1 722 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Alternativ till tejpremsor?
Vi har tre rum med gamla innerfönster som tejpas för att bli täta.
Eftersom vi aldrig tar bort innerfönstren på sommaren som man gjorde förr i världen ser det ganska tråkigt ut efter ett tag när tejpen börjar torka och ramla av.
Frågan är nu om det finns någon bättre lösning än papperstejp? Man måste ju putsa kunna mellan fönstren, men det blir inte varje år här. Jag är bra sugen på att dra i mjukfog, men det finns kanske något mindre drastiskt?
Eftersom vi aldrig tar bort innerfönstren på sommaren som man gjorde förr i världen ser det ganska tråkigt ut efter ett tag när tejpen börjar torka och ramla av.
Frågan är nu om det finns någon bättre lösning än papperstejp? Man måste ju putsa kunna mellan fönstren, men det blir inte varje år här. Jag är bra sugen på att dra i mjukfog, men det finns kanske något mindre drastiskt?
Skulle man inte kunna lägga en gummilist i ytterkant på ramen till fönsten så att de kläms mot karmen? Typ tätningslist till fönster.
Om du ändå inte avlägsnar fönstren så ofta, så slits inte listen nämnvärt heller. Men den håller nog inte för mer än 5-10 monteringar
Om du ändå inte avlägsnar fönstren så ofta, så slits inte listen nämnvärt heller. Men den håller nog inte för mer än 5-10 monteringar
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Kan du inte sätta en trälist uppe och nere som bågarna kan täta mot sen sen montera gångjärn med lös sprint. Då kan man ju täta på vanligt vis med bomullssnöre eller eller gummilist.
Finns illustrerat i en av gysinges böcker. Jag har gjort nå liknande själv, och det fungerar bra tycker jag! Sen monterade jag en vanlig liten skjutregel uppe och nere på ena bågen, då bågarna går omlott hos mig så räcker det för att låsa båda två.
Lite svårt å förklara utan att visa men om som sagt det finns beskrivet hos gysinge.
//Peder
Finns illustrerat i en av gysinges böcker. Jag har gjort nå liknande själv, och det fungerar bra tycker jag! Sen monterade jag en vanlig liten skjutregel uppe och nere på ena bågen, då bågarna går omlott hos mig så räcker det för att låsa båda två.
Lite svårt å förklara utan att visa men om som sagt det finns beskrivet hos gysinge.
//Peder
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Alternativ till frostsäker vattenutkastare för 3m vägg?
Vatten & Avlopp -
Behöver köpa ask - alternativ till Calexico?
Möbelsnickeri -
Alternativ till att privatleasa elbil
Övrigt Off Topic -
Alternativ till rör till vattenmantlad insats?
Ved, Pellets, Flis