Vi har precis byggt nytt avlopp och tänkte berätta om vad vi valde.
Först lite bakgrund:
Hade länge gått och funderat på vårt avlopp som hade 30-40 år på nacken och dessutom var underdimensionerat. Dessutom skulle jag aldrig få mitt musteri livsmedelsgodkänt om jag försökte koppla till det eftersom infiltrationen inte funkat som den skulle. Därför sonderades terrängen och de flesta förespråkar minireningsverk. Jag har för övrigt hög skyddsnivå nå jag bor nära havet.
En röris var här och lämnade lite priser på minireningsverk och en anläggning dimensionerad för 3 hushåll (mitt hus, ett hus vi hyr ut och motsvarande ett hushåll på musteriet) skulle kosta ca 120'000 bara för minireningsverket. Tillkommer gör ju all grävning, markbädd och säkert massa mer.
Dessutom måste man i nästan alla minireningsverk tillsätta kemikalien och ha dyra serviceavtal och det vill jag helst undvika.
Inget för mig alltså.

Det vi valde är en lösning som är vanlig i Tyskland: Växtreningsverk.
Det funkar som så att man har slamavskiljare som vanligt men istället för att leda vattnet till en infiltration eller markbädd pumpar man det till ett sandfilter som är planterat med vass. I filtret hygieniseras vattnet och ut kommer vatten som håller badvattenkvalitet. I mitt fall var det fortfarande för mycket fosfor och därför anlägger vi en damm som efterpolering. Vassen för ner syre som hjälper bakterierna och den håller även sanden lös så den inte sätter igen. Den äldsta fungerande anläggningen som är i drift i Tyskland är ca 30 år och den har inte behövt gräva om.
Den enda rörliga delen är en pump. Alltså är det bara en sak som kan gå sönder. Förutom att kontrollera vattennivån i kontrollbrunnen som ligger efter sandfiltret behöver man inte göra något annat i form av skötsel. Prismässigt är det nog ganska likvärdigt, har inte fått slutfakturan ännu men det bör landa runt 200'000 vilket är helt okej med tanke på hur anläggningen är byggd.

Lite bilder på bygget:
2014-08-14 19.22.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 st brunnar på totalt 6 m3. brunn 1 och 2 är "tomma" alltså inga kammare i dem utan de funkar som kammare nummer 1 och 2. Tredje brunnen är en vanlig trekammarbrunn för att ha lite extra säkerhet för pumpen som sitter i tredje kammaren.
2014-08-21 19.39.28.jpg
Skapa konto

Sandfilter på ca 80 m2 med lite av vassen planterad.
2014-08-21 17.45.37.jpg
Skapa konto

Dammen på ca 80 m2.
2014-08-14 19.24.42.jpg
Skapa konto

Pumpbrunn med skärande pump för att förflytta avloppet från musteriet de 60 metrarna till slamavskiljarna. Hade inte 6 m naturlig fallhöjd så då löste vi det så här.

Hoppas att det går bra att länka till byggarens hemsida, han är vad jag vet den ende i Sverige som bygger såna här anläggningar.
miljo-tjanst.se/

Jag kan säkert berätta mer om ni frågar, har massa fler bilder om det är något speciellt ni undrar.

• Gilla
Syngenta och 5 till
  • Laddar…
Detta var ju lite intressant, i alla fall något att lägga på minnet när / om kommunen kommer att dömma ut avloppet.

Ni avslutar i en damm för efterpolering? Vad innebär det? Vad händer där?

Jag bestämde mig för att bygga om innan kommunen dömde ut vårt gamla så att vi själva kunde bestämma när vi bedömde att vi kunde investera (+ att musteriet behövde ett avlopp...).

Dammen är helt tät vilket innebär att mitt utsläpp av fosfor till marken är 0 mg! Det enda vatten som försvinner är via avdunstning, och i förlängningen även när jag använder vattnet till bevattning av mina äppelodlingar.
I dammen kommer det att planteras en del sumpväxter såsom näckrosor och svärdsliljor. Dessa lär ju ta upp en del av fosfor.

ullberg
En fråga jag aldrig trodde jag skulle ställa i forumdelen "vatten & avlopp": upp till vilken växtzon funkar det? (eller mer generellt: vad händer vintertid?)

Spännande lösning, såg någon annan som också hade växter som en del av sin rening, men då vill jag minnas att det var placerat inomhus, vilket jag (som okunnig på området) ställde mig en smula tveksam till...

EDIT: noterar att det står på hemsidan att det funkar även vintertid (vilket jag ju antog eftersom det säljs), tänkte nåt i stil med att vassens nytta borde reduceras vintertid

Redigerat:
altaxis skrev:
Jag bestämde mig för att bygga om innan kommunen dömde ut vårt gamla så att vi själva kunde bestämma när vi bedömde att vi kunde investera (+ att musteriet behövde ett avlopp...).

Dammen är helt tät vilket innebär att mitt utsläpp av fosfor till marken är 0 mg! Det enda vatten som försvinner är via avdunstning, och i förlängningen även när jag använder vattnet till bevattning av mina äppelodlingar.
I dammen kommer det att planteras en del sumpväxter såsom näckrosor och svärdsliljor. Dessa lär ju ta upp en del av fosfor.
Funkar det där med avdunstning även på vintern och regniga perioder??

När man besöker Tyskland så blir man ju avundsjuk på deras stenläggningar, murar och plattgångar.
Skulle man göra samma här uppe så skulle ju tjälen fördärva allt effektivt varje vinter.

Jag hoppas verkligen att den här avloppslösningen fungerar när det blir vinter eller väldigt mycket regn som någon skrev tidigare. Du kan väl uppdatera tråden löpande med bilder och erfarenheter. Både positivt och negativt.
Jag är intresserad!

Det här var ju intressant. Jag behöver byta ut mitt avlopp och jag har planer på att gräva en damm på tomten. Nu kanske jag kan kombinera ett roligt och ett tråkigt jobb :)
Ska bli intressant att följa det här.

ullberg skrev:
En fråga jag aldrig trodde jag skulle ställa i forumdelen "vatten & avlopp": upp till vilken växtzon funkar det? (eller mer generellt: vad händer vintertid?)
[...]
EDIT: noterar att det står på hemsidan att det funkar även vintertid (vilket jag ju antog eftersom det säljs), tänkte nåt i stil med att vassens nytta borde reduceras vintertid
Det finns en risk att det fryser i inkommande vatten till vassbädden om det blir en riktigt smällkall vinter utan snö men risken är ganska liten då rören ligger under ganska mycket sand och grus.

Zixten skrev:
Funkar det där med avdunstning även på vintern och regniga perioder??
Avdunstningen är nog inte så stor på vintern men jag kan i och för sig tänka mig att det på vinterdagar med mycket sol ändå avdunstar lite. Regnar det en massa så avdunstar det så klart inte något men det regnar generellt mindre än det avdunstar. I värsta fall pumpar jag ut lite vatten och vattnar mina äppelträd...

sunnemarkus skrev:
När man besöker Tyskland så blir man ju avundsjuk på deras stenläggningar, murar och plattgångar.
Skulle man göra samma här uppe så skulle ju tjälen fördärva allt effektivt varje vinter.

Jag hoppas verkligen att den här avloppslösningen fungerar när det blir vinter eller väldigt mycket regn som någon skrev tidigare. Du kan väl uppdatera tråden löpande med bilder och erfarenheter. Både positivt och negativt.
Jag är intresserad!
Angående stenläggningar så är det ju så att om man gör underarbetet riktigt ordentligt så ska inte tjälen förstöra stenläggningen, i alla fall inte efter en vinter.

Vintertid är det självklart så att reningsgraden minskar något då vassen precis som de flesta andra växter går ner i "vilo-läge" men sandfiltret renar fortfarande även om det som sagt tappar något i effektivitet.

DANNE_K_ skrev:
Det här var ju intressant. Jag behöver byta ut mitt avlopp och jag har planer på att gräva en damm på tomten. Nu kanske jag kan kombinera ett roligt och ett tråkigt jobb
Ska bli intressant att följa det här.
Ska man bara ha en anläggning för ett hushåll behöver man inte ha så stor yta heller. Ca 25 m2 vassbädd räcker för ett hushåll.

Nu är ju anläggningen klar till 97%. Bara lite vass kvar att plantera. Ska försöka komma ihåg att uppdatera med funktionsrapporter vad det lider.

Hur har det funkat??

2 år efter installation kan jag säga att allt fungerar som det ska. Vi hade problem första året med att dammen svämmade över men det berodde på att ytvatten från omgivande marker rann ner i dammen. Efter att vi dränerade om huset och även la dräneringsslang i marken ner mot dammen har översvämningarna upphört. Ingen kunde förutse att det var så mycket vatten i marken runtom, annars kunde man "vallat" upp kanterna runt dammen lite. Jag har ännu inte använt vattnet till bevattning eftersom jag inte har någon tillräckligt bra pump, la ner lite för klena slangar till min odling så jag har problem med tryckfall. Avdunstningen är ändå något högre än tillförseln av vatten så det är normalt sett inga problem med nivån. Efter ett par hårda skyfall så noterades dock att nivån hade stigit något.

Vassen har nu tagit sig så pass att man knappt ser sanden och allt fungerar tillfredsställande.
Ett tillägg angående skötseln: en gång om året spolas ingående och utgående "dränerningsrör" i bädden med högtryckstvätt och "iller" för att förebygga igensättning. Framförallt viktigt på ingående då det är där det fortfarande är mycket partiklar.

Jag har i våras planterat in näckrosor, kaveldun och svärdslilja. Det mesta har tagit sig men lite har dött. Om det beror på mig eller yttre omständigheter vet jag inte,

Vi hade öppet hus i våras på mitt musteri och då var även Berndt som byggt avloppet på plats och visade upp det. Intresset var väldigt stort och minst en i närheten av mig har byggt en likadan men mindre anläggning.

/Samuel

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kul med växtfilter även i Sverige! Det är ju poppis i Tyskland.

Hur lyckades ni övertyga kommunen? Kommunen kräver ju vanligen att avloppsreningsanläggningar ska vara testade enligt standard för att ge tillstånd - är er anläggning det?

Det jag inte begriper är hur det ska gå med dammen med tiden. Ni tillför mer och mer fosfor till vattnet så om den inte breddar eller växtmaterial förs bort så stiger fosforhalterna i vattnet över tiden. Blir inte detta från myndigheternas perspektiv en miljöfarlig verksamhet? Det räcker ju med ett läckage eller översvämning och fosforn är ute i det fria.

altaxis altaxis skrev:
Vi har precis byggt nytt avlopp och tänkte berätta om vad vi valde.
Först lite bakgrund:
Hade länge gått och funderat på vårt avlopp som hade 30-40 år på nacken och dessutom var underdimensionerat. Dessutom skulle jag aldrig få mitt musteri livsmedelsgodkänt om jag försökte koppla till det eftersom infiltrationen inte funkat som den skulle. Därför sonderades terrängen och de flesta förespråkar minireningsverk. Jag har för övrigt hög skyddsnivå nå jag bor nära havet.
En röris var här och lämnade lite priser på minireningsverk och en anläggning dimensionerad för 3 hushåll (mitt hus, ett hus vi hyr ut och motsvarande ett hushåll på musteriet) skulle kosta ca 120'000 bara för minireningsverket. Tillkommer gör ju all grävning, markbädd och säkert massa mer.
Dessutom måste man i nästan alla minireningsverk tillsätta kemikalien och ha dyra serviceavtal och det vill jag helst undvika.
Inget för mig alltså.

Det vi valde är en lösning som är vanlig i Tyskland: Växtreningsverk.
Det funkar som så att man har slamavskiljare som vanligt men istället för att leda vattnet till en infiltration eller markbädd pumpar man det till ett sandfilter som är planterat med vass. I filtret hygieniseras vattnet och ut kommer vatten som håller badvattenkvalitet. I mitt fall var det fortfarande för mycket fosfor och därför anlägger vi en damm som efterpolering. Vassen för ner syre som hjälper bakterierna och den håller även sanden lös så den inte sätter igen. Den äldsta fungerande anläggningen som är i drift i Tyskland är ca 30 år och den har inte behövt gräva om.
Den enda rörliga delen är en pump. Alltså är det bara en sak som kan gå sönder. Förutom att kontrollera vattennivån i kontrollbrunnen som ligger efter sandfiltret behöver man inte göra något annat i form av skötsel. Prismässigt är det nog ganska likvärdigt, har inte fått slutfakturan ännu men det bör landa runt 200'000 vilket är helt okej med tanke på hur anläggningen är byggd.

Lite bilder på bygget:
[bild]
3 st brunnar på totalt 6 m3. brunn 1 och 2 är "tomma" alltså inga kammare i dem utan de funkar som kammare nummer 1 och 2. Tredje brunnen är en vanlig trekammarbrunn för att ha lite extra säkerhet för pumpen som sitter i tredje kammaren.
[bild]
Sandfilter på ca 80 m2 med lite av vassen planterad.
[bild]
Dammen på ca 80 m2.
[bild]
Pumpbrunn med skärande pump för att förflytta avloppet från musteriet de 60 metrarna till slamavskiljarna. Hade inte 6 m naturlig fallhöjd så då löste vi det så här.

Hoppas att det går bra att länka till byggarens hemsida, han är vad jag vet den ende i Sverige som bygger såna här anläggningar.
miljo-tjanst.se/

Jag kan säkert berätta mer om ni frågar, har massa fler bilder om det är något speciellt ni undrar.
Pris och ritning

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kul med växtfilter även i Sverige! Det är ju poppis i Tyskland.

Hur lyckades ni övertyga kommunen? Kommunen kräver ju vanligen att avloppsreningsanläggningar ska vara testade enligt standard för att ge tillstånd - är er anläggning det?

Det jag inte begriper är hur det ska gå med dammen med tiden. Ni tillför mer och mer fosfor till vattnet så om den inte breddar eller växtmaterial förs bort så stiger fosforhalterna i vattnet över tiden. Blir inte detta från myndigheternas perspektiv en miljöfarlig verksamhet? Det räcker ju med ett läckage eller översvämning och fosforn är ute i det fria.
Extremt sent svar men ändå...
Kommunen var redan "övertygad" då det redan byggts ett par anläggningar i kommunen.
Eftersom tanken är att jag ska vattna mina äppelträd och gräsmattan med vattnet borde det inte vara något problem eftersom jag då förbrukar en del av vattnet. Skulle det bli hög halt av fosfor får jag helt enkelt vattna mer...

• Gilla
ivigtut
  • Laddar…
ivigtut ivigtut skrev:
Pris och ritning
Min anläggning slutade på ca 220'000 men den är som sagt beräknad på tre hushåll och har även en extra brunn med skärande pump till musteriet. Utöver det är där även lite extragrävning som man normalt sett inte behöver.
Ritning har jag inte tillgänglig nu men förutom bilderna i början så hänvisar jag till entreprenörens hemsida som finns angiven i början.

• Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Hej Samuel, jag var nära och nosade på avloppet men blev osäker på vad det skulle kosta mig så jag bakade undan men nu är jag där igen och funderar. Hoppas att jag inte irriterade Miljöteknik med min oro.
Har nu haft Biovac och SLU här båda kunde övertyga men Biovacen har lite för mycket negativa kommentarer och höga årskostnader. SLU var helt ok ända tills han ville att vi skulle ha en polonit brun när det fins alternativ. Dessutom är de dyrast i klassen. så nu funderar jag på att ringa miljötjänst igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.