Har just i brådrasket köpt ett hus där panelen på halva huset är borttagen. Jag råkar veta att huset är ganska kallt och dragigt (köpt av bekanta) och undrar om ni kan hjälpa mig med vart jag ska tilläggsisolera för att energimässigt vinna mest. Jag har den tekniska beskrivningen över huset men har problem att tolka den.
Vart ska jag tilläggsisolera?

Teknisk beskrivning:
Ytterväggar: Gavlar: 25cm lbtg.stav 05/50 Fasader: 1” panel + 1/8” hård träfiberskiva + 10cm mineralullsskivor mellan 1 ½” x 4” stående regl. c/c 40cm + diffpapp.

Vindsbjälklag: Vard. O. sovrum ½” träfibersk. I övr. 9mm gipsskiva + diff.papp + ¾” x 3” glespanel c/c 30cm + 10cm filt + 2,5cm matta.

Tak: Underhållsfri takpapp (dubbeltäckning) på 1” spåntad panel. Takstolar c/c 117cm vent. Av vind gm. vent. I gavelspets.

Fönster: 2-glas.

Vore tacksam för hjälp.
MVH SimonJ
 
på vinden brukar det ju heta att man ska isolera mest. Du verkar ju ha lite över 40 cm vilket är bra.! eller till o med mycket bra. 400-500mm är rekomenderat.

Väggarna dock 100mm isolering.. du skulle kunna dubbla det utan att skämmas.
250-300mm är en mycket bra tjocklek.

Det står inte något om någon vindpapp i väggarna.. Kanske ska det vara den där "1/8” hård träfiberskiva". Men utan någon Vindpapp så blir det ju dragit om det blåser.

Se över fönstren att dem verkar ok & täta. Dvs en hel tät list i alla fönstren.

Se även över innomhusventelationen så den fungerar ok. Annars är risken för fukt problem stor.
 
SimonJ skrev:
Vindsbjälklag: Vard. O. sovrum ½” träfibersk. I övr. 9mm gipsskiva + diff.papp + ¾” x 3” glespanel c/c 30cm + 10cm filt + 2,5cm matta.
Menas det att det är 30cm + 10cm + 2,5cm isolering? Det står c/c 30cm och då är det väl regelavståndet som anges, är det bara 10+2,5 cm så är det inte mycket att hurra för.

Något att tänka på är också konditionen på fönstren, är det tätat ordentligt t.ex. Ev. kan det vara ide att sätta in en tredje isolerande ruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.