Hej!
Vi har en altandörr som blivit svårare att svårare stänga och när jag försöker justera karmskruvarna så måste jag dra ut hylsan såpass mycket att den nästan sticker ut så jag inte kan få dit täcklocken.
Jag upptäckte också att skruvdelen av karmskruven saknas på ena vilket jag misstänker gör att hela dörren lutar och kärvar pga det. Bifogar bild.
Vad gör man åt detta? Krävs det större ingrepp eller kan man montera dit en ny karmskruv bara?
Vi har en altandörr som blivit svårare att svårare stänga och när jag försöker justera karmskruvarna så måste jag dra ut hylsan såpass mycket att den nästan sticker ut så jag inte kan få dit täcklocken.
Jag upptäckte också att skruvdelen av karmskruven saknas på ena vilket jag misstänker gör att hela dörren lutar och kärvar pga det. Bifogar bild.
Vad gör man åt detta? Krävs det större ingrepp eller kan man montera dit en ny karmskruv bara?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Har du verktyget som används för karmskruv, ena ändan för att sätta dit den och andra ändan för att justera. Bara vrida ur och sätta i en ny och dra den lite längre in. Ta ur den och köp lika lång eller någon centimeter längre om det finns.
Utan en skruv i karmhylsan så förstår jag att du skruvar hylsan i botten mot karmen, inget kommer hända åt det hållet utan en skruv i karmhylsan oavsett hur mycket du skruvar karmhylsan.
Frågan är varför det inte finns någon skruv där? kanske finns det inget att dra i bakom?
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/karmhylsskruv-75-x-60-mm-8-st-2000047548
Frågan är varför det inte finns någon skruv där? kanske finns det inget att dra i bakom?
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/karmhylsskruv-75-x-60-mm-8-st-2000047548
Liknande trådar
-
Handtaget/låset till altandörren går inte att låsa upp. Hjälp!
Fönster & Dörrar -
Varför går det inte att ställa upp altandörren längre?
Fönster & Dörrar -
Altandörr, låst, går inte att öppna
Fönster & Dörrar -
Altandörr går inte att stänga (ibland)
Fönster & Dörrar -
Altandörr går inte att öppna
Fönster & Dörrar