8 410 läst · 4 svar
8k läst
4 svar
Alternativ till Falu rödfärg?
Efter många turer och velanden, verkar det som om vi kommer att måla huset i Falu Rödfärg.
Finns det konkurrerande märken som har samma djupa rödfärg som "originalet" Falu Rödfärg? Jag vet att det finns lite olika nyanser på den röda slamfärgen, men jag vill inte chansa och få för ljus. Samtidigt borde det rimligtvis finnas prisledande konkurrenter som har samma vara till billigare pris? Jag vill dock inte blanda själv.
mvh
Snåla David
Finns det konkurrerande märken som har samma djupa rödfärg som "originalet" Falu Rödfärg? Jag vet att det finns lite olika nyanser på den röda slamfärgen, men jag vill inte chansa och få för ljus. Samtidigt borde det rimligtvis finnas prisledande konkurrenter som har samma vara till billigare pris? Jag vill dock inte blanda själv.
mvh
Snåla David
Ett vettigt beslut tycker jag. 
Jag tycker Falu är helt oslagbart.
Det finns faktiskt fler kulörer än man tror. Fyra definierade toner av rött t.ex.
Kolla själv på: http://www.falurodfarg.com/pdf/fargsattning.pdf
Faktum är att Rusta har en helt OK rödfärg,.
Den är dessutom från en auktoriserad tillverkare av Falu.
Den kostar bara 49:-/5kg.
Du kan säkert ringa och höra vad den har för färgklassning. Man jag vet att den inte är speciellt ljus.
Nåt för snåla David?
Jag tycker Falu är helt oslagbart.
Det finns faktiskt fler kulörer än man tror. Fyra definierade toner av rött t.ex.
Kolla själv på: http://www.falurodfarg.com/pdf/fargsattning.pdf
Faktum är att Rusta har en helt OK rödfärg,.
Den är dessutom från en auktoriserad tillverkare av Falu.
Den kostar bara 49:-/5kg.
Du kan säkert ringa och höra vad den har för färgklassning. Man jag vet att den inte är speciellt ljus.
Nåt för snåla David?
Håller med Kalle om att Rustas rödfärg är helt ok. Och billigast, vad jag vet.
Kolla om det ändå inte blir billigare att köpa pulverfärg. Det finns en variant som man bara blandar ut med vatten, linolja och såpa. Extraarbetet med att blanda färgen kan nog jämföras med arbetet med att släpa hem färdigblandad färg.
Vi kör med pulvervarianten (Falu ljusröd) och räknar med att spara flera tusenlappar på det jämfört med färdigblandat.
Kolla om det ändå inte blir billigare att köpa pulverfärg. Det finns en variant som man bara blandar ut med vatten, linolja och såpa. Extraarbetet med att blanda färgen kan nog jämföras med arbetet med att släpa hem färdigblandad färg.
Vi kör med pulvervarianten (Falu ljusröd) och räknar med att spara flera tusenlappar på det jämfört med färdigblandat.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Finns det alternativ till geoduk av plast?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Snygga till bordskant utan fräs? Manuella alternativ, jigg?
Möbelsnickeri -
Vad finns det för alternativ till gipsskivor för undertak inomhus?
Stenhus -
Alternativt till Falu ljus
Färg, Måla & Tapetsera -
Förlsg till alternativ till Falurött
Byggnadsvård