Det vart riktigt snyggt! Två frågor:


  • Vad var det för trall du använde?
  • Har du också förbyggt trappstegen, alltså de delar där du skruvar på trallen i lilla trappan (inte vanger va), de såg riktigt proffsiga ut, jag brukar bara göra två avkapade stycken med steghållar skruvade från sidan utan på, inte allt i ett stycke.
Njut av solen (När den kommer) :D
 
Tjoflöjt !

Trallen är bruntryckt räfflad från Derome, dom hade även stolpar & överliggare i bruntryckt

Lilla trappen är 3-stegs trappvangel från Beijer Bygg som jag fick kapa lite.
 
Mycket snyggt! Nu satte du griller i huvudet på mig... :)
 
Får man vara så fräck att fråga vad kalaset kostade? och hur stort dansgolvet blev? Mycket snyggt blev det i varje fall...
 
Nice som fan!
 
Altanen blev 10,5m lång och 4m bred (djup), alltså 42 kvadrat.
totalt gick detta på ca 30 000:-, en stor post var ju givetvis glasen, annars hade man nog kunnat komma undan riktigt billigt.
 
Mycket snyggt! Vart köpte ni glasen någonstans?
 
Tackar !

Det var en lokal glashandlare här i trakten, kommer faktiskt inte ihåg vad firman heter, kan kolla upp det på kvittot sen om du vill.
 
Riktigt snyggt bygge! Jag är lite nyfiken på vilken dimension ni använde till reglarna och om ni har upplevt att det sviktar "i mitten" ? Vad blev spännviden från väggen till stolparna?

MVH
Samuel
 
Hej !

Virket är följande:

Bärlina fasad = 45x195
Bärlina stolpar = 2st ihopspikade 45x220 (90x220)
Stolpar = 95x95
Reglar = 45x195

Spännvidd = 3,5m
Avstånd stolpar = 2,1m

Tycker nog att konstruktionen känns gedigen och har inte upplevt att den svajjar efter satt tvärslå mellan stolparna, den överlevde en Midsommar med fullt ös samt denna vinter med minst 1m snö på. Sen så är det klart, det känns att man är 3,5m upp i luften och att den inte sitter på fastnaglad på marken, upplever heller inte att den skulle "svikta" på mitten. Har för mig att jag fick ett cc mått 56cm vilket jag inte hade en tanke på skulle orsaka en jäkla massa spillbitar av trallen. Den som lever han lär, eller hur man nu säger :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.