T
Om jag har 10mm för grunda fack, med vindskydd/luftspaltsavgränsande tunn masonit och tänker att det kanske går att pressa samman isoleringen dessa 10mm istället för att börja skikta ner tjockleken på isoleringen, vilken av följande, tror ni att någon av nedan produkter går lätt att pressa samman?
-Icell skivor av cellulosa
-Hunton Nativo skivor av träfiber
-Isolina skivor av lin

Du ska inte komprimera isoleringen, då förlorar den sin isolerande förmåga.
10 mm isolering är bättre än 20 mm som komprimerats till 10 mm.

• Gilla
findus42
  • Laddar…

Bästa svaret

B
Kanske kan känna på dem i affären? En huntonskiva är hyggligt massiv. Klart man kan komprimera en 220 till 210mm, men om det är luftspalt på andra sidan är ju risken att luftspalten komprimeras och fungerar lite sämre. Om jag fattat konstruktionen din rätt... kanske missförstår dig.

De andra skivorna har jag inte arbetat med. Men glasull och mineralull är lätt att komprimera en aning.

Om man absolut känner att man vill ha något isolerande i en så tunn spalt (luften isolerar i sig, som i en isolerglasruta) så kan porös board vara ett alternativ. Sådan kommer isolera bättre än komprimerad vadsomhelst. Porös board är difföppen vilket är en mindre risk än t ex motorrumsisolering från Feltema eller kondensisoleringsmattor typ vermaculit (kan komma ihåg namnet fel, citera mig ej :rolleyes:)
Mvh Findus

Men hörni, TS säger inte att tjockleken är 10 mm. TS säger att isoleringen ska komprimeras 10 mm. Det gissar att 220 mm isolering som komprimerad till 210 mm har nästan exakt samm funktion som 210 mm isolering.

Däremot borde TS faktiskt skriva hur tjock skivan är, om någon ska kunna svara på om det går att komprimera 10 mm…

• Gilla
findus42 och 4 till
  • Laddar…
T
120mm tjocka skivor isolering. Grejen är att jag inte har någon klyvsåg för reglar som styr vilket djup facken får och försöker finna material som landar på bra konstruktionsmått som de är ihop. Antingen blir det lite tomrum eller så behöver jag pressa ihop isoleringen 10mm och det ska va en öppen konstruktion så at fukt kan vandra igenom så mineralull faller bort. 10mil till bygghandeln så att åka och klämma på materialen finns inte tid till

B
Kan du inte sadla på 10mm på regeln då? Av t.ex. lämplig byggskiva.

T
Problemet löst, hittade läkt i format som ger 120mm djupt fack perfekt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.