MathiasS MathiasS skrev:
Vad som är vanligt kanske inte spelar någon roll, verkar ju inte orimligt att åtminstone en sida är fasad….. Den mot altandörren borde tex vara enkel att ha fasad med någon spillbit från ett innerhörn.
fast nu sa jag bara att det var det absolut vanligaste att man inte har fasadekanter i ytterhörn så att TS inte har det ska inte vara något problem alls.
 
B
O oliven1 skrev:
fast nu sa jag bara att det var det absolut vanligaste att man inte har fasadekanter i ytterhörn så att TS inte har det ska inte vara något problem alls.
Problem eller inte, med fasade kanter smiter aquabeaden ner i fasningen helt precis och det är mycket lättare att snabbt spackla över.

Har satt aquabead på andra ställen utan fasad kant (läs vägg), det kräver flera lager spackel för att få bort perforationerna. Att göra detta på en vägg är förstås helt okej men återigen, har ingen lust på 70 mm gips mot en ny altandörr. Man kan tejpa för att skydda altandörren mot spackelspaden för mina hjärnspöken ja, sen drar man bort tejpen och spackel följer med osv osv. Sen kommer man få en annan vinkel än 90 grader i smygen pga att aquabeaden lägger sig ovanpå gipset och inte i en fasning.
 
B bygges skrev:
Problem eller inte, med fasade kanter smiter aquabeaden ner i fasningen helt precis och det är mycket lättare att snabbt spackla över.

Har satt aquabead på andra ställen utan fasad kant (läs vägg), det kräver flera lager spackel för att få bort perforationerna. Att göra detta på en vägg är förstås helt okej men återigen, har ingen lust på 70 mm gips mot en ny altandörr. Man kan tejpa för att skydda altandörren mot spackelspaden för mina hjärnspöken ja, sen drar man bort tejpen och spackel följer med osv osv. Sen kommer man få en annan vinkel än 90 grader i smygen pga att aquabeaden lägger sig ovanpå gipset och inte i en fasning.
en annan vinkel kommer du inte få, du får ju 90 grader även fast du använder skurna kanter
 
B
O oliven1 skrev:
en annan vinkel kommer du inte få, du får ju 90 grader även fast du använder skurna kanter
Nej, sätt en aquabead så kommer du se.
 
B bygges skrev:
Nej, sätt en aquabead så kommer du se.
klart jag har gjort, varför skulle det inte bli 90 grader?
du spacklar ju ut mot dörren så hela väggen spacklas ju ut
 
B
O oliven1 skrev:
klart jag har gjort, varför skulle det inte bli 90 grader?
du spacklar ju ut mot dörren så hela väggen spacklas ju ut
Aquabeaden lutar/bygger 2 mm längst ut så om du spacklar mot den blir det inte 90 grader.
 
B bygges skrev:
Aquabeaden lutar/bygger 2 mm längst ut så om du spacklar mot den blir det inte 90 grader.
men du spacklar ju ut hela väggen om dörren ca 150 mm eller vad du nu hade.
 
D
Aquabead är toppen. Kör på det. Tejpa din nya fina dörr med några lager maskeringstejp. Stryk ut spacklet - slå inte fast det med spackelspaden, det är spackel, inte spik.

Alla andra sätt är sämst och SKALL undvikas. Det blir svagt eller opraktiskt eller kommer att spricka, du kommer få göra om eller plåstra med fula lister eller leva med ett undermåligt arbete. Den som hävdar något annat ska du inte lita på.

Använd Aquabead (eller motsvarande). Gör det bara.
 
R Rejäl skrev:
Du kan inte utgå ifrån din lilla skeva värld dom används visst på nyproduktion😉
Plåt används väldigt sällan numera. Dels är det dyrare än pappskydden och blir sämre. De lossnar lättare och färgen på ytterhörnet fäster sämre än på papp.
Priset för att laga ytterhörn har gått ned markant sen papphörnen börjat användas.
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad som är vanligt kanske inte spelar någon roll, verkar ju inte orimligt att åtminstone en sida är fasad….. Den mot altandörren borde tex vara enkel att ha fasad med någon spillbit från ett innerhörn.
Man undviker det in i det längsta. Endast en sak är sämre och det är fasning i innerhörn
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
R
I Installation skrev:
Plåt används väldigt sällan numera. Dels är det dyrare än pappskydden och blir sämre. De lossnar lättare och färgen på ytterhörnet fäster sämre än på papp.
Priset för att laga ytterhörn har gått ned markant sen papphörnen börjat användas.
Håller inte med jobbar i småhusbranshen med både nyproduktion och ROT..
 
R Rejäl skrev:
Håller inte med jobbar i småhusbranshen med både nyproduktion och ROT..
Ok då gör man så där. Har inte sett ett plåthörn sen Dackefejden. Nu jobbar jag uteslutande med projekt runt halvmiljarden och uppåt och det är en annan sak i synnerhet på eftermarknadssidan. Men har inte sett det i de mindre bostadskåkarna eller hotellen jag varit med på heller.
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
R
I Installation skrev:
Ok då gör man så där. Har inte sett ett plåthörn sen Dackefejden. Nu jobbar jag uteslutande med projekt runt halvmiljarden och uppåt och det är en annan sak i synnerhet på eftermarknadssidan. Men har inte sett det i de mindre bostadskåkarna eller hotellen jag varit med på heller.
Du är som oliven ni jämför storbyggen med småhus det är inte samma sak, men vist har olika slags hörnskydd dykt upp men alla som får välja vill ha plåten i sina hem för att dom tål lite åverkan vilket inte papershörnen gör..
 
R Rejäl skrev:
Du är som oliven ni jämför storbyggen med småhus det är inte samma sak, men vist har olika slags hörnskydd dykt upp men alla som får välja vill ha plåten i sina hem för att dom tål lite åverkan vilket inte papershörnen gör..
Jag tänker så här. De som bygger mängder får in mängder med felanmälningar. Av den anledningen har man mer data på vad som är bra respektive mindre bra. Papphörnen är ett exempel på uveckling till det bättre. Montagemässigt, hållfasthetsmässigt och kostnadsmässigt. Det är ingen slump att 99% av alla ytterhörn görs med papp liksom.
ibland kan faktiskt småskaliga byggskuttar lära sig av stordriften och tvärtom.
Bra tekniska lösningar oavsett vart de kommer ifrån är värda att beakta.
Sen får du jättegärna använda dina plåthörn om du föredrar det.
Jag har även rätt gedigen erfarenhet från Rot-projekt med betydligt lägre entreprenadaummor. Både som föredetta snickare och platschef. Det är iofs 15 år sen men även då var plåtskydden relativt ovanliga.
 
B
O oliven1 skrev:
men du spacklar ju ut hela väggen om dörren ca 150 mm eller vad du nu hade.
70 mm som sagt. Blir inte 90 grader, sen om man tycker det spelar roll eller inte är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.