vara lättskött samt lite jobb att färdigställa och inte allt för dyrt.

Det jag funderat på hittills:
- Måla direkt på OSB-skivorna
- Pärlspontsskivor, typ dessa.
- Grundmålade spontade spånskivor, typ Walls to paint Forestia.

Fler alternativ?
 
Kan gipsskivor vara ett alternativ, om det ändå ska upp hyllor på väggarna?
Går snabbt att sätta upp och lätt att hålla rent om dom är målade med färg som går att torka av.
Målad OSB är sådär tycker jag
 
Jag skulle helst slippa allt jobb med gips; skruva upp, spackla slipa, spackla igen, slipa och måla...
 
B Beetleboy skrev:
Jag skulle helst slippa allt jobb med gips; skruva upp, spackla slipa, spackla igen, slipa och måla...
Sprutmåla direkt på OSBn?
 
Jag satte renoveringstapet på osb och målade, tyvärr är väl kanske inte tapetlim så lämpligt till osbns glatta yta så det krävdes lite jobb att få den på plats, men resultatet blev väldigt bra tyckte jag, en del struktur kvar men kändes inte lika billigt som målad osb.
 
Rickard.
Jag har målad osb i 2 rum och tycker det funkar helt okej. Ett av rummet har tidigare ägare spikat foglister över skarvarna och det ger ett lite annars utseende. När jag väl skulle göra om ett jämte rum så skippade jag dom pga enklare att möblera mot vägg och billigare, räkna med att det går åt ganska mycket färg.

Eftersom det är 100% subjektivt bifogade jag två bilder på hur det ser ut så får du avgöra själv, det går inte att spackla på osb så skarvarna blir synliga.
 
  • Vit texturerad vägg med skiftande mönster, strukturerad yta, inomhus, konstnärlig, abstrakt, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med struktur, skugga, och del av dörr eller panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ju helt ok ut, en mjukfog i skarven kanske kan funka.
Du skriver att det gick åt mycket färg men har du någon känsla för hur mycket? Dubbelt mot normalt? Det finns ju mycket skrymslen i OSB...
 
Rickard.
Kanske, jag har mjukfog i hörnen och jag tror det faktiskt skulle göra skarvarna ännu synligare men jag har inte provat.

Inte dubbelt så mycket men lite mer än "vanligt", den är också lite lurig att måla så man kanske får räkna med ett extra varv innan man lyckas täcka allt. Jag tror övre bilden är två väldigt tjocka lager rustafärg med grov roller.

Undre känns som mindre färg då syns osb mer igenom och den inte riktigt 100% täckande.
 
MrJay
Gipsmassa, typ Knauf MP75
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.