Hej

Jag skall lägga ett nytt köksgolv med vattenburen golvvärme och behöver rikta bjälklaget.
Problemet är egentligen i alla ledder, fel cc (~75cm), hänger ner, olika höga samt vridna. Bjälkarna är rejäla (ca 120x220).

De två vanligaste alternativen är:
1) skruv/limma nya reglar på var sida om de befintliga bjälkarna
2) "Shimsa" in golvet (typ masonit, papp etc)

Punkt 1 är att föredra men till nackdelen hör att eftersom vissa av bjälkarna är vridna så blir det svårt att limma utan att först hyvla sidorna raka (alternativt hyvla de nya reglarna horisontella i efterhand).

Jag har då funderat på ett altenativt sätt som jag skulle vilja ha hjälp med att bedöma.

Först tänkte jag skruva brädor (råplan) på var sida om reglarna som i alternativ 1 ovan. De som är vridna kan då fixeras lodräta med kilar eller mellanlägg innan skruvningen. Eventuella glipor kan man täta med mjukfog av något slag.
Då skapas egentligen en gjutform som borde kunna gå utmärkt att flytspackla i. Man stryker primer och sedan fyller man bara på tills man kommit upp till kanten på "formen". Jag flytspacklar alltså varje bjälke för sig.
Sen är det bara att skruva golvspån i de befintliga reglarna genom flytspacklet in i de befintliga reglarna. "Formen" kan få sitta kvar och hålla allt på plats om spacklet spricker.

Formen kan nog inte räknas in som bärande del varpå cc-problematiken kvarstår men golvet borde hålla eftersom jag egentligen tänkt lägga dubbla bärande golvspån samt tillslut valt ett bärande brädgolv ovan på. Tanken är att golvet inte skall vara beroende av de översta golvet om vi vill byta någon gång även om det nu råkar vara bärande i sig själv.

Jag har aldrig använt flytspackel.
Spricker det lätt? Går det att skruva igenom? Finns det lämpligare spackel/filler? Kan spacklet dra till sig fukt (cementbaserad) och förstöra bjälkarna?

Vad säger ni?
Skulle det fungera?

Sorry för att det blev så långt :surprised:
 
Redigerat:
Det är nyttigt att tänka utanför lådan, men jag tror inte på iden.

1. Jag tror att flytspacklet kommer att spricka.
2. Golvspånet ska normal limmas mot bjälkarna, i ditt fall ska man limma mot flytspacklet.
Och jag tror inte att flytspacklet mår bra av rörelserna.
 
En annan metod är att limma regel på bjälkarna och hyvla ned.

Alltså, är det 2cm lågt, klyv en vanlig byggregel till 2,5cm.
Skruvlimmas på plats, ställ en rotationslaser i facket och hyvla ned till sträcket.
Gå över ytan med rätskiva.

Jag menar alltså elhandhyvel.
 
Det är då också smidigt att mäta upp avikelserna innan man börjar med laser. för att se sin högsta punkt.
Värt att nämna är att det är lättare att klyva en regel till 1cm och hyvla ned den till 3mm än att försöka skruvlimma en 3mm tjock bit.

Det kan kännas omständigt, men om man ska få golvspånskivorna att samverka med bjälklaget måste shimsningen vara limmat. Pallar man med masonit osv så kan man lika gärna skippa att limma golvspånet i bjälkarna.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
"Kortla" ett nytt bjälklag i andra riktningen som du skruvar golvspånet i.
 
Tack så mycket för era åsikter.
Låter nog som jag skall skippa spacklet.

Valet faller nog på elhandhyveln som JOW säger.
Det var länge sedan man hade framme och rastade den så det kan ju bli lite kul....även om jag är rädd att det blir en del jobb.
Laser som jag fick i julklapp kommer också att användas :)

Jag hoppas att de flesta av reglarna är så pass raka så det fungerar att skruvlimma nya bjälkar på var sida.
Kortla kommer jag också att behöva göra men jag slipper det gärna över hela golvet, men en god tanke ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.