745 läst · 6 svar
745 läst
6 svar
Alternativ till roster ved/el kombipanna.
Hej nu är jag här igen.
Har en albinpanna effekt 216 och reservdelar är svår att få tag i och nya roster är lite väl dyr i mitt tycke.
Är det någon som provat köra med eldfast tegel och hur har ni gjort isåfall?
Chefen berättade idag att en på jobbet helt skippat roster och bara kör eldfast men har inte lyckats nypa tag i honom än och fråga så tänkte kan väl lika gärna fråga här.
Antar det är lite delade åsikter då det inte är orginal och säkert har både för och nackdelarna så låt höra er erfarenhet
Mvh
Har en albinpanna effekt 216 och reservdelar är svår att få tag i och nya roster är lite väl dyr i mitt tycke.
Är det någon som provat köra med eldfast tegel och hur har ni gjort isåfall?
Chefen berättade idag att en på jobbet helt skippat roster och bara kör eldfast men har inte lyckats nypa tag i honom än och fråga så tänkte kan väl lika gärna fråga här.
Antar det är lite delade åsikter då det inte är orginal och säkert har både för och nackdelarna så låt höra er erfarenhet
Mvh
Låter knepigt att byta ut roster mot eldfast sten.
Jag har sett folk som svetsat ihop armeringsjärn till roster.
Enligt denna sida så passar denna:
https://www.lohr.se/reservdelar-pan...bin-roster-gjutjarn-30x14-cm-sats-om-3-roster
28x13 verkar storleken vara.
Samma storlek finns här:
https://www.eldkraft.se/produkt/Pannroster-Albin-280x130mm-sats-om-3-roster
(Dock står inte din panna med. Elkraft brukar vara ganska ok prissättning generellt).
https://www.lohr.se/reservdelar-pan...bin-roster-gjutjarn-30x14-cm-sats-om-3-roster
Samma storlek finns här:
https://www.eldkraft.se/produkt/Pannroster-Albin-280x130mm-sats-om-3-roster
(Dock står inte din panna med. Elkraft brukar vara ganska ok prissättning generellt).
Tack för tipset, eldfast verkar helt klart ha bättre priser, det spelar ingen roll för pannan om det är keramik eller gjutjärn? För tillfället har vi keramik i men det är helt kört, har en ny keramikbit i skopan varje asktömning.B BSOD skrev:Låter knepigt att byta ut roster mot eldfast sten.
[länk]
Samma storlek finns här:
[länk]
Jag tycker att du gör en form och gjuter egna. Jag föreslår dock en springa i mitten lika bred som mellan rören. Ca en decimeter lång. Gör två delar. En vänster och en höger. Eller så börjar du med Höganäs eldfast tegel och lägger som lasagne i botten . Alt 3 stål från en väghylel. Kapa i rätt längd.
Har själv funderat på att gjuta egna faktiskt, vi har nämligen tänkt köra slut på pannan helt eller tills förbud/regleringar träder i kraft innan vi byter till ny värmekälla så kan va en bra kunskap att lära sig.B Belastar skrev:Jag tycker att du gör en form och gjuter egna. Jag föreslår dock en springa i mitten lika bred som mellan rören. Ca en decimeter lång. Gör två delar. En vänster och en höger. Eller så börjar du med Höganäs eldfast tegel och lägger som lasagne i botten . Alt 3 stål från en väghylel. Kapa i rätt längd.
Intressant, vars skulle man vända sig för att hitta såna stål?
Nån som har eller kör väghyvel. Stålen ser ut som ett hönsnät fast grovt så klart. Gjutmassa har den fördelen att du får upp värmen bättre i förbränningen. Just Albins variant med schackbräde är jag skepptisk till då ett hål i mitten borde ge en mer centrerad låga .C Crille92 skrev:
Ska se vad jag kan göra då det kommer till att göra egna! Känns nästan som att man kastar i nå tillfälligt nu också kör man all in på hemmagjort sen! TackB Belastar skrev:
Liknande trådar
-
Alternativ till denna trasiga dränpump
Vatten & Avlopp -
alternativ till Plejd win-01
Teknik -
Alternativ till plåt eller platonmatta skydda syll
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Alternativ till loctite 638 som går att demontera med rimlig värme?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Alternativa roster till Viking BIO 20?
Värme allmänt