Ny kamin är äntligen på plats, men de som monterade satte en stor svart plåt vid rökröret som går in i skorstenen. Den tycker jag stör och inte är så snygg. Det är gipsskiva på väggen så räknas som brännbart, men om jag förstått rätt så måste jag inte ha plåten där?
Om jag plockar bort plåten, finns det något spackel/bruk som tål värme/rörelse?
Eller ska jag behålla plåten och måla den vit med någon värmetålig färg?
Förslag på lösning?

• En mörk pelarformad vedspis står på en genomskinlig glasskiva på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villa2.0 skrev:
Ny kamin är äntligen på plats, men de som monterade satte en stor svart plåt vid rökröret som går in i skorstenen. Den tycker jag stör och inte är så snygg. Det är gipsskiva på väggen så räknas som brännbart, men om jag förstått rätt så måste jag inte ha plåten där?
Om jag plockar bort plåten, finns det något spackel/bruk som tål värme/rörelse?
Eller ska jag behålla plåten och måla den vit med någon värmetålig färg?
Förslag på lösning?
Finns vita plåtar att köpa

• Gilla
Villa2.0 och 1 till
  • Laddar…
Du kan installera en glasskiva också. Allt som är obrännbart.

Och om jag skulle vilja vara utan platta helt, finns det då något spackel/bruk som tål värme/lite rörelse och som inte spricker?

V Villa2.0 skrev:
Och om jag skulle vilja vara utan platta helt, finns det då något spackel/bruk som tål värme/lite rörelse och som inte spricker?
Sent svar, men det finns manschetter som du trär på röret. Tror de kallas rosett i detta sammanhang.

• Gilla
Villa2.0
  • Laddar…
D dkall skrev:
Sent svar, men det finns manschetter som du trär på röret. Tror de kallas rosett i detta sammanhang.
Menar ungefär en sån du har, fast rund. Ser i alla fall lite snyggare ut. Tycker jag.

• Gilla
Villa2.0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.