Här kommer lite bilder från vårt altanbygge i sommar.
Fakta
Totalkostnad 26500:- inkl allt
Stora poster; Virke 10100:-, Skruv/duk 1412:-, hamparep/beslag 2118:-, spottar/dimmer 2100:-, olja/lasyr 750:-, kopparhattarna 650:-, ankarspik/beslag 1000:-, räcke ingång(monteras i vår) 5500:-

Storlek 4*9,5m

Fler bilder kommer nedan.
 
  • 2007Altan (6).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007Altan (22).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007Altan (45).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007Altan (47).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder
 
  • 2007Altan (49).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007Altan (54).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007Altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2007Altan (3).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Tjusigt! Har du fäst bärlinan närmast huset i grunden eller ligger den endast på stenarna? Var det inga problem att få stenarna närmast huset att ligga ordentligt på grushögarna?

//Otto
 
Hej
Bärlinan ligger löst.
Det är inga "grushögar" under stenarna som det kanske ser utpå en del bilder.
Huset står på en grusås och det är endast lite grus under för att väga av stenarna.
Så det har inte varit några problem att få stenarna att ligga still, varken i sida eller höjd.
Sen innan vi la dit markduken så jämnades marken till så det blev "hyfstat" jämt.
Reglarna gjordes i början av juni och det finns inget glapp mellan reglar och sten ännu, har kollat vid några tillfällen. Finsjusterade på slutet med tjärpapp mellan sten och regel, alla har ett lager men på ett par ställen ligger det tre lager papp. Skulle det glappa nånstans så finns en lucka vid dörren så man kan komma ner under däcket för att fixa till det. Går att krypa mellan stenraden vidd väggen och raden i mitten. Luckan är även till för att få tillgång till viss elanslutning för planerad trädgårdsbelysning mm.
/mats
 
Riktigt fint!

Hur har du gjort med "spottarna"? Har du fräst ur för elkablaget och fräst ur för själva spotten? Lågvolt?

/NiJa
 
Har lagt en 2"*2" under överliggaren där jag fräst ett spår för kabeln samt kopplingarna. Hålen är urborrade. Sen sitter trafon på vinden som styrs av en dimmer som sitter på väggen. Lågvoltsspottarna är köpt på bauhaus och plantagen. Kabeln går igenom stolparna, så hela kabeln "ligger i våg" mellan överliggaren och regeln. Tyvärr tog jag inga bilder på montaget innan ja monterade upp det på räcket.
/mats
 
Tjusigt bygge. Hoppas att ni får många fina stunder där !

Tycker idén med spottarna verkar intressant... Du har ingen kvällsbild, som visar ljussättningen ?

Tack på förhand !

//P
 
Pellets_Paddington skrev:
Tjusigt bygge. Hoppas att ni får många fina stunder där !

Tycker idén med spottarna verkar intressant... Du har ingen kvällsbild, som visar ljussättningen ?

Tack på förhand !

//P
Håller med föregående talare, kan du inte ta någon bild kvällstid och visa.
Blev väldigt sugen till mitt eget staket, och än går det att ändra... :D
 
Ska fixa det vid tillfälle, återkommer
/Mats
 
Här kommer ett par mörkerbilder, lite svårt med skärpan utan stativ. Slutartid en sekund men jag tror ni får en uppfattning av hur ljuset ser ut.
Det är tre spottar på varje sektion förutom hörnsektionen som har fem stycken.
/mats
 
  • DSCN1700.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1702.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket snyggt !!!

Precis så som jag vill ha det!
Vad är det för slags spottar du köpt?
 
Kommer inte ihåg vad de heter men spottarna är inköpta på Bauhaus. Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att startpaketet med 5 spottar och trafo gick på runt 500:- sen 300:-/3 spottar.
Samma finns även hos plantagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.