Hej!
Har en altandörr som borde gå att spärra i läge mha dörrvredet. Dvs nedfällt dörrvred låser dörren i läge även när den är öppen. Det funkar inte alls, dörren är slapp.
Någon som vet hur man fixar?

• Altandörrs låsdel med texten "MADE IN SWEDEN", slitna detaljer och ingen synlig mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr med dörrvred i närbild, problem med låsning, öppen till uteplats med tofflor utanför.
    Skapa konto
  • Altandörr öppen med fokus på dörrvredets mekanism och dörrkarmen.
    Skapa konto
  • Närbild på en öppen altandörrs kant med fokus på mekanismen för låsning som verkar defekt och smutsig.
    Skapa konto
  • Närbild på en altandörrs mekanism med ett nedfällt dörrvred som ska låsa dörren.
    Skapa konto
  • Altandörr inte låst i öppet läge med synligt dörrvred och spår där dörren glider.
    Skapa konto
T tergo skrev:
byter dörrbromsen
om vi tänker oss att du förklarar detta igen, som för en femåring :)
Hur vet jag vad som ska bort, om något är trasigt eller bara behöver justeras?
Och var hittar jag reservdel tro?

Tack för svar,

denna byter du om inte dörren går att bromsa i öppet läge.kolla noga vad du har tänk på att det finns både höger o vänster variant
skruva loss den och ta med den till en låsbutik
Dörrstängarens övre montering i dörrkarmen med en markerad del som kan behöva bytas ut.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Tack!

//Civilingenjör med tummen mitt i handen :)

• Haha
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det är en ASSA 150 eller 160 vänster du har.
Skillnaden mellan 150 och 160 är om det är fästet i karmen kontrollera även längden på bromslådan i dörren.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Är det inte höger?

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
M mickekarl skrev:
Är det inte höger?
Det är en vänster i bild.

1 123abc skrev:
Nej det är en vänster i bild.
Dörren är vänsterhängd, sett inifrån.
Återstår bara att klura ut hur jag får loss skiten och beställt exakt rätt mått.

Tack alla för bra guidning!

När man öppnar en dörr emot sej så avgör det om dörren är vänster eller höger där gångjärnen sitter. Jag påstår fortfarande att dörren är höger!

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Precis, en högerhängd terrassdörr.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
C Carlf81 skrev:
Dörren är vänsterhängd, sett inifrån.
Återstår bara att klura ut hur jag får loss skiten och beställt exakt rätt mått.

Tack alla för bra guidning!
Bromslådan sitter med skruvar uppifrån och låsaxeln är instucken i spanjolettens bromsöverföring, karmfästet är antingen med skruvar eller avkopplingsbart.
Bromslådans mått är inte exakt utan överensstämmer med det modeller som finns, låsaxeln kapas till rätt längd.
Den vanligaste längden är /4 och du har en vänster alltså 150/4 eller 160/4 vänster.
Tekniska ritningar och diagram som visar mått och installation av bromslåda i en dörr med beskrivande text och tabeller.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
rolflidvall och 2 till
  • Laddar…
M mickekarl skrev:
När man öppnar en dörr emot sej så avgör det om dörren är vänster eller höger där gångjärnen sitter. Jag påstår fortfarande att dörren är höger!
Det är skillnad på dörrhängning och om dörrbromsen (bromslådan) är höger eller vänster.
Nya spanjoletter har som standard en vänster dörrbroms oavsett om dörren är höger eller vänsterhängd äldre spanjoletter kan ha en dörrbroms som är höger.

Redigerat:
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Ok. Förklarar saken!

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.