Hej våran altandörr är svårstängd, den tar i tröskeln, behöver justeras uppåt nån enstaka mm.
Hur gör man det enklast?
Vet ej vilken tillverkare det är, huset är byggt 2007.

• Metallgångjärn på ett fönster med tydliga rostfläckar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen balkongdörr med utsikt till trädgård, vit bokhylla med korg och jordglob inomhus, och del av transparent tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fästena i dörren ser ut att sitta i glidskenor.
Domkraft eller liknande under dörren, lossa skruvar o pumpa upp dörren. Sen spänna.

Du kan pröva justera karmskruvarna på gångjärnssidan om det finns utrymme. Den nedersta släpper du ut lite och den översta skruvar du in lite.

Gamla dörrar brukar tyvärr börja hänga, inte sagt att det går att justera tillräckligt.

En fullösning är att kapa till en bricka, lätta på dörrbladet så att det blir en några mm glipa runt tappen på gångjärnet och slå in brickan där. En annan fullösning är att kapa dörrbladet nån mm. Men då måste dörren lyftas bort.

De är tappbärande gångjärn och till det är det tänkt att använda justeringsbrickor, då höjs dörren tills det blir fritt i inkastet och justeringsbrickor kan stoppas in.
Det finns olika storlekar och tjocklekar på justeringsbrickor.
Kanske är det karmen som behöver justeras eller gångjärn riktas?

P Pyka skrev:
Fästena i dörren ser ut att sitta i glidskenor.
Domkraft eller liknande under dörren, lossa skruvar o pumpa upp dörren. Sen spänna.
Tackar, det var min tanke åxå, så den provar jag med och hoppas det hjälper

G Gavle026 skrev:
Tackar, det var min tanke åxå, så den provar jag med och hoppas det hjälper
Efter lite "trixande" så funkade det :) super.
Pallade upp under dörren med brädor och en kofot som jag använde som "domkraft/hävarm", lossade dom två översta glidfästena så dom gled lätt, och samtidigt som jag lossade den nedersta så tryckte/höll emot dörren med kofoten för att den inte skulle åka ner, sen var det bara att pressa upp dörren och se till att det nedersta gångjärnet inte följde med upp, fick knacka ner det lite lätt med en hammare.
Drog åt nedre fästet å provade om det blev bra, fick göra om det några ggr, men blev bra tillslut

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.