http://www.gp.se/bostad/1.569680-svenska-tatskikt-doms-ut

Frågan är varför vi skall lyssna på BKR överhuvudtaget? De få system de godkänner är ju värdelösa ändå. Vad säger försäkringsbolagens nitiska skadereglerare nu då? Blir det som med ASSA Evo?

Det blir nog som vi sagt förut; man får duscha utomhus vid en dagvattenbrunn för att det definitivt skall bli godkänt. :)

Jag är glad att jag bygger badrum i källaren. där finns liksom inget som kan ta skada av vatten. Men när jag nån gång tar itu med badrummet på övervåningen får jag nog nästan börja fundera på duschkabin efter att ha läst det här.:(

Bra med alla nya byggtekniker, som helst ska ändras varje halvår....

He he...man skulle gärna vilja läsa rapporten själv först...

Någon som har huvudet på skaft som fattar vad de skriver/menar i slutet?

"Trots att samtliga testade system läckte tycker SP-forskarna ändå att folierna generellt sett är bättre än de vätskebaserade systemen. Resultaten visar att alla detaljer går att göra vattentäta om tätningarna utförs på rätt sätt och om man väljer en skarvteknik som inte innebär uttorkning av fukt mellan två täta skikt."

Vad är på "rätt sätt"?
Vad är det för skarvteknik som inte innebär uttorkning mellan två täta skickt? Alla skarvar (både remsa eller överlapp) innebär ju uttorkning mellan två täta skikt??

Redigerat:
Det är nästan så jag funderar på att be en båtbyggare göra mitt badrum, och välja en schysst färg på gelcoaten istället för kakel.

"Tidningen Byggvärlden beskriver testen: Provlådor kläddes med de olika tätskikten och försågs med golvbrunnar och röranslutningar. Provlådorna fylldes sedan med vatten och forskarna undersökte om och var läckage uppstod"
Och vem fyller badrummet med vatten:wow:

Jag tror att grundproblemet ligger i att BKR enbart lyssnar på tillverkarnas löfte och inte testar själva. Lite som CE-märkningen.

- Funkar det här nu, då?
- Visst gör det!
- Dåså! Här har du ditt certifikat.

Det står i artikeln att SP gjorde allt i laboratoriemiljö och var mycket noggranna. Ändå läckte samtliga tätskikt. Hur fan blir det då ute på byggena där allt görs med tidspress. Jag fattar om Tarkett och Armstrong sitter och hånflinar just nu. Svetsad matta under keramiken framstår mer och mer som den ända hållbara lösningen i ett "normalt" hus.

morsan skrev:
"Tidningen Byggvärlden beskriver testen: Provlådor kläddes med de olika tätskikten och försågs med golvbrunnar och röranslutningar. Provlådorna fylldes sedan med vatten och forskarna undersökte om och var läckage uppstod"
Och vem fyller badrummet med vatten:wow:
Den som glömmer att rensa vattenlåset då och då? :D
Det är ju ett enkelt sätt att hitta läckor hyfsat snabbt. Av samma anledning är ju inte ens dubbelfalsad plåt godkänd som ytterskikt på ett flackt tak. Det läcker igenom falsen när det vintertid kan bli vatten stående över false.

Är tal om nån golvplåt som ska gälla snart och några månader framöver läste jag i en annan tråd här.
Måste förmodligen va rätt märke på den med ;)
Med tanke på att dom där tätskikten är så dyra så är väl frågan om det inte är billigare med vanlig helsvetsad rostfri plåt under ytskikten i hela badrummet?

Johan Gunverth skrev:
. Jag fattar om Tarkett och Armstrong sitter och hånflinar just nu. Svetsad matta under keramiken framstår mer och mer som den ända hållbara lösningen i ett "normalt" hus.
Ha, vi fick en rejäl vattenläcka (iofs Forshaga men väl svetsad våtrumsmatta) i vår tvättstuga. Svetstråden och mattan fungerade inte tillsammans!

Enda problemet med rostfritt är att det lär bli jäkligt svårt att svetsa det om man inte har cementbaserade skivor bakom, och tror jag hade föredragit då att ha dubbla skivor för det blir rätt varmt.
Föredrar nog geggan då, än så länge har inget hänt i de våtrum med vanlig gips som jag varit inblandad i men å andra sidan så har de inte vattenfyllts heller *ler lite*

/Kent

blir väl så att man måste använda härdande produkter typ Ardex 8+9 i skarvarna
Problemet är väl att fukten måste avgå för att limmet/guckan ska torka och nu ligger det instängt mellan 2 täta skikt...

(skrev inlägget innan jag läst rapporten, såg att jag bara upprepade vad som stod...)

Redigerat:
Till att börja med så borde man göra brunnsmanchetter som kan köpas upp till 2x2 meter med möjlighet att vulka i hörn. Då skulle nog många badrum klara sig.

Blindnit skrev:
Bra med alla nya byggtekniker, som helst ska ändras varje halvår....
och nu är tydligen dax igen :). Det slutar med att plåtslagare och glasmästare tar över när det inte går att hålla kakel tätt.
gaia

Jag vet inte jag. Det står inte i artikeln hur länge utrymmet hölls vattenfyllt innan det började läcka. Visst, börjar det läcka direkt vid vattenbelastning är det klart inte bra, men om det handlar om att fylla en "tätad" behållare och sedan låta den stå 24h så känner jag mig rätt lugn. Jag badar/dushar en begränsad tid, varefter badrummet får vila och luften får föra bort allt vatten.

Jag är bara lekman men är det inte så att ventilation i våtrum spelar en stor roll? Och hur mycket kommer ventilationen åt om en ytan hålls under konstant vattenbeläggning liksom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.