Hej på er

Jag försöker ta bort en radiator i källaren för renovering men stöter på problem med returleden. På övervåningen när jag plockat bort radiatorer så öppna man locket och använde en insexnyckel och drog åt med, nu verkar det vara en plastbit med spår så försöker med spårmejsel men de sitter så in i helvete och är livrädd att dra sönder nånting..

Nån erfaren röris som kan komma med råd?
Bild nedanför

• Närbild på en radiatorventil med en plastbit som har ett skruvspår, omgiven av ett gammalt avskalat väggområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Jag är inte röris. Men det enklaste är väll att sätta ett täcklock
Sedan ett tips grundat på egen erfarenhet. "Skruva aldrig vatten när bygghandeln är stängd! 😉

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag är inte röris. Men det enklaste är väll att sätta ett täcklock
Sedan ett tips grundat på egen erfarenhet. "Skruva aldrig vatten när bygghandeln är stängd! 😉
Täcklock finns. Men skall ta bort radiatorn och vill stänga ventilen

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Knacka/slå på ventilhuset med hammare, det bör/ska "vibrera" i ventilen.
Ta en så bred spårmejsel som möjligt, vrid lite fram å tillbaka, kan hjälpa att slå på ventilhuset samtidigt.

Demmpa Demmpa skrev:
Knacka/slå på ventilhuset med hammare, det bör/ska "vibrera" i ventilen.
Ta en så bred spårmejsel som möjligt, vrid lite fram å tillbaka, kan hjälpa att slå på ventilhuset samtidigt.
Testade o knacka lite och vrida åt bägge hållen, fick den uppskruvad typ 1/16 dels varv vilket såklart är fel håll, just för att det är någon plast historia känns det som om den kommer gå sönder om jag tar i för mycket

Nu sitter ventilkäglan/spindeln fast iaf.
Jag hade provat att trycka in spårmejseln samtidigt som jag vrider, eventuellt även samtidigt knacka på ventilhuset.

Returventil med avskruvad ventilkägla och spindel synliga på en arbetsyta, omgivna av packningar och fästring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser en typisk returventil ut.

Demmpa Demmpa skrev:
Nu sitter ventilkäglan/spindeln fast iaf.
Jag hade provat att trycka in spårmejseln samtidigt som jag vrider, eventuellt även samtidigt knacka på ventilhuset.

[bild]
Såhär ser en typisk returventil ut.
Får prova knacka mera medan jag drar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.