Hej.

(Postade i fel kategori förut, därav återkommer jag här med samma inlägg)

Vi tittar på ett hus där man på övervåningen satt ett våtrum med badrum och bastu, se planlösning. Vår förhoppning (barnfamilj i akut behov av utrymmen) är att kunna ta bort bastun och resa ngn typ av vägg utanför badrummet – och sedan göra en hall/arbetslpats där bastun låg. Hur hantera man fuktspärrar etc? Är detta ett monsterprojekt eller kan man lösa det hyfsat smidigt.

Budgivningen är igång och för oss är detta en avgörande fråga så snabba svar är oerhört uppskattade.

/Johan

Planlösning_tellusvagen44.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www2.bjurfors.se/Bostad/Stockholm/Nacka/Alta---Hedvigslund---Tellusvagen-44/
 
På golvet mellan badrum och bastu är det alltså ett klinkrat golv, så de sitter ihop på så sätt.
 
Fint hus, men ack så litet!
Men är det verkligen bara 84 kvm boyta med båda våningarna inräknade?

Om ni inte är så statusberoende så kan ni ju sätta plastmatta på väggar och golv i det "nya" dusch/tvätt/toarummet.
Det blir inte så vansinnigt dyrt (men bra) :)

Men det kanske man inte "kan" i en femmiljonerskåk?
 
Nä, huset är nog inte så mkt större, givet snedtaken, men känns ändå större än sina 84. Sthlm är ett svart hål vad gäller huspriser. Äckligt. Jag lovar, vi funderar ofta på att byta stad ; ) Plastmatta är en bra lösning men känslan blir nog fel, eftersom det ska vara huvudbadrummet...
 
Sjukt dyrt!!!
 
Menar du att åtgärda eller prisläget?
 
Kan ni göra det själv, så behlver det inte springa iväg.
 
Nu funderarvi på att kapa bort bastun. Resa vägg för badrummet. Sen ställa en lite finare duschkabin (med golv) på befintlig duschplats. Då klarar vi "kraven" för våtutrymmet.

Någon som har synpunkter på det? Att ta bort bastu plus klinkergolv samt resa väggen mot badrummet borde ju inte behöva kosta alltför mkt, även om hantverkare gör det?
 
Jag tycker tyvärr duschkabiner är det fulaste som finns samt att fastnar massor med mys bakom, men det är min åsikt.
 
  • Gilla
slowmo
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag tycker tyvärr duschkabiner är det fulaste som finns samt att fastnar massor med mys bakom, men det är min åsikt.
Nja, det behöver det inte göra.
Och har man tonat glas/plast i väggarna så syns det inte :)

Men, duger det inte med plastmatta så duger det väl inte med en duschkabin heller.

Fast jag förstår inte riktigt.
Hur kan ett litet duschrum på andra våningen bli "huvudbadrum" när ni har badrummet med jättebadkar där nere.
Det där uppe blir väl mer som en extratoa?
 
  • Gilla
slowmo
  • Laddar…
Målat tätskikt är ju enkelt på en ny vägg och speciellt med duschkabin blir det tillräckligt bra. Vi hade tidigare en ångbad-kabin och det fungerar bra men "palla upp den" så du får skurborsten in under, speciellt om kabinen bara är ansluten med slang ner i golvbrunnen (eftersom det då alltid rinner över).
 
  • Gilla
slowmo
  • Laddar…
Övre badrummet är alltså från 1999 dvs 15år gammalt? Då är det ju ingen jättestor kapitalförstöring att att göra som ni tänker att sätta upp en ny vägg och köra på en duschkabin. Om detta är "godkänt" kan man diskutera men hur som helst minimerar ni risken att något händer.

Att försöka skarva tätskiktet mot en ny vägg är det nog ingen fackman som vill ge sig på och ge några garantier för.

Ni får tänka till lite runt golvvärmen som förmodligen finns i badrummet, finns risk att ni skadar den när ni tar bort klinker som inte skall vara kvar etc.
 
  • Gilla
slowmo
  • Laddar…
Tänkte du sätta in takfönster eller någon annan lösning i bastun? Hur skulle det vara att sätta en skiljevägg i sovrum 2 på övervåningen? På bottenvåningen var det planerat för sovrum/matrum så där finns också en lösning. Bo in er en stund innan ni bestämmer er för att ändra något ni sedan ångrar.

Enligt energibesiktningen är huset 125 m2 och förbrukar 17622 kwh inklusive garage etc med frånluftsvärmepump från 2013. Vid besiktningen fås även informationen att han spar energi om han kokar med locket på.:sly:
 
Redigerat:
  • Gilla
slowmo
  • Laddar…
Slurppe99, ingen fönster. Det vi vill är att få bort bastum och skapa lite rymd på övervåningen. Sovrum två får bli två rum när unge nr.2 behöver ett rum. Köket därnere ska få vara ett stort med plats för stort bord etc.
 
KnockOnWood skrev:
Nja, det behöver det inte göra.
Och har man tonat glas/plast i väggarna så syns det inte :)

Men, duger det inte med plastmatta så duger det väl inte med en duschkabin heller.

Fast jag förstår inte riktigt.
Hur kan ett litet duschrum på andra våningen bli "huvudbadrum" när ni har badrummet med jättebadkar där nere.
Det där uppe blir väl mer som en extratoa?
Det är nog mest att det är där familjen kommer hålla till, då våra rum är tänkta att ligga på ovanvåningen. Samt att det skulle vara gott att slippa göra mer än att sätta in en ny vägg+kabin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.