3 429 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Alternativ till frallor
Har gjutit plintar och ska nu in med 95x95 stolpar i skorna. Ser i instruktionsfilmer på tuben att fransk träskruv 10x50 rekommenderas men tittar jag runt här i forumet så tycker många de är dåliga.
Vissa av stolparna ska kunna bära ett lätt altantak. 18 plintar, ca 60kvm.
Här i norra Stockholm så har jag Byggmax, Bauhaus, Hornbach, Jula och Biltema i närheten. (K-rauta och XL bygg lite längre bort)
Kan någon rekommendera någon skruv som är bättre, eller ska jag tuta och köra med vanlig franska?
Betalar gärna för kvalitet. Och det skadar inte om varuhusen har helgöppet då jag tänkte göra inköpet imorgon Söndag.
Vissa av stolparna ska kunna bära ett lätt altantak. 18 plintar, ca 60kvm.
Här i norra Stockholm så har jag Byggmax, Bauhaus, Hornbach, Jula och Biltema i närheten. (K-rauta och XL bygg lite längre bort)
Kan någon rekommendera någon skruv som är bättre, eller ska jag tuta och köra med vanlig franska?
Betalar gärna för kvalitet. Och det skadar inte om varuhusen har helgöppet då jag tänkte göra inköpet imorgon Söndag.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"

Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Markerar man på stolpen var hålen är och borrar fritt eller vill man borra genom hålet i stolpskon (och tar inte borren skada av det)? Hur lång vill man att en sådan bult ska vara om det ska gå genom en 98-100mm stolpsko och ha plats för mutter och eventuellt bricka? Och hur förhindrar man att den rundade delen på vagnsbulten börjar snurra när man försöker dra åt.
Produkter som diskuteras: "vagnsbulten"

Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Jag brukar ställa dit stolpen, nypa fast den med en tving och sen borra. 120 mm brukar funka bra längdmässigt.
Kör bult med 6-kants-skalle istället för vagnsbult. Vagnsbulten passar bättre när du ska dra ihop två reglar och kan 'dra in bulten' i regeln.
Kör bult med 6-kants-skalle istället för vagnsbult. Vagnsbulten passar bättre när du ska dra ihop två reglar och kan 'dra in bulten' i regeln.
För att få längden på en bult som ska gå igenom en 100 mm bred stolpsko och ha plats för mutter och bricka så lägger du ihop bredden på stolpskon, tjockleken på muttern och tjockleken på brickan.F Farligkorv skrev:Markerar man på stolpen var hålen är och borrar fritt eller vill man borra genom hålet i stolpskon (och tar inte borren skada av det)? Hur lång vill man att en sådan bult ska vara om det ska gå genom en 98-100mm stolpsko och ha plats för mutter och eventuellt bricka? Och hur förhindrar man att den rundade delen på vagnsbulten börjar snurra när man försöker dra åt.
Om muttern följer ISO-standard är den max 8,4 mm tjock och brickan kan vara upp till 3 mm. Så det blir alltså 100-8,4+3= 111,4mm. Det finns normalt inte skruvar att köpa i så exakta längder, utan du får ta den närmast längre. Troligtvis 120mm.
Vagnsbulten har en fyrkantig klack närmast huvudet som kilar fast sig i träet och förhindrar att bulten snurrar.
Ett alternativ kan vara denna skruv: https://www.xlbygg.se/mjallby/sortiment/fastdon-beslag/skruv/traskruv-big-dog-c4-8x50-50st-55273
Jag har inte sett den i verkligheten, men den har i alla fall ett tufft namn: Big Dog.
Produkter som diskuteras: "big-dog"

Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
149 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 9 560 inlägg
Trodde det här var en hundtråd, men tji fick jag..
Jag brukar märka upp var hålet ska vara på båda sidor och sedan borra från båda hållen. Då gör det inte så mycket om du inte borrar helt rakt (vilket behövs om du bara borrar från ena sidan).F Farligkorv skrev:Markerar man på stolpen var hålen är och borrar fritt eller vill man borra genom hålet i stolpskon (och tar inte borren skada av det)? Hur lång vill man att en sådan bult ska vara om det ska gå genom en 98-100mm stolpsko och ha plats för mutter och eventuellt bricka? Och hur förhindrar man att den rundade delen på vagnsbulten börjar snurra när man försöker dra åt.
Lasse
Klicka här för att svara