Snigla Snigla skrev:
Jaha.. ska man börja få sällskap på toaletten nu också 😳

[bild]

[bild] När de ätit
Vadå börja??? Det brukar vara det första som händer med de katter jag haft! När de ätit första måltiden går de och tvättar/ putsar i deras bädd och kommer sedan till toaletten för att umgås ( sitter tittar putsar mer eller använder lådan)
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Strax dax att ta adjö av kissemiss, bara 7 år gammal men fick akut njursvikt i mitten av förra veckan o sen gick det snabbt utför. Har varit som en extramamma till barnen och alltid nattat och tröstat när de varit ledsna.
Långhårig orangevit katt ligger avslappnad på stenplattor framför röd trähusveranda i solskenet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Älska
Kramla och 22 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Strax dax att ta adjö av kissemiss, bara 7 år gammal men fick akut njursvikt i mitten av förra veckan o sen gick det snabbt utför. Har varit som en extramamma till barnen och alltid nattat och tröstat när de varit ledsna.
[bild]
Beklagaroch känner med dig/ er , vår pälskling var6 år när hennes njurar slutade fungera, prognosen var operation med påföljande medicinering men risk för permanent lidande vilket inte kändes värdigt utan vi valde avlivning...
 
  • Älska
dicliff och 5 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Vadå börja??? Det brukar vara det första som händer med de katter jag haft! När de ätit första måltiden går de och tvättar/ putsar i deras bädd och kommer sedan till toaletten för att umgås ( sitter tittar putsar mer eller använder lådan)
Enda gången han gått dit är om vattnet tagit slut i hans skål.. då går han till duschen och "visar" vad han vill/saknar..

.. men nu skulle han bestämt följa med och kontrollera området!

Först runt toaletten, sedan kolla hörnen i rummet.. upp i fönstret.. kolla handfatet.. sen sätta sig o kika runt och vänta på mig hehe :)

Verkade inte ha tid för nån putsning, såg ut som han hade vakttjänst..
 
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Strax dax att ta adjö av kissemiss, bara 7 år gammal men fick akut njursvikt i mitten av förra veckan o sen gick det snabbt utför. Har varit som en extramamma till barnen och alltid nattat och tröstat när de varit ledsna.
[bild]
Beklagar💔
Fina missen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tobbe.A
Hej på er!

Vi har fått frågan om vi vill ha en kattunge, då jag är uppvuxen med hund så kan jag inget om katter. Min fru har haft två när hon växte upp, men minns inte hur det var att ha en unge.

Just nu är största frågan när man kan lämna den ensam första gången och hur länge? Jag har inte fått något riktigt bra svar genom att söka på nätet.

Vi kan få katten om sju veckor och det är precis när semestern är slut. Första 1-2 veckorna kan vi lösa att någon är hemma hela dagarna då jag jobbar skift. Problemet blir när vi båda två gör dagpass, då är vi borta 06-16.

Kompisar som haft katt säger att det är lugnt så länge de har mat och vatten, men det känns ju sådär att lämna en liten katt som är 14 veckor helt själv så länge. Någon som kan dela med sig av tankar/erfarenheter?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Hej på er!

Vi har fått frågan om vi vill ha en kattunge, då jag är uppvuxen med hund så kan jag inget om katter. Min fru har haft två när hon växte upp, men minns inte hur det var att ha en unge.

Just nu är största frågan när man kan lämna den ensam första gången och hur länge? Jag har inte fått något riktigt bra svar genom att söka på nätet.

Vi kan få katten om sju veckor och det är precis när semestern är slut. Första 1-2 veckorna kan vi lösa att någon är hemma hela dagarna då jag jobbar skift. Problemet blir när vi båda två gör dagpass, då är vi borta 06-16.

Kompisar som haft katt säger att det är lugnt så länge de har mat och vatten, men det känns ju sådär att lämna en liten katt som är 14 veckor helt själv så länge. Någon som kan dela med sig av tankar/erfarenheter?
Två är bättre än en. Åtminstone i början kommer de att hålla varandra sällskap, sedan beror det på hur deras personligheter utvecklas.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jaha.. ska man börja få sällskap på toaletten nu också 😳

[bild]

[bild]
Alla vet ju att toatid är kvalitetstid! Jag ber om ursäkt om jag är lite ofin, men jag har lärt mig att bajsa med en katt sittandes på axlarna för att slippa en massa mjau och krafs om jag stängt ut dem 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Jonobe och 9 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Strax dax att ta adjö av kissemiss, bara 7 år gammal men fick akut njursvikt i mitten av förra veckan o sen gick det snabbt utför. Har varit som en extramamma till barnen och alltid nattat och tröstat när de varit ledsna.
[bild]
Jag beklagar! Det är den fula och sorgliga baksidan av att tycka så mycket om dem 💔
 
  • Älska
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Hej på er!

Vi har fått frågan om vi vill ha en kattunge, då jag är uppvuxen med hund så kan jag inget om katter. Min fru har haft två när hon växte upp, men minns inte hur det var att ha en unge.

Just nu är största frågan när man kan lämna den ensam första gången och hur länge? Jag har inte fått något riktigt bra svar genom att söka på nätet.

Vi kan få katten om sju veckor och det är precis när semestern är slut. Första 1-2 veckorna kan vi lösa att någon är hemma hela dagarna då jag jobbar skift. Problemet blir när vi båda två gör dagpass, då är vi borta 06-16.

Kompisar som haft katt säger att det är lugnt så länge de har mat och vatten, men det känns ju sådär att lämna en liten katt som är 14 veckor helt själv så länge. Någon som kan dela med sig av tankar/erfarenheter?
Fint att du frågar, och jag är inte alls expert på kattungar så svarar lite generellt.

När ni får kattungen, vet ni då att den är 12 veckor som är gränsen?
Om så, bra, och det är bra att någon av er är hemma hela tiden under de 2 första veckorna men jag skulle ändå, med min klart begränsade kunskap, säga att under de första 4 veckorna vore det önskvärt om nån kunde vara hemma mer, eller titta till oftare.

Äldre än så - den frågan släpper jag dels eftersom jag har haft katter som varit äldre än 2 år när jag fick dem, jag har alltid bott i lägenhet/hus som varit större än tre rum, kunnat ha två kattlådor osv. Men ingen av mina, våra katter, har varit lämnade längre än 12 timmar totalt, vilket jag (personligen) inte ser som onormalt vid enstaka tillfällen, ofta 8-9 timmar och det tar inte en katt skada av.
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Maria T
Jumos Jumos skrev:
Alla vet ju att toatid är kvalitetstid! Jag ber om ursäkt om jag är lite ofin, men jag har lärt mig att bajsa med en katt sittandes på axlarna för att slippa en massa mjau och krafs om jag stängt ut dem 😅
Samt snubbla över dem på natten när de ligger och snusar på badrumsmattan p g a golvvärme.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Jag kan vänta på kvällsmaten... 😍 🐱
Röd långhårig katt sover på träbord inomhus, matsalsstolar och fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag kan vänta på kvällsmaten... 😍 🐱
[bild]
Vacker!!!!!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Vi har fått frågan om vi vill ha en kattunge, då jag är uppvuxen med hund så kan jag inget om katter. Min fru har haft två när hon växte upp, men minns inte hur det var att ha en unge.

Just nu är största frågan när man kan lämna den ensam första gången och hur länge?
Katter är tåligare än hundar på det viset. Det handlar mest om om de är rumsrena, vilket de oftast är. Om ni inte har någon hund nu rekommenderar jag också att ni om möjligt skaffar två katter så att de har sällskap av varandra. Blir lite stökigare första månaderna, men sedan blir det mycket lugnare, och de blir inte så krävande.

Släpp inte ut den/dem i hela bostaden från början, då hittar de inte kattlådan! Stäng dörrar och gränsa av med kompostgaller, utvidga lite i taget när ni märker att lådan inte är något problem.
 
  • Gilla
Tobbe.A och 2 till
  • Laddar…
Grå och vit katt njuter solen på mönstrad matta. Fyra bilder, komisk sekvens, ordet "puts".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsning i solen, inomhus..
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.