Hej,
Känner mig jinxad.. Började planera renovering av vårt FTX till våren och då kunde inte problemen vänta tills dess. Vår värmare i uteluftskanalen är trasig så det uppstår kondens i maskinen när det är kallt ute. Isolerade med armaflex för att förebygga så väl det går och bara tills allt var tänkt att bytas.
Den rödmarkerade fasen på bilden hade vatten på sig som rann längs kabeln och var i kontakt med plåten i det utrymmet.
Det kommer in 3 faser i det utrymmet, 2 till motorn och 1 till värmaren.
Tänkte klippa alla kablar till värmaren och lägga wago på dessa tills hela skiten skrotas.
Borde jag lösa det tillfälligt på nåt annat sätt?
Känner mig jinxad.. Började planera renovering av vårt FTX till våren och då kunde inte problemen vänta tills dess. Vår värmare i uteluftskanalen är trasig så det uppstår kondens i maskinen när det är kallt ute. Isolerade med armaflex för att förebygga så väl det går och bara tills allt var tänkt att bytas.
Den rödmarkerade fasen på bilden hade vatten på sig som rann längs kabeln och var i kontakt med plåten i det utrymmet.
Det kommer in 3 faser i det utrymmet, 2 till motorn och 1 till värmaren.
Tänkte klippa alla kablar till värmaren och lägga wago på dessa tills hela skiten skrotas.
Borde jag lösa det tillfälligt på nåt annat sätt?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Din låter rimligt. Att det är vatten på fasledaren löser inte JFBn. Isoleringen håller, den ska kunna doppas i vatten. Du behöver hitta var det rinner vatten ned på spänningsförande delar i sådan mängd att det skapar en krypsträcka som kan leda strömmen till jord, om du nu inte vet att det är värmaren. Det kanske rinner in i kontakterna på bild? Jag kan inte uppbyggnaden av sådana aggregat så att jag kan ge närmare råd.
Om problemet orsakas av att det rinner kondens över dem kommer tejp inte räcka mer än temporärt. Antingen behöver du placera dem så att inget kan rinna ner på kopplingen eller använda en koppling som klarar av fukt, dvs någon gelfylld variant.M Mjolnir skrev:
Bo.Siltberg skrev:Din låter rimligt. Att det är vatten på fasledaren löser inte JFBn. Isoleringen håller, den ska kunna doppas i vatten. Du behöver hitta var det rinner vatten ned på spänningsförande delar i sådan mängd att det skapar en krypsträcka som kan leda strömmen till jord, om du nu inte vet att det är värmaren. Det kanske rinner in i kontakterna på bild? Jag kan inte uppbyggnaden av sådana aggregat så att jag kan ge närmare råd.
Hej Bo, räddaren i nöden ❤️ det finns 2 pin-kontakter där inne, den ena till motorn och den andra till värmaren. Den som hänger ner poppade jag bort från sin plats. De är båda torra.Bo.Siltberg skrev:Din låter rimligt. Att det är vatten på fasledaren löser inte JFBn. Isoleringen håller, den ska kunna doppas i vatten. Du behöver hitta var det rinner vatten ned på spänningsförande delar i sådan mängd att det skapar en krypsträcka som kan leda strömmen till jord, om du nu inte vet att det är värmaren. Det kanske rinner in i kontakterna på bild? Jag kan inte uppbyggnaden av sådana aggregat så att jag kan ge närmare råd.
Fasen som jag ringat in hade vatten på kopparn som rann längs manteln, kabeln vilade på en plåtlucka jag skruvat bort. På plåten finns jordledarna monterade.
Kan du länka till en sån koppling? Tänker alternativt en liten ip klassad kopplingslåda som dessa får ligga i.Dowser4711 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Det låter som en sträcka på flera centimeter? Rent vatten leder inte ström, utan det behöver vara "förorenat" på något sätt, t.ex med salt. Men visst, det kan vara felkällan.M Mjolnir skrev:
Tänker att jag provar min ide tillfälligt så får vi se om det var felkällan eller inte. Bara för att ha luft i huset. Det kanske var 2-3 cm sträcka.Bo.Siltberg skrev:
Typ denna:M Mjolnir skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/raytech-ohm-gelskydd-max-2x4mm2
Annars kan du kolla i samma kategori, där finns det gel som man häller i "valfri" kapsling som sedan stelnar olika mycket och håller fukt borta.
Stort tack för tips. Tror jag får ta tag i ventilationsrenoveringen tidigare än planerat. Jag har kört med wagoklämmor och tejpat med eltejp och stängt igen allt. Startade allt för 5 minuter och det snurrar än.. Hoppas det gör det tills jag hunnit byta ut agget.Dowser4711 skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja, så länge du har lyckats placera dem så att det inte rinner in vatten i kopplingen så kommer det nog hålla till våren.M Mjolnir skrev:
Håller tummarna för att du hittat och åtgärdat felet!
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 371 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 371 inlägg
Wago är ju e populär variant och finns i flera utföranden om man vill täta skarven tex. :
https://www.ahlsell.se/products/el/...slister/hallare-for-kopplingsklammor/1441141/
https://www.ahlsell.se/products/el/...slister/hallare-for-kopplingsklammor/1441141/
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det här för rör i källare? Droppar vatten - akut??
Vatten & Avlopp -
Högt radon pga blåbetong - firma FTX-ventilation?
Ventilation -
FTX - bara frånluft i källaren eller inte ventilera källaren alls?
Ventilation -
Hur pass akut är det att renovera badrum från 70-tal som verkar OK?
Badrum -
Akut - FTX Aggregat - Vattenpöl inuti
Ventilation