Hej!
Är det möjligt att bygga altan ovanpå en utbyggnad, där en betongplatta (ca 40 m2) är det som altanen ska byggas på?
Och hur går man tillväga om man samtidigt vill skydda och täcka betongplattan mot fukt, för att den inte skall ta in fukt till underliggande rum?

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för någon typ av hjälp :)
 
S
japp. va har ni på taket nu?
 
SBH skrev:
japp. va har ni på taket nu?
Idag har vi ingenting på utbyggnadstaktet. Vi har haft en kraftig pressenning ligga över sedan vi flyttade hit, ca 1,5 år sedan. Men det blir ju fuktigt under den.
Så det skulle behöva vara något som både skyddar mot väta och fukt och som ventilerar, men som man också kan bygga altan på....
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Du måste täta taket på något sätt. Min tanke är att måla det med någon färg som gör betongen tät, tex Drylok [länk]
Okej! Det blir inte för tätt då? Så att betongen inte kan andas?
 
En tanke som också finns är att huset ska byggas ut på denna platta, bygga kök!
Gör det något då om detta Drylok (som i huvudfrågan verkar vara en toppen bra lösning) är på eller kan man slipa bort det om det inte får vara där vid ev utbyggnad av huset....
 
Jag skulle rekommendera att du lägger tak på som man gör på tex balkong eller tak terrass.

Det bästa är falsad plåt men "svetsat" papptak fungerar också bra.

Med en sådan konstruktion vet man att det blir tätt och fungerar.

Ska altanen ha tak ?
 
Madeleine Axelsson skrev:
Okej! Det blir inte för tätt då? Så att betongen inte kan andas?
Om ni senare skall bygga kök på betongplattan, så blir garagetaket ett undergolv och då gör det inget om det skulle vara tätat med Drylok.
 
larsbj skrev:
Jag skulle rekommendera att du lägger tak på som man gör på tex balkong eller tak terrass.

Det bästa är falsad plåt men "svetsat" papptak fungerar också bra.

Med en sådan konstruktion vet man att det blir tätt och fungerar.

Ska altanen ha tak ?
Okej. Tak på plattan blir mer komplicerat än jag tänkt och plåt känns som en dyr historia :(

Drylok kändes enklast ;)

Det blir ev altantak, men åtminstone en stor markis och självklart räcke/staket!!
 
S
Madeleine Axelsson skrev:
Okej. Tak på plattan blir mer komplicerat än jag tänkt och plåt känns som en dyr historia :(

Drylok kändes enklast ;)

Det blir ev altantak, men åtminstone en stor markis och självklart räcke/staket!!
även om ni har ett gjutet tak så är inte speciellt dött. tips är att köra med någon sorts duk.
brukligt är en stenull och underlagspapp sedan något ytskikt.

ytskikts förslag
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/tatskiktsmattor_tatskiktsduk_vav_od/k137012/
 
Varför göra det krångligt?

DRYLOK är latexbaserat. Tränger in i betongens små porer, expanderar när den torkar och bildar en stark vattentät barriär. DRYLOK står emot ett negativt / positivt vattentryck motsvarande 3 bar.
 
S
thomas33 skrev:
Varför göra det krångligt?

DRYLOK är latexbaserat. Tränger in i betongens små porer, expanderar när den torkar och bildar en stark vattentät barriär. DRYLOK står emot ett negativt / positivt vattentryck motsvarande 3 bar.
inte alls krångligt håller också bättre. måhända att du kanske säljer drylok??
 
SBH skrev:
inte alls krångligt håller också bättre. måhända att du kanske säljer drylok??
Du får gärna ha en annan åsikt om tätning av betongtak, men behöver för den skull inte misstänka mig för att göra smygreklam. Bara för att jag rekommenderar en produkt som jag vet fungerar, så behöver jag knappast var återförsäljare eller ha någon annan position i företaget!
 
Vad finns det under betongtaket?
Är det bara ett betongrent garage är väl en enkel lösning som drylok bra?
Ska det vara boyta måste du ju ha ett riktigt tak!
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
S
thomas33 skrev:
Du får gärna ha en annan åsikt om tätning av betongtak, men behöver för den skull inte misstänka mig för att göra smygreklam. Bara för att jag rekommenderar en produkt som jag vet fungerar, så behöver jag knappast var återförsäljare eller ha någon annan position i företaget![/QUOTE
jag va lite ironisk. bra att du hittat något som du tycker funkar.
men jag föreslår en bra variant. vilket håller längre än din färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.