R
O oliven1 skrev:
men om du läser vad jag skriver så säger jag ju att jag inte vet om det är på alla byggen.

men är involverad i mängder av projekt på ett eller annat sätt och där är det alltid papp
Mängder kan du utveckla?
 
R Rejäl skrev:
Mängder kan du utveckla?
mängder = många
 
R
O oliven1 skrev:
mängder = många
Ja men berätta så det blir trovärdigt
 
R Rejäl skrev:
Ja men berätta så det blir trovärdigt
vad är frågan, hur många projekt?
 
Men snälla lägg ner denna barnsliga min farsa är starkare än din familj sa diskussion och ta den privat för den ger inget till ämnet
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
finns ingen som använder hörnskydd i metall längre, kan inte minnas när jag såg det på ett bygge senast.
används alltid hörnskydd i papp
Men det handlar antagligen inte om vad som är bra utan om vad som går fort, gissar jag. Pappershörnet med inbyggt klister går fort.

För mitt privata bruk föredrar jag plåthörnet. Dels tål det ju mer stryk, det blir 100% rakt och jag tycker det är lättare att spackla in. Slutresultatet blir alltid bra.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
vad är frågan, hur många projekt?
Berätta om dina projekt, rollen du har i dessa, vart i landet mm..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Men det handlar antagligen inte om vad som är bra utan om vad som går fort, gissar jag. Pappershörnet med inbyggt klister går fort.

För mitt privata bruk föredrar jag plåthörnet. Dels tål det ju mer stryk, det blir 100% rakt och jag tycker det är lättare att spackla in. Slutresultatet blir alltid bra.
absolut, ligger nog en sanning i det.

pappen har blivit populär av en anledning.
tillräckligt bra för en rimlig kostnad samt tidseffektiv.
sedan förstärker man där det krävs med utvändiga hörnskydd/väggskydd eftersom vid höga belastningar som skolor, sjukhus etcetera så hjälper inte hörnskydd i metall överhuvudtaget.
 
B bygges skrev:
Möjligt, men det blir inte så bra tex runt altandörrar där det endast är ca 7 cm gips. Kanske hade blivit mer görbart om jag satt fasade kanter.
Det är i smygen antar jag. Man spacklar hela bredden och det är inget konstigt med det även om det är mot en altandörr. Du måste alltid spackla bredd från plåthörnen eftersom dessa sticker ut ett par millimeter.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Det är i smygen antar jag. Man spacklar hela bredden och det är inget konstigt med det även om det är mot en altandörr. Du måste alltid spackla bredd från plåthörnen eftersom dessa sticker ut ett par millimeter.
Yes i smygen. Jag får bara skäll här av Matte_75 om jag förklarar mig mer men, har missat att fasade kanter ska vara kvar på gipset om man vill ha kvar 90 gradig vinkel i smygen samt få det enklare att spackla in..

Har nya altandörrar och vill inte riskera rispa dem med spackelspaden, överdrivet ja visst. Har satt ultraboard i smyg till ena respektive hårdgips till andra dörren. Ultraboard är oerhört mycket starkare än vanligt gips och överraskat mig flera gånger hur det klarar smällar, råkade t.ex. häromdagen välta en bordsskiva i ek med vassa kanter rakt in i en ultraboarskiva, blev knappt märken. Har provat på en annan ytterkant att sätta vanlig pappersremsa efter tips från sinuslinus och det blev jättebra och därför blir det så på dessa smygar.

Har också gammal smyg vid en gammal ytterdörr, som ska bytas (utifrån), där smygarna lutar utåt. Här är det perfekt att sätta aquabead då de extra millimeter de bygger gör att det blir trevlig 90-gradig vinkel på smygen. Har klistrat upp dessa och med spackel under även fått bort konkavitet i väggen.
 
B bygges skrev:
Yes i smygen. Jag får bara skäll här av Matte_75 om jag förklarar mig mer men, har missat att fasade kanter ska vara kvar på gipset om man vill ha kvar 90 gradig vinkel i smygen samt få det enklare att spackla in..

Har nya altandörrar och vill inte riskera rispa dem med spackelspaden, överdrivet ja visst. Har satt ultraboard i smyg till ena respektive hårdgips till andra dörren. Ultraboard är oerhört mycket starkare än vanligt gips och överraskat mig flera gånger hur det klarar smällar, råkade t.ex. häromdagen välta en bordsskiva i ek med vassa kanter rakt in i en ultraboarskiva, blev knappt märken. Har provat på en annan ytterkant att sätta vanlig pappersremsa efter tips från sinuslinus och det blev jättebra och därför blir det så på dessa smygar.

Har också gammal smyg vid en gammal ytterdörr, som ska bytas (utifrån), där smygarna lutar utåt. Här är det perfekt att sätta aquabead då de extra millimeter de bygger gör att det blir trevlig 90-gradig vinkel på smygen. Har klistrat upp dessa och med spackel under även fått bort konkavitet i väggen.
Att du inte har fasade kanter kvar gör det förstås lite knepigare men det är fortfarande inte något problem. Man får bara spackla lite längre ut på skivan. Att du skulle repa altandörren med spaden är bara hjärnspöken hos dig.

Men, du gör precis hur du vill. Kontrollera gärna slutresultatet i ordentligt släpljus så vet du om det blev så bra du tänkt dig.
 
Går väl att skydda dörrarna med tejp?
Och själv skulle jag sätta hörnskydd alla gånger 😜
 
B bygges skrev:
Yes i smygen. Jag får bara skäll här av Matte_75 om jag förklarar mig mer men, har missat att fasade kanter ska vara kvar på gipset om man vill ha kvar 90 gradig vinkel i smygen samt få det enklare att spackla in..

Har nya altandörrar och vill inte riskera rispa dem med spackelspaden, överdrivet ja visst. Har satt ultraboard i smyg till ena respektive hårdgips till andra dörren. Ultraboard är oerhört mycket starkare än vanligt gips och överraskat mig flera gånger hur det klarar smällar, råkade t.ex. häromdagen välta en bordsskiva i ek med vassa kanter rakt in i en ultraboarskiva, blev knappt märken. Har provat på en annan ytterkant att sätta vanlig pappersremsa efter tips från sinuslinus och det blev jättebra och därför blir det så på dessa smygar.

Har också gammal smyg vid en gammal ytterdörr, som ska bytas (utifrån), där smygarna lutar utåt. Här är det perfekt att sätta aquabead då de extra millimeter de bygger gör att det blir trevlig 90-gradig vinkel på smygen. Har klistrat upp dessa och med spackel under även fått bort konkavitet i väggen.
Jag har ju svarat i den andra tråden att du bara spacklar hela smygensbredd så blir det vinkelräta smygar. Fila av dom vassa hörnen på spackelspaden om du är rädd för att repa karmen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att du inte har fasade kanter kvar gör det förstås lite knepigare men det är fortfarande inte något problem. Man får bara spackla lite längre ut på skivan. Att du skulle repa altandörren med spaden är bara hjärnspöken hos dig.

Men, du gör precis hur du vill. Kontrollera gärna slutresultatet i ordentligt släpljus så vet du om det blev så bra du tänkt dig.
men det hör väl snarare till vanligheten att man inte har fasadekanter i ytterhörn
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men det hör väl snarare till vanligheten att man inte har fasadekanter i ytterhörn
Vad som är vanligt kanske inte spelar någon roll, verkar ju inte orimligt att åtminstone en sida är fasad….. Den mot altandörren borde tex vara enkel att ha fasad med någon spillbit från ett innerhörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.