Har anlitat en firma som ska bygga en altan åt mig. När man nu har skruvat utifrån och in mot huset så visar det sig att måttet inte gör att det blir jämnt antal brädor.
Alternativen som finns antar jag är såga en smalare sista bräda i ramen alternativt så får man göra frisbrädan mot huset smalare.
Vad sägs, vilket kommer sticka minst i ögonen varje gång man går förbi?
Alternativen som finns antar jag är såga en smalare sista bräda i ramen alternativt så får man göra frisbrädan mot huset smalare.
Vad sägs, vilket kommer sticka minst i ögonen varje gång man går förbi?
![Altan med trägolv där sista brädan inte passar jämnt mot väggen, vilket skapar ett dilemma kring frisbrädans bredd.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/820/820192-4fb2755b4dbd3ca314b59da49d536958.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för förslag men det som inte framgår på bilden är att altanen sträcker sig utanför husfasaden. Dvs sista 80 cm av altanen blir där man kliver upp. Så en passbit efter frisen är dvs inte aktuellt.Byurn skrev:
Stommen och reglarna sitter där de sitter och även huset står där det står vilket gör att det inte heller ser det som en lösning. Sista brädan kommer även gå utanför fasaden så vatten och annat kan teoretiskt rinna längs fasaden ned till backen och inte landa på trallen.Byurn skrev:
Som jag ser det så är det två alternativ, antingen så väljer man att göra sista brädan inuti frisen smalare eller så gör man frisen mot husväggen smalare. Lite som pest eller kolera.
Efter samtal med snickare så landade vi att man skruvar loss ett antal brädor för att därefter öka luften emellan något på dessa så vi landar på jämnt antal på totalen och ingen passbit eller fris behöver anpassas. Ökningen på avståndet är så lite per bräda vilket gör det knappt märkbart. Resultat är att jag blir en nöjdare kund vilket de såg värdet i.
Tack för kommentarer och förslag!
Tack för kommentarer och förslag!
Medlem
· Blekinge
· 10 721 inlägg
Det var ena lustiga snickare! Jag tyckte i bild 1 är springorna rätt smala men nu löste det sig.
Jag brukar mäta ut innan jag skruvar.
Jag brukar mäta ut innan jag skruvar.
Det enklaste är att mäta kant till kant dvs om msn har 120 virke och räknar med 3 mm springa så är det 123 mm från brädan kant till nästa brädas motsvarande kant. Då är det enkelt att räkna ut hur stort något bör vara.
Orkar man inte mäta varje bräda så funksr det på flera brädor också, det är bara multipler av 123 mm.
Orkar man inte mäta varje bräda så funksr det på flera brädor också, det är bara multipler av 123 mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 721 inlägg
Det är alltid en springa mer än vad det är brädor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Göra om altan till matsal - vilken isolering ?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Altan i kärnfuru - bekymrad
Altan & Uteplats -
Varning för riskkonstruktion - altandörr
Fönster & Dörrar -
Altan på stenläggning - vad göra med ogräs o annan förberedelse?
Altan & Uteplats -
Skräp/fukt mellan altan och fasad - vad göra?
Altan & Uteplats