589 läst · 12 svar
589 läst
12 svar
Alla tätskikt under flytande trall är bäst, eller?
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 042 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 042 inlägg
Platt tak, 1 grad. Flytande trall ovan. Inga genomföringar. Dock ett besvärligt uppvik.
Vad är egentligen bäst att ha som tätskikt under? Derbigum? EPDM? Vanlig svetspapp?
Fått tre offerter på detta med dessa tre sorter, EPDM lite dyrare men ingen stopper i sig. Alla säger deras produkt är bäst, såklart. Samma garantier. Lika intryck av företagen. Vad borde jag lägga?
Vad är egentligen bäst att ha som tätskikt under? Derbigum? EPDM? Vanlig svetspapp?
Fått tre offerter på detta med dessa tre sorter, EPDM lite dyrare men ingen stopper i sig. Alla säger deras produkt är bäst, såklart. Samma garantier. Lika intryck av företagen. Vad borde jag lägga?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
EPDM är tunnare, känsligare och svårare och enda fördelen är att materialet i sig är lite mer UV-stabil, behövs det under trall?
Rent epdm är knivigt att skarva och även fast det såklart måste göras bra jobb så har jag sett många dåliga epdm-tak där skarvarna inte håller i längden. Det är också anledning till att resitrix existerar, försöker få fördelarna med både epdm och takpapp men jag har inte ens sett ett sånt tak så kan inte sägs något om det.
Jag tycker vanlig svetsad takpapp, såklart gärna svensktillverkad om den ska på ett hus i svenskt klimat.
Rent epdm är knivigt att skarva och även fast det såklart måste göras bra jobb så har jag sett många dåliga epdm-tak där skarvarna inte håller i längden. Det är också anledning till att resitrix existerar, försöker få fördelarna med både epdm och takpapp men jag har inte ens sett ett sånt tak så kan inte sägs något om det.
Jag tycker vanlig svetsad takpapp, såklart gärna svensktillverkad om den ska på ett hus i svenskt klimat.
Redigerat:
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 042 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 042 inlägg
Det är som musik för mina öron, sparar ca 5000 på det, blir många långburkar det.Rickard. skrev:EPDM är tunnare, känsligare och svårare och enda fördelen är att materialet i sig är lite mer UV-stabil, behövs det under trall?
Men ytterligare en fundering - ytan är så liten att det går att lägga oskarvad EPDM, ändrar det något?
Restririx var intressant men tänker inte låta mitt tak vara en försökskanin, det är för bökigt just detta tak för att prova nytt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Oskarvad epdm låter som en bra diy-lösning men även på ett enkelt tak har jag lite svårt att se hur man faktiskt löser alla detaljer, t ex avrinningen mot hängrännan men jag är säkert lite trångsynt. Har för mig att någon hör på forumet gjorde exakt detta för nått/några år sen
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Av ren nyfikenhet vad är det som fått dig att välja just dom två? Är det två firmor du redan haft kontakt med som hade dom eller vad ligger bakom?D Den ofrivillige klåparen skrev:
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 042 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 042 inlägg
Ja, finns en firma med väldigt gott rykte här i stan som lägger Matakis produkter som jag ännu inte kontaktat. Och så har jag en offert från Derbigum-firma med, som verkar väldigt seriös också.Rickard. skrev:
EPDM levde kvar från när jag tänkte göra detta själv, känns tryggt så att lägga ut duken i ett stycke. Men är less på att vara från familjen så mycket så ska försöka göra så lite som möjligt själv, därav att papptak är aktuellt.
Har du tips på bättre leverantörer så lyssnar jag mes båda öronen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Bättre har jag nog inte men jag gör gärna reklam för dom svensktillverkade, Icopal görs i Malmö och Trebolit görs i samma fabrik som Mataki några mil norrut.D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja jag vet, är det verkligen svensktillverkad om det görs i Skåne men det blir inte bättre än så på takpapp 😉
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 042 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 042 inlägg
Nu har jag kontaktat ett par firmor, den tidigare nämnda firman med gott rykte i stan, och så min plåtnisses kille med två olika approacher.
En vill använda Mataki Trema 5 (YEP 6500), den andra SEP 5500, oklart namn på den men från Mataki iaf.
Finns det en bättre och en sämre lösningen bland dessa två?
En vill använda Mataki Trema 5 (YEP 6500), den andra SEP 5500, oklart namn på den men från Mataki iaf.
Finns det en bättre och en sämre lösningen bland dessa två?
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Trema måste vara ett feltänk 🤔 , trätrall räknas inte som ljustät så därför måste det vara en papp gjord för att ligga öppet. Det rimliga steget mot ett säkrare tak om man tycker att att det känns sådär med vanlig takpapp är att göra en tvålagstäckning med svetsbar underlagspapp.
Matakis Sep 5500 bör heta unotech och det är rätt papp, detta är också vad mataki säger så det handlar inte bara om min åsikt.
Matakis Sep 5500 bör heta unotech och det är rätt papp, detta är också vad mataki säger så det handlar inte bara om min åsikt.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 042 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 042 inlägg
Tack Rickard, ska ta detta med firman ett extra varv och kanske busringa även till Mataki. Känns sjukt att dom föreslår fel papp, han måste tänkt lite snabbt, inga skojare jag varit i kontakt med.Rickard. skrev:Trema måste vara ett feltänk 🤔 , trätrall räknas inte som ljustät så därför måste det vara en papp gjord för att ligga öppet. Det rimliga steget mot ett säkrare tak om man tycker att att det känns sådär med vanlig takpapp är att göra en tvålagstäckning med svetsbar underlagspapp.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Det är ganska lätt att tänka sig att det skulle vara bättre, Trema 5 är matakis bästa tätskiktsmatta för inbyggda tätskikt men detta räknas inte som inbyggt 😉D Den ofrivillige klåparen skrev:
Här är vad mataki tycker och jag är ganska säker på att nämda konkurrenterna håller med.
https://mataki.se/teknik/yttertak/tratrall
Liknande trådar
-
Förstärka/undergjuta murad källarvägg
Grund & Markarbeten -
Vad är det för reglar som ligger under mitt källargolv?
Golv -
(Rejält med) fukt i källare under plastmatta i hus byggt 1947
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Alla tätskikt underkänns. BKR likaså?
Badrum -
Tätskikt i badrum+underliggande fuktigt källare
Badrum