Hej på er, tänkte dela med mej av vårat projekt. Köpte huset -89, tidigare ägaren totalrenoverade 77-78.
Huset är byggt 1914 och då -89 när vi köpte det var det ända som skvallrade om att det var en äldre kåk, var takstolarna som är figur-sågade. 1994 knackade vi ihop en altan på gaveln ihop med verandan som de tidigare ägarna
gjort. Kände redan då att det skulle vara kul att få till någon slags snickarglädje på staket och så. Fick till det
rätt hyfsat då som 29 åring. För nått år sedan, 28 år senare var det lite reglar som behövde bytas ut. Det spårade ur totalt. Bort med plasttaket och la råspont och schingel då jag inte gillat plasttaket nån gång egentligen. Var för mycket ljusgenomsläpp. Så med nya taket blev det jättebra. Sedan skulle det fixas att efterlikna nått som kanske byggdes på
tidigt 1900-tal. Bytte alla stolpar till 115x115 limmat och byggde på bärlinan för att få känslan att det är en grov regel
som vilar på stolparna. Trixade bort övergångar med hatt-läkt, med vad jag tycker gott resultat. Har sökt inspiration
som sej bör på..... nätet. Kom fram till att ha det ganska enkelt med spjälor/staket. Köpte 25x45 till spjälor/staket som
jag fräst sidorna på (45 grader). Bottenlist och andra reglar har jag fräst med typ spröjs-profil. Har valt att inte sätta
spjälorna mellan reglarna utan på då jag anser att det blir nästan omöjligt att få in färg i dessa glipor. Har lagt ner rätt mycket tid på att slipa alla ytor på snickerierna för att eventuellt få känslan att det är slipat och målat många ggr under 100 år. Har möjlighet att låna lokal på jobbet nu när det börjar bli mörkt och tråkigt ute för att göra färdiga sektioner och sätta upp i takt de blir klara. Första bilden är innan vi började....

Luftfoto av ett äldre hus med vitmålad veranda och plasttak. En person målar fasaden från en lyftkran; omgivningen inkluderar träd och närområdesbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en träkonstruktion med synliga hörn och bjälkar, omgiven av natur utanför fönstret.
Skapa konto
Träveranda med råspont-tak från ett äldre hus, sett från insidan. Utförda renoveringar inkluderar robusta stolpar och bearbetad bärlina.
Skapa konto
Närbild av träsnickerier under konstruktion, med profilerade kanter på reglarna för ett renoveringsprojekt av en äldre veranda.
Skapa konto
Nybyggd veranda med träspjälor och utsikt över en grönskande trädgård.
Skapa konto
Träräcke under byggnation med frästa spjälor och reglar, del av pågående renoveringsprojekt. Spjälorna är monterade ovanpå reglarna.
Skapa konto
Närbild av trädetaljer för verandabyggprojekt, med frästa kanter och profiler och visad konstruktion före montering.
Skapa konto
Närbild av en trästaketsektion under konstruktion, med planhyvlade spjälor och en rundad toppregel. Strukturen är omålad och i ljust trä.
Skapa konto
Handgjord träsektion av räcke med vertikala spjälor och frästa detaljer, i en verkstadsmiljö, del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att bli väldigt fint det där!

• Gilla
L-G Larsson
  • Laddar…
Snälla, gör en kloss att putta med när du fräser, speciellt som du har markeringen för hur långt du ska fräsa så långt bort från fräsen. Fräsar är elaka verktyg om något händer, det går fort. Jag råkade ut för en träbit som det satt en rätt grov skruv inbäddad i. Varken jag eller Karl Hedin hade märkt det, och jäklar vad det small. Hade blåmärken på fingerlederna där puttklossen hade slagit mig, och jag vill inte tänka på vad som hänt om jag inte haft den.

Fundera också på att sätta ett anhåll med en tving för var du ska sluta, så slipper du titta där.

• Gilla
L-G Larsson och 1 till
  • Laddar…
Fick ångest av att kolla på videon. Jag håller mina tummar för att du klarar dig med alla fingrar i behåll.

Fint blir det!

• Gilla
L-G Larsson
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Fick ångest av att kolla på videon. Jag håller mina tummar för att du klarar dig med alla fingrar i behåll.

Fint blir det!
Jodå alla fingrar är intakta. Sågnog värre ut än det var, hade dubblat hastigheten på filmsnutten. Har sammantaget fräst ca: 1100 meter spjälkanter. Bifogar en till filsnutt i rätt hastighet när jag riggat upp på jobbet. Har stor respekt för dessa bearbetningsmaskiner.

T Troberg skrev:
Snälla, gör en kloss att putta med när du fräser, speciellt som du har markeringen för hur långt du ska fräsa så långt bort från fräsen. Fräsar är elaka verktyg om något händer, det går fort. Jag råkade ut för en träbit som det satt en rätt grov skruv inbäddad i. Varken jag eller Karl Hedin hade märkt det, och jäklar vad det small. Hade blåmärken på fingerlederna där puttklossen hade slagit mig, och jag vill inte tänka på vad som hänt om jag inte haft den.

Fundera också på att sätta ett anhåll med en tving för var du ska sluta, så slipper du titta där.
Har stor respekt för allt som är vasst och dessutom snurrar, detta är dessutom inte hemmabana för mej.

Detta var min lösning för att smidigt kunna kapa 2 olika spjällängder utan att behöva göra några omställningar. Alla inom millimetern i respektive längden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.