Hej,

Jag gör ett försök! Vi har flyttat in i ett parhus med en FLVP modell IVT590. Förutom tappvatten är IVT590 kopplat till ett tilluftsaggregat (TA450). TA450 finns på övervåningen och har en kanal in för tilluft direkt utifrån. I TA450 finns ett vattenbatteri som då kan värmas upp med varmvatten draget från IVT590. Därefter skjuts då tilluften ut vidare i huset genom ventiler i varje rum.

Det finns en termostat som jag förstår det mer eller mindre är en av/på funktion för cirkulationspumpen i IVT590, graderna som ställs in verkar helt oväsentliga, antingen är CP på eller av (påläget är när man vrider förbi ca 20grader). På IVT590 kan man ställa in läge för elpatron på/av och prioritera varmvatten på/av.

Systemet verkar fungera ganska fint där vi får in cirka 22-25 grader via ventilerna i rummen när CP går. Vi behöver knappt, om alls, använda el-elementen.

Vi har också en LLVP på nedervåningen som vi kör när det börjar närma sig nollan.

Nu till min fråga. Vi bor i ett område med ett antal likadana hus med samma värmelösning, med det sagt verkar ingen ha en aning om hur ITV590 ska ställas in, alla säger och gör olika. Det är inte utan att man känner att det kanske finns sätt att effektivisera uppvärmningen och undvika onödiga kostnader till följd av fel inställningar. IVT590 blir jag inte klok på. Det finns grannar som stänger tilluften på TA450 under nätter för att hindra kyld luft att komma in i huset och får då betydligt varmare luft in i rummen, kan detta vara något att köra på? Framför allt läget för prioriterat varmvatten och elpatron på och är högst oklart.

Så är det någon som känner igen systemet och kan komma med allmänna råd, tipps eller direkt ser om vi har något inställt fel. På bilderna ser ni vilka inställningar vi har igång på IVT590.

Beklagar den något luddiga frågeställningen, det är inte lätt med äldre system för uppvärmning och när grannarna säger emot varandra om vilken inställning som ska användas sommar som vinter.

Säg gärna till om jag kan komplettera med någon info!

• Termostat för uppvärmning märkt Eberle, inställd på cirka 27 grader Celsius på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kontrollpanel på IVT590 värmepump med inställningar för varmvattenprioritet, elvärme och kompressor, samt huvudbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni en elektrisk kanalvärmare också installerad bredvid ert TA450? I så fall bör man göra inställningar som minimerar användningen av kanalvärmaren om ni också har en LLVP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.