Jag har funderingar på att bygga ut en balkong ut i luften. Balkongen kommer bli ca 3,6 * 6m.
Balkongen kommer vara fäst i huset enbart i ett hörn, ca 1,5 meter mot huset, och likadant mot den befintliga balkongen. Resten skall stå stadigt på stolpar.

Jag har tänkt mig 3 stolpar på den sidan där bärlinan kommer vara 6 m, och 2 stolpar på den där bärlinan kommer vara fäst i ett hörn i huset. Under balkongen skall jag kunna ha altan. Ej inglasad.

Hur förankrar jag stolparna bäst i marken? Är det stolpskor som gäller gjutna i backen?? Jag tycker det känns lite ostabilt.

Finns det 6-meters bärlinor, eller gör det ngt att man skarvar dem där jag har stolpen i mitten?
Bör jag ha limträ någonstans?
Tanken just nu är:
45*195 bärlinor, Kanske skall man ha dubbla? Finns 6 meter eller skall jag skarva på mitten över en stolpe?
45*175 regel, cc 60, ca 340 cm spann. Desto mindre spann, desto mindre plats undertill.
trall
Vad skall jag ha för stolpar? Skall bärlinan vila på stolpen, eller skall de fästas i Stolpen så stolpen kan bli högre och användas till staketet oxå?

Placeringen är alltså till höger på bilden.

mvh
Fredrik
 
  • IMGP2354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där frågorna skulle jag själv lämna till en konstruktör för att bli säker på att inte få balkongen i huvet när man sitter på altanen och stora tjocka farmor hoppar på balkongen ovanför.

:)
/Kalle
 
Ett alternativ till stolpskor är ju plintjärn. 238500_99x33.jpg Då kan du ju ställa stolpen på plinten och fixera den med plintjärnet.

Angående vilka stolpar du skall välja är det ju till viss del efter tycke och smak. Jag valde 125x125 för jag tyckte 95x95 såg lite tunnt ut, dock håller de ju med lätthet.
Annars kan du ju skruva ihop 2-3 45x120 eller än större 45x170, vilket ju underlättar utsågning för bärlinan.
Finns säkert 6 meter bärlinor att få tag i, beror nog mest på hur mycket man orkar leta, personligen hade jag nog skarvat då jag tror det är svårt att hitta fina reglar på över 6 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.