Hej! Vi har nyligen köpt ett 1,5 planshus (byggt 1975) med krypgrund. Jag har satt upp ett par sensorer för luftfiktighet i krypgrunden för att kunna hålla koll miljön där. Värden är höga vad jag bedömmer, ligger standigt omkring 78%.

Den tidigare ägaren fick problem med de impregnerade syllarna år 2000 och valde då att lägga ut plast samt att installera en avfuktare (Munters MG90). De har satt igen alla ventiler samt moterat något form av kanal längst med hela grundmuren. misstänker det är där de suger luft pga att få torra syllar (med det är en gissning). UT-luften leds ut utanför krypgrunden. Allt har fungerat och fungerar fortfarande. Ingen konstig doft eller några direkta angrepp vad jag eller besiktningsmannen kan se.

Det jag reagerar på är dels värdet på luftfiktigheten i luften samt att plasten idag inte går hela vägen fram till grundmuren. Under plasten är det sand/sten och vad jag har sett ett "ok" underlag som plasten ligger på. Har noterat några ställen där löv ligger kvar samt någon gammal och uttorkad tunn rot under plasten (detta ska jag städa bort). Det finns också enstaka spindel kokonger på enstaka ställen.

Firman som installerade och fixade krypgrunden ska komma förbi och kontrollera själva avfuktaren samt hydrostaten.

Är det alltid rätt att lägga plast en bit upp på grundmuren? Dvs bör jag komplettera med detta eller bör jag undvika det med tanke på de gamla syllarna som tidigare har orsakat problem?

Till saken hör också att tomten inte är dränerad och sannolikt finns det inga fuktspärrar eller liknande på utsidan av grundmuren. Sen finns det en del rabatter samt gräs längst med huset. Det finns en 15cm platta mellan huset och gräset, men jag misstänker att det är vanlig jord runt hela huset.

En annan sak jag tänker på är huruvida inomhusluften i huset kan också bidra till det höga värdet. Huset har idag sjävdrag och har de senaste månaderna (augusti-oktober) ochså uppvisat höga luftfuktighetsvärden inomhus. Dessa misstänker jag kommer sjunka i samband med att vädret blir kallare och att när vi värmer på inomhus så kommer cirkulationen att bli bättre.

Finns en del annat vi vill göra med huset, men välmåendet av huset känns samtidigt som det viktigaste.

Kom gärna med råd och tips.

• Mörkt krypgrund med plastöverdrag på marken och synliga rör längs med grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.