Halloj!

Vi bor I ett hus med enskilt avlopp. 3kbm tank till toalett enbart, BDT går via slamavskiljare till markbädd.

Nu har vi problemet att vi tömde tanken den 20e, och redan idag (5 dagar senare) började vårat VA-larm pipa. Och mycket riktigt, kikar man ner i röret så ligger vattnet väldigt högt (se bild).
Vilket kommer resultera i att vi kommer behöva göra en akut tömning.

Väldigt tråkig extraavgift. Men men, vattnet till toaletten är avstängt tills vi gjort en akut tömning. Sedan måste vi åtgärda problemet med läckaget.

Vi bor i ett område rikt på både järn, mangan och kalk så det kommer troligen behövas något starkare medel för cisternen. (Kalcinex, klorin?).

Förhoppningsvis är det bara igensatt av kalk och man får det upplöst av rengöringsmedel. När jag inspekterar nu (innan jag stängde av vattnet) varken hörde jag något eller såg att det bubblade i toaletten.

Är det någonting annat jag bör kolla?

Fylls det verkligen upp så pass snabbt av rinnande toalett? Läste ca 1 kubik om dagen för rinnande toaletter, låter helt sjukt men det landar väl där någonstans.

Tack på förhand!
 
B Beckidekk skrev:
Halloj!

Vi bor I ett hus med enskilt avlopp. 3kbm tank till toalett enbart, BDT går via slamavskiljare till markbädd.

Nu har vi problemet att vi tömde tanken den 20e, och redan idag (5 dagar senare) började vårat VA-larm pipa. Och mycket riktigt, kikar man ner i röret så ligger vattnet väldigt högt (se bild).
Vilket kommer resultera i att vi kommer behöva göra en akut tömning.

Väldigt tråkig extraavgift. Men men, vattnet till toaletten är avstängt tills vi gjort en akut tömning. Sedan måste vi åtgärda problemet med läckaget.

Vi bor i ett område rikt på både järn, mangan och kalk så det kommer troligen behövas något starkare medel för cisternen. (Kalcinex, klorin?).

Förhoppningsvis är det bara igensatt av kalk och man får det upplöst av rengöringsmedel. När jag inspekterar nu (innan jag stängde av vattnet) varken hörde jag något eller såg att det bubblade i toaletten.

Är det någonting annat jag bör kolla?

Fylls det verkligen upp så pass snabbt av rinnande toalett? Läste ca 1 kubik om dagen för rinnande toaletter, låter helt sjukt men det landar väl där någonstans.

Tack på förhand!
Vi har också två ungar och vi tömmer våran 3 Kvbm tank 3-4 gånger per år.

Något måste vara väldigt fel. Jag räknade ut vid något tillfälle att vår Gustavsbergstoa från 2018 kan spolas cirka 1000 gg innan tanken fyller upp.

Det innebär att ni spolar 33 gånger om dagen hemma hos er?

Tror du får ta en rejäl funderare på vad som kan ha hänt här? :rofl:
 
  • Gilla
Annaarrhen
  • Laddar…
Du löser inte kalk med klorin - för att lösa kalk så behövs syror som kan lösa kalken - ofta till fräs och skum när koldioxiden drivs ut av syran och löser kalciumet/magnesiumet .


Ättika är tex. en organisk syra, likaså citronsyra och vinsyra och många badrumsrengöringar och toalettrengöringar baseras numera till stor del på dessa... det finns också avkalkningsmedel som mer eller mindre del baseras på fosfosyra - men är inte att rekommendera om avloppet är minireningsverk med högre krav, med kemfällning av fosfor då det kan bli lite för mycket på en gång om man förbrukar en halvflaska "Hessa kalkbort" (den räknas inte som rengöringsmedel utan som avkalkningsmedel och därför inte behöver vara fosforfri som rengöringsmedel annars har krav på idag)

Men att komma ihåg - blanda aldrig ihop klorin och andra klorprodukter med någon pH mässigt sur rengöringsmedel eller syra då det kan bildas mängder med klorgas om blandningen blir ordentligt sur pH-mässigt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.