479 läst · 12 svar
479 läst
12 svar
Altan:Hur löser jag det med höjd vs stabilitet och vilka dimensioner?
Jag ska bygga en altan runt hela huset.
Se storlek på altan. Huset är 15,3m x 5,4m
Altanbrädorna ska ligga åt samma håll runt om. Längsmed kortsidorna.
Nu till ”problemet”.
Underlaget är singel (huset är nybyggt) men höjden variera lite mellan 25- dryga 30cm mellan singel och upp till där trallgolvet max får komma upp till.
Jag hade tänkt betongplattor, sen bärlina, sen skruv regel uppepå bärlina, sen trallen. Men om jag tar alla rekommenderande dimensioner så blir ju trallen för hög.
Ska jag gå ner i dimensioner. Bärlina 145mm skruvregel 70mm. (Får då sänka vissa betongplattor. )
Eller ska jag välja en annan konstruktion men med ”rätt” grövre dimensioner? Ex utan skruvregel på bärlinan. ?
Tack för hjälpen!
Nu till ”problemet”.
Underlaget är singel (huset är nybyggt) men höjden variera lite mellan 25- dryga 30cm mellan singel och upp till där trallgolvet max får komma upp till.
Jag hade tänkt betongplattor, sen bärlina, sen skruv regel uppepå bärlina, sen trallen. Men om jag tar alla rekommenderande dimensioner så blir ju trallen för hög.
Ska jag gå ner i dimensioner. Bärlina 145mm skruvregel 70mm. (Får då sänka vissa betongplattor. )
Eller ska jag välja en annan konstruktion men med ”rätt” grövre dimensioner? Ex utan skruvregel på bärlinan. ?
Tack för hjälpen!
Då får du köra c/c 1100 mellan bärlinorna (cc 600 på golvreglarna) och med 45 x120 bärlinor med plattor på c/c typ 1700 eller 45 x 145 med plattor på c/c 2000--2100. Var i landet skall det byggas?S Johan Wendborg skrev:Jag ska bygga en altan runt hela huset.
Nu till ”problemet”.
Tack för hjälpen!![]()
Tack tack.K Kane skrev:
Gotland är platsen.
Skulle du säga att det är bättre att gå ner i dimension och behålla konstruktionen eller ändra till att inte ha golvreglar på bärlinorna men grövre bärlinor?
Eftersom marken inte är helt plant, vad är bästa sättet att få altan helt i våg?
Kan man skruva fast stöttor som på bilden? Har läst att vissa säger att det funkar fint, medan andra säger att hela altan hänger då endast på skruvarna. Vilket inte är bra, eller?
Kan man skruva fast stöttor som på bilden? Har läst att vissa säger att det funkar fint, medan andra säger att hela altan hänger då endast på skruvarna. Vilket inte är bra, eller?
Terassfot används av många.S Ser ja skrev:
Jag hade liknande höjder när jag byggde min altan förutom att jag satte plintar i ytterkant för att tomten lutar.
Körde 145mm rakt över och nedsänkt. Vanliga 28x120 ovanpå. Det är stumt och fint. Hade kört på samma igen.
Körde 145mm rakt över och nedsänkt. Vanliga 28x120 ovanpå. Det är stumt och fint. Hade kört på samma igen.
Tack.S snickar skrev:
Och hur gjorde du för att låta allt ligga i våg? Vilket sätt använda du dig av?
Produkter som diskuteras: "distansbrickor"

Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Och vad hade du för avstånd mellan bärlinorna?cc. Och den den nedsänkta var i samma riktning som trallplankorna eller?S snickar skrev:
Jag är inte helt med på vad funktionen för de nedsänkta reglarna är förutom att göra bärlinorna stabila i sidoriktingen.
När stöden är på plats så passar du in en bit regel under den horisontella regeln. Lyft upp regeln en aning, skjut in den nya biten, sänk ner och skruva i stödet.
Nedsänkt betyderr att skruvreglarna sitter på samma höjd som bärreglarna och fördelen är att du får lägre bygghöjd.
Nedsänkt betyderr att skruvreglarna sitter på samma höjd som bärreglarna och fördelen är att du får lägre bygghöjd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur löser jag detta? Mikrobakteriell påväxt :(
Badrum -
För stort hål för spolknapp (Hur löser man det här smartast?)
Badrum -
Inget tryck hur löser man det?
Värme allmänt -
Hur löser man det här på bästa sätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste ta bort frånluft från torkskåp? Hur löser jag det bäst?
Ventilation