O oliven1 skrev:
Och det är ganska självklart, ekonomin eller kunskapen finns inte hos de som bygger villor.
Det fortsätter på beprövade inslagna vägar sedan sipprar ju klart lösningar från storskalig nyproduktion ner till villor tillslut med det tar tid.
Jag vet förstås inte vad som är den absoluta sanningen här, men i mina öron låter det mer affärsmässigt att anpassa produktionen till det man bygger. Ska man renovera 500 lägenheter så väljer man metod och material efter det. Ska man bygga ETT hus väljer man efter andra parametrar. Det finns säkert tillfällen där storskalig produktion tar fram metoder som är användbara även i andra sammanhang, men att allt som görs där bara skulle vara bättre för att de som jobbar där kan mer, det tror jag inte ett skit på. Jag gissar att de som är riktigt duktiga hantverkare gärna håller sig borta från tristessen i storproduktion och också har möjlighet att göra det just för att de är duktiga.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet förstås inte vad som är den absoluta sanningen här, men i mina öron låter det mer affärsmässigt att anpassa produktionen till det man bygger. Ska man renovera 500 lägenheter så väljer man metod och material efter det. Ska man bygga ETT hus väljer man efter andra parametrar. Det finns säkert tillfällen där storskalig produktion tar fram metoder som är användbara även i andra sammanhang, men att allt som görs där bara skulle vara bättre för att de som jobbar där kan mer, det tror jag inte ett skit på. Jag gissar att de som är riktigt duktiga hantverkare gärna håller sig borta från tristessen i storproduktion och också har möjlighet att göra det just för att de är duktiga.
ingen har väl sagt att allt är bättre, men generellt tar nya tekniska lösningar fram där.
finns en annan kunskap och ekonomi etcetera där vilket möjliggör det.

först och främst så är det inte "riktigt duktiga hantverkare" som kommer fram med nya tekniska lösningar etcetera generellt utan ingenjörer.
för det andra så håller sig inte riktigt duktiga hantverkare borta från storskaliga projekt utan snarare tvärtom, dom vill inte arbeta mot privatpersoner av mång anledningar.
dessutom för man arbeta med spännande utvecklande avancerade projekt.

dom erkänt duktiga arkitekter, ingenjörer etcetera i sverige arbetar inte med villor utan storskaliga avancerade projekt.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ingen har väl sagt att allt är bättre, men generellt tar nya tekniska lösningar fram där.
finns en annan kunskap och ekonomi etcetera där vilket möjliggör det.

först och främst så är det inte "riktigt duktiga hantverkare" som kommer fram med nya tekniska lösningar etcetera generellt utan ingenjörer.
för det andra så håller sig inte riktigt duktiga hantverkare borta från storskaliga projekt utan snarare tvärtom, dom vill inte arbeta mot privatpersoner av mång anledningar.
dessutom för man arbeta med spännande utvecklande avancerade projekt.

dom erkänt duktiga arkitekter, ingenjörer etcetera i sverige arbetar inte med villor utan storskaliga avancerade projekt.
nyfiken fråga: har du något exempel på en teknisk lösning som inte finns i villor, som är bättre?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
absolut inte och finns säkert några nyproduktion som använder metall fortfarande men är absolut i minoritet. jag har som sagt inte stött på det på hur länge som helst.

det vanliga man gör nu är att i utsatta miljöer så använder man utanpåliggande metallvinklar eller väggskydd typ acrovyn som snabbt blivit väldigt stort
Enligt AMA22 får papphörn bara användas för innerhörn. Så du vet.👍
 
fast det stämmer inte, du får visst använda papphörn.
tror du tänker på fel material.
 
  • Haha
Farstatjej90
  • Laddar…
ta vad som helst i princip så är det mycket mer avancerat.
fasader, styrsystem, brand, säkerhet, konstruktion (tex spännarmering,hållfastighet, Akustik (ett område som utvecklats enormt det senaste)
P PHPersson skrev:
nyfiken fråga: har du något exempel på en teknisk lösning som inte finns i villor, som är bättre?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ta vad som helst i princip så är det mycket mer avancerat.
fasader, styrsystem, brand, säkerhet, konstruktion (tex spännarmering,hållfastighet, Akustik (ett område som utvecklats enormt det senaste)
Ja men jag tänkte mer ett konkret exempel på en teknisk lösning som är bättre? Jag förstår att man inte så ofta sätter sprinkler i vardagsrummet men det är mer estetiskt/kostnadssjäl.
 
ta vad som helst i en vanlig villa så används flera gånger mer avancerade teknik i storskalig nyproduktion:

Tex:

Plejd = KNX

Solceler = Integrerade paneler i fasaden

lågenergifönster = Dynamiska självrengörande glass.

fasad = Dubbelfasade

FTX = Genering av värme från spillvatten

Brandvarnare = släcksystem med gas

sedan kan du ta vilken byggnadsdel som helst så är det mycket mer avancerad.
ta en betongplatta, fasad eller tak.
Dom tekniska lösningar är ljusår framför.


P PHPersson skrev:
Ja men jag tänkte mer ett konkret exempel på en teknisk lösning som är bättre? Jag förstår att man inte så ofta sätter sprinkler i vardagsrummet men det är mer estetiskt/kostnadssjäl.
 
D
Kan du utveckla gällande tak, oliven1?
 
O oliven1 skrev:
ta vad som helst i en vanlig villa så används flera gånger mer avancerade teknik i storskalig nyproduktion:

Tex:

Plejd = KNX

Solceler = Integrerade paneler i fasaden

lågenergifönster = Dynamiska självrengörande glass.

fasad = Dubbelfasade

FTX = Genering av värme från spillvatten

Brandvarnare = släcksystem med gas

sedan kan du ta vilken byggnadsdel som helst så är det mycket mer avancerad.
ta en betongplatta, fasad eller tak.
Dom tekniska lösningar är ljusår framför.
Jag vet inte om jag håller med dig i alla delar. Sen att dali styrning eller liknande är en lösning som möjliggör balansering av belysning eller frekvensstyrning eller sektionering av ventilation är en lösning som krävs på grund de tekniska lösningar som krävs när man ökar volymen. Allt är inte bättre eller mer avancerat. Det handlar om förutsättningarna och behoven...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ta vad som helst i en vanlig villa så används flera gånger mer avancerade teknik i storskalig nyproduktion:

Tex:

Plejd = KNX

Solceler = Integrerade paneler i fasaden

lågenergifönster = Dynamiska självrengörande glass.

fasad = Dubbelfasade

FTX = Genering av värme från spillvatten

Brandvarnare = släcksystem med gas

sedan kan du ta vilken byggnadsdel som helst så är det mycket mer avancerad.
ta en betongplatta, fasad eller tak.
Dom tekniska lösningar är ljusår framför.
I kontorskomplex möjligen... men inte hyreshus...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ta vad som helst i en vanlig villa så används flera gånger mer avancerade teknik i storskalig nyproduktion:

Tex:

Plejd = KNX

Solceler = Integrerade paneler i fasaden

lågenergifönster = Dynamiska självrengörande glass.

fasad = Dubbelfasade

FTX = Genering av värme från spillvatten

Brandvarnare = släcksystem med gas

sedan kan du ta vilken byggnadsdel som helst så är det mycket mer avancerad.
ta en betongplatta, fasad eller tak.
Dom tekniska lösningar är ljusår framför.
Kan iaf säga att jag inte håller med om KNX. Finns ingen teknik som är i framkant där alls. Vanlig styrning där i princip all teknik fanns redan på 80-talet.

Jag ser egentligen inget annat heller som inte finns i villor om man vill, det handlar bara om pengar och inget av tekniken som du har som exempel är väl nytt? Jag ser bara gamla lösningar som funnits i 10år+

Så tyvärr håller jag inte med, gillar ny teknik men jag tycker generellt fastigheter oavsett är sjukt gammalmodiga. Tex aktivt glas… det framställs som något modernt när det fanns iaf på 70-talet.

Edit:
Det är ingen kritik mot dig alls, jag bara konstaterar att det mesta är mossigt i fastigheter. Tex när återvinna värmen i avloppet kommer som state of the art 2024 så förstår man hur illa det är.
 
Redigerat:
Hur många exempel har vi på ny teknik och material som inte visar sig vara bra? En metod behöver en 20-30 år för att börja utvärderas om hur den kommer funka de nästa 150 åren. Här får privata aktörer gärna testa det men den offentliga sektorn bör köra med beprövad teknik.
Storskaigheten har och tvingar också fram andra lösningar än småskalighet. T ex är det en fördel om fönstren håller sig renare när de ligger på tjugonde våningen men för en vanlig villa är det antagligen mer fördelaktigt att ta det på Rut eller tvätta själv.

Vad gäller gips så är det sådant jag har i det förre detta pannrummet men jag har sedan inflytt täckt det mesta med ultraboard utan en gnutta spackel så för trådens huvudfråga har jag inte mycket att tillföra. Eller pja man kan ju sätta ultaboard vid ytterhörnen så får man även något att skruva i.
 
Z z_bumbi skrev:
Hur många exempel har vi på ny teknik och material som inte visar sig vara bra? En metod behöver en 20-30 år för att börja utvärderas om hur den kommer funka de nästa 150 åren. Här får privata aktörer gärna testa det men den offentliga sektorn bör köra med beprövad teknik.
Storskaigheten har och tvingar också fram andra lösningar än småskalighet. T ex är det en fördel om fönstren håller sig renare när de ligger på tjugonde våningen men för en vanlig villa är det antagligen mer fördelaktigt att ta det på Rut eller tvätta själv.

Vad gäller gips så är det sådant jag har i det förre detta pannrummet men jag har sedan inflytt täckt det mesta med ultraboard utan en gnutta spackel så för trådens huvudfråga har jag inte mycket att tillföra. Eller pja man kan ju sätta ultaboard vid ytterhörnen så får man även något att skruva i.
Ett exempel är värmepumpar, har haft med några att göra, IVT bergvärme, Nibe bergvärme, CTC luft/vatten. Samtliga har så dålig mjukvara i styrsystemen att det är pinsamt. Förstår verkligen inte hur man kan göra så dåliga produkter. Sedan är kvalitén usel, speciellt IVT… helt slut efter 10år. Rost mm.
Med dagens priser undrar jag om det inte är billigare / enklare att köra med direktverkande el. Beroende på hus såklart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.