Jag har en vägg som jag vill klä om med våtrumsskiva. Att det är en cåtrumsskiva är mer för att det kommer vara väldigt mkt stänk, minimera risken för fukt.

Jag har nu hållit på och snart borrat sönder väggen. Jag får inte ihop det. Jag köpte först cementbaserad fäste vid namnet highflex S2 DF som rekommenderades av Bauhaus. Men skitet vägrar samarbeta.

Vad är smidigare sättet att fästa mina skivor?

Skivorna som är på nu sitter inte ens fast, räcker med en liten knuff så är de nere.
 
  • Halvfärdigt kök med våtrumsskivor på väggen som inte sitter fast ordentligt, verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad våtrumsskiva bredvid borrade och hål i en betongvägg med spår av cementbaserat fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg delvis täckt med lös våtrumsskiva och synliga borrade hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sättlim typ PL400, 600?
 
Och det fäster bra?
 
Vanliga röda pluggar borde väl duga.
 

Bästa svaret

Svårt att plugga upp en gipsskiva tror jag. PL600 borde vara modellen. Men kan man fixera skivan med stötta mot motstånde vägg efter limning tillfälligt hade jag nog försökt med några fischer UX pluggar till gipsskruvarna som extra säkerhet.

PL400 tar lång tid att härda, PL600 ska vara mycket mer lämpat för såna här applikationer (fäster direkt).

Alternativt hade jag provat med kakelfix eller gipsputs.
 
tommib
Jag har gjort samma för ett antal år sedan, då använde jag något som affären kallade för gipslim. Det finns ett flertal sådana produkter om man googlar. Sannolikt går det lika bra med gipsputs.

Frågan är hur du har behandlat underlaget. Är det helt renborstat och primat? Om det är ett dammlager på är det inte så konstigt att det inte fäster.
 
Det är renborstat, dock ingen Primer?
 
tommib
Kan vara orsaken, om underlaget suger mycket. Är det betong eller lättbetong? Det är svårt att se på bilderna.

Produkten ser rätt ut i övrigt, det borde fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.