Går i funderingar om att dränera hemma och komma billigt undan. För 10 år sen grävde vi en dränering som gjorde stor skillnad där jag bor, en lätt lutande slänt med lerjord och riktigt mycket vatten. Denna går tvärs över tomten men trots den stora förbättringen är det fortfarande blött vilket troligen beror på att den är mycket grund, från 0,5 meter upp till ingenting. Nu har jag grävt en liten dränering vid tomthörnet från en annan slänt för att säkra en mur och medvetet gjort den nästan två meter djup för att ha möjlighet att gå vidare till den med en djup dränering strax nedanför den befintliga grunda som tömmer halva tomten (konstant flöde hela året i princip) och undrar hur man ska bära sig åt.

Eftersom leran inte släpper ifrån sig vatten lättvindigt (det kan klafsa under fötterna precis i kanten på dräneringsdiket jag har) vore det optimala ett riktigt djupt dike med grovt singel ända upp. Detta innebär dock många lastbilar grus och många lastbilar med massor till deponi, diket lär bli 60 meter. Jag funderar på alternativa lösningar, en bekant har vid två skogskojor grävt dike och satt ner pordränskivor med duk runt, detta ovanpå dräneringsrör och singel, tydligen forsar det vatten ur de rören och tomten är numera torr. Blev nyfiken på det men då lär man landa på 300 kr/m för bara skivorna, och jag undrar hur lätt det kommer vara att stapla de skivorna 1,5-2 meter och sen fylla lera och sten omkring utan att mosa dom.

Funderar också på nån form av vertikaldräneringar i återfyllen. Rör, singel och sen kanske fylla fast ett spirorör var tredje meter, fylla med grus, lyfta röret ur fyllen. Men det kräver sin maskin att lyfta det, och min erfarenhet av singelfyllda rör för stolpar är att när man lyfter dom följer singlet med upp istället för att rasa ur.

Nåt som man kan lämna i marken? Tänker mig vertikala cylindrar, bara stumpar av dräneringsrör tar inte upp tillräckligt med vatten utan singel runt. Kanske cylindrar av sånt där plastnät som används för erosionsskydd, fyllda med hasopor istället för grus för lättare hantering?


Spånar bara idèer här, kanske nån annan snål jävel har gjort en egen specialare och kan komma med input.
 
Redigerat:
Några idéer:

Har du en lutande tomt så kanske det rinner till vatten ovanifrån. Du kanske kan gräva ner ett dräneringsrör som du virat markduk runt vinkelrätt mot sluttningen och sedan leda vattnet förbi tomten med ett nedgrävt avloppsrör?

Du kanske också kan lägga dräneringsrör på 1-2 dm djup i tomten för att se om det hjälper? Du kan ju prova på ett ställe först.

Skurupsborren har också ett tips.
http://www.skurupsborren.se/dranering.html
 
Tack för ditt svar. Det du beskriver är vad vi gjort tidigare i princip, ett dräneringsdike (dräneringsrör + singel, ej markduk) som kapar tomten vinkelrätt och fångar stora mängder vatten, dock inte tillräckligt. Jag tror lösningen är ett till dike som är djupare för att fånga allt vatten som kommer uppifrån.. Kruxet med riktig lera är att en dränering har ganska liten "aktionsradie", leran svettas inte så bra och några meter från dräneringen är det fortfarande blött för vattnet letar sig inte ur. När tjälen börjar släppa tar det över en månad innan marken börjar torka ur någorlunda. Visst kan man göra grunda diken riktigt tätt på samma sätt som man grävde täckdiken förr och fyllde med sten men då blir det ju som att man slabbar sönder all gräsmatta man har....

Skurupsborren ser förvisso ganska smart ut men den verkar göra samma jobb som en motordriven jordborr som man hyr på Cramo för en hundring.

Funderar fortfarande på pordränskivor men kan inte tänka mig hur återfyllen ska gå till utan att krossa skivorna...
 
Redigerat:
Kanske för mycket handpill, men "gabioner" av hönsnät el putsnät stående som lodräta "stenrör/dränrör" ner till dränröret? Det går åt mycket mindre stenmassor än till att fylla hela diket, och inga krosskador, men väl ett pill för att inte ramponera de delvis instabila "rören" vid återfyllning.

Bor själv i lerig och blöt mark i svag sluttning, så jag förstår vad du vill åstadkomma, och är självklart intresserad om du hittar någon billig och bra fungerande lösning, Här går dock marken från gungfly på våren till betonghård på sommaren. Grundvattnet sjunker nog en 2-3 m under sommaren.
 
Om du gräver några diken som du lägger geotextil i, dräneringsrör på botten, fyller med singel, geotextil, 15 cm matjord med sand och så gräs på det så borde det avvattna tomten rätt bra. Men den kommer ju att se ut som skräp medans det görs. Jag ser inget skäl att blanda in dyr pordrän.
 
Pelpet: det vore definitivt bra. Men jag klurar ändå på varianten ett enda dike=problemet borta.

Oldboy: Absolut, klurar på nåt liknande med. Cylindrarna skulle kunna förstärkas med lite virke, typ stakkäppar. Men det blir så klart mycket handpill, ju mer jag tänker på det så.... Man ska ju kunna fylla fast dom också utan att dom välter och far.


Dock tänkte jag på detta: Ett ordinärt dräneringsdike med rör och singel som dom ser ut, dock lite grundare än 2 meter som jag tänkte först, kanske 1, 20 i botten och singel till 60-70 cm djup. Återfyll. Sedan hyra jordborr, Stihls jordborrar kommer man 70 cm med, jag har använt dom och dom går förvånansvärt fint och lätt. Borra hål i återfyllen, fylla singel i hålet med skottkärra, färdigt. Gör man hålen på kanske 150 cm avstånd från varandra borde merparten av vattnet hitta in tycker jag, även om det rätta och mest rejäla är singel upp till ytan i hela diket och köra bort all blötlera.

Förstår också vad du säger om vinter och sommar, på värsta stället är det rena träsket i maj och mitt i sommaren kan man köra tiotonstraktor där och man ser knappt däckmönstren efter den. Dock är tjällossningen ett problem man får dras med, när det är tinat 10 cm och tjälen är kvar längre ner kommer man ha 10 cm gungfly vad man än gör. Men man får väl trösta sig med att i Kalifornien målar folk gräsmattan grön för att man har sån vattenbrist.
 
Ett litet tillägg angående lera: Jag har alltid varit skeptisk till användandet av markduk i syfte att hindra "skit från att komma in i dräneringen" då det känts som att man riskerar att hindra även vattnet från att komma in och att jobbet därmed blir ogjort, en duk fylld med lerpartiklar borde kunna bli tät som en plast nästan. Precis detta såg jag i veckan, företaget jag jobbar på dränerade en gräsmatta förra året under ungefär samma förutsättningar jag har hemma, endast lera, slänt, mycket tillskjutande vatten. Efter mindre än ett år var det lika blött igen och när vi grävde upp såg vi generalfelen: lite snålt med singel och röret invirat i markduk, duken var fullständigt tät och vatten hade ingen chans att tränga in. Nu görs det om utan duk och med singel upp till markytan. Det rätta hade varit ett öppet dike när omständigheterna är så dåliga som där men kunden vill ha ett täckdike så vi gör så bra det går.


Men ha det i åtanke att man kan ibland göra sig en otjänst när man försöker förlänga livslängden på en dränering med duk, man kan motarbeta funktionen istället.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.