Hörde idag att Alcros Bestå har kommit "etta" i Folksams test år efter år, och följaktligen är den allra bästa färg man kan få tag på.
Men då jag är en person som inte automatiskt tror på allt som nån annan säger kollade jag själv på Folksamtestet och insåg efter en stund att det finns flera andra färger som fått lika bra betyg och till o med bättre, tex Beckers Perfekt och Tikkurila Pinja Pro. Som av en händelse tillhör alla dom tre samma koncern och tittar man sen på tex produktbladen för Bestå och Perfekt så är likheterna slående. Hmmm.................. Kan det vara så att dom nämnda färgerna är identiska....? Vore kul att höra om nån kan bekräfta eller dementera detta. Det vore också kul att höra om eventuella skillnader i pris mellan färgerna ovan.
Trevlig helg allihopa!
 
Läste i en annan tråd att Beckers och Alcro tillhör samma koncern och då kan inte skillnadena i sammansättningen vara enorm. Bara priset.
 
Jan-L skrev:
Hörde idag att Alcros Bestå har kommit "etta" i Folksams test år efter år, och följaktligen är den allra bästa färg man kan få tag på.
Men då jag är en person som inte automatiskt tror på allt som nån annan säger kollade jag själv på Folksamtestet och insåg efter en stund att det finns flera andra färger som fått lika bra betyg och till o med bättre, tex Beckers Perfekt och Tikkurila Pinja Pro. Som av en händelse tillhör alla dom tre samma koncern och tittar man sen på tex produktbladen för Bestå och Perfekt så är likheterna slående. Hmmm.................. Kan det vara så att dom nämnda färgerna är identiska....? Vore kul att höra om nån kan bekräfta eller dementera detta. Det vore också kul att höra om eventuella skillnader i pris mellan färgerna ovan.
Trevlig helg allihopa!
...undrar precis detsamma.

//Impossible
 
Valde mellan just de färgerna när vi skulle måla lite häromåret (just p.g.a. resultatet i Folksams test). Vad jag minns så var det samma pris på dem. Valet föll på Beckers eftersom jag hade rabatt.
 
Bestå och Perfekt är precis samma färg enligt min färghandlare (jag har målat med Perfekt)
 
Jag valde också mellan dessa för ett par år sedan. Tror Perfekt "vann" den gången. Perfekt var något billigare så det fick avgöra. (Sedan insåg jag att jag skulle fått 20% rabatt på Bestå via en företagsförmån - aaaaargh....)
 
"Beckers Perfekt Akrylat" och "Alcro Bestå Täckfärg" är precis samma produkt!!!
 
Ja, jag kan bara bekräfta: det är precis samma färg i olika burkar. Emellertid är det MYCKET tveksamt att hävda att en färg är "den allra bästa man kan få tag på" bara för att den fått toppbetyg i Folksams test. Om det bara gäller ytmögel så stämmer det kanske, men Folksams test säger INGENTING om hur bra själva träet skyddas av färgen, eller ens om graden av avflagning efter 5-7 år. Kort sagt: det finns mycket intressanta aspekter av en färgs kvaliteter som alls inte omfattas av Folksams test. Lite skrämmande faktiskt vilket genomslag deras test har kommit att få...
 
Målade mitt hus vitt med Tinova VX för 8 år sedan. Efter utbyggnad målade vi nya delen med Becker i samma kolör. Beckers-färgen fick omedelbart påväxt och prickar. Nu två år senare måste vi måla om den delen. Med tvätt och ommålning åker vi på en rejäl utgift. De delar som är målade med Tinova VX är 8 år senare helt opåverkade av påväxt.

Efter kontakt med Beckers har vi fått svar att färgen fortfarande skyddar huset. Det kan vara fallet, men färg är till stor del en estetisk faktor också. Huset ser riktigt skamfilat ut där vi använt Beckers.

Jag avråder helt från Beckers.

/Mats Henric
 
Var det Beckers Perfekt eller någon budget-variant? Stor skillnad...
 
Målade även jag med Perfekt för ett par år sedan, nu är det prickigt och grönt. Helt nytt trä. Kvistarna blödde igenom.
Jag är långt ifrån nöjd. Beckers har dessutom en skum affärsstrategi med olika färger för konsumenter och proffs, vilket bara det inte precis inger förtroende och kvalitetskänsla i deras produkter...
 
Målade med beckers perfekt, dock oljade jag först, sedan grundade jag med grund perfekt och sedan två lager perfekt. Bodde i skogen och fick inga prickar eller påväxt. Däremot vet jag att det e väldigt stor skillnad mellan beckers och beckers, tinova och tinova mm. Kolla på råd och röns lista. Där har samma märke fått bäst och sämst. Så man måste ha koll på vilken som e bästa färgen inom märket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.