Akut elfråga

Vår kakelsättare kommer på måndag och ska börja på vårt badrum och elektrikern har varit där i veckan och förberett genom att dra rör i väggarna.

Där de 3 pexrören möts ska det sitta en avlång lamparmatur, och min fråga är, kan de koppla ihop allt detta bakom lamparmaturen utan att sätta en dosa där allt kopplas i?

Från vänster sett, matningen kommer in i badrummet, uppåtgående ska mata taklampan, och den som går åt höger ska mata paxfläkten.

Korrekt koppling?

/snickarn image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är jag ingen elektriker, men det jag har förstått efter att ha läst här på forumet en hel del är att det inte är ok med lösa fk annat än i rör/slang och dosa. Och var ska man få plats att koppla det där? I lamparmaturen? Jag tror inte att det är ok, men det kommer nog fyllas på med klara och tydliga svar från de med betydligt mer kunskap inom kort...

tommib
Det är svårt att säga från din bild om det är korrekt kopplat eller inte. Det beror helt på vad det är för ledare som kommer in och varifrån. Att koppla över i en armatur är inte helt lyckat men jag tror inte heller att det är helt fel. Om den är fast monterad i ett våtutrymme ska den inte röras av annan än behörig så då kan man (teoretiskt) koppla lite mer i den. Att man skulle vilja montera en kopplingsdosa i ett badrum verkar osannolikt, då kopplar man nog hellre i en armatur. Det bästa hade förstås varit att spåra fram nya flexrör men det kanske inte låter sig göras?

Hur är tanken att grejerna ska styras? Ska fläkten gå på fuktsensor eller styras med knapp? Ska taklampan och väggarmaturen styras tillsammans eller var för sig? Till varje punkt som ska styras behövs en tändtråd (eller fast fas till fläkten). Du borde alltså ha Nolla + PE samt tre ledare till i inkommande rör (eller två om taklampan och väggarmaturen ska tändas tillsammans). Till taklampan ser man att det går tre ledare, där är det nog rätt. Till fläkten är det svårare att se, samma med inkommande. Jag förutsätter nu att det röret som kommer in går vidare till en dosa där man kan koppla ihop det med strömbrytaren/strömbrytarna som hör till badrummet.

S
Jag har aldrig sett en badrumsarmatur där det där skulle vara möjligt i. Det faller på att inte en enda badrumsarmatur jag sett har haft 3 st hål för kabelgenomföringar.

Det där kommer att bli lite av en speciallösning där han troligtvis går in med all FK i samma hål, det är inte korrekt, men det är inte åt helvete fel heller.

Det är däremot inte tillåtet med kopplingsdosor i väggarna över huvud taget, det vanliga är att man sätter en dosa ovanför brytaren fast på utsidan av badrummet (i hallen troligtvis) där alla slangar utgår ifrån.

S
En vanlig lösning i badrum är att fläkten har fast fas och en tändtråd från allmänbelysningen i badrummet. Sen kör man fuktstyrd plus att den startar när man tänder lampan med eftergångstid på 5 minuter t.ex. Detta för att få ut lite odör efter man gjort 2:an t.ex.

Jag har aldrig stött på en paxfläkt som inte är dubbelisolerad, med andra ord har jag aldrig anslutit jord i en paxfläkt.

Redigerat:
Det ser ut att vara alldeles för skarpa böja på flexslsngarna på följande ställen:
- inkommande precis efter VPröret
- där alla tre slangarna möts
- hörnet mellan vägg-tak
- eventuellt hörnet mellan vägg-vägg
Detta medför att det blir mer eller mindre omöjligt att dra om trådar.

Angående skyddsjord till tex fläkten så ska det idag alltid dras fram skyddsjord överallt även om inte skyddsjorden behöver anslutas till armaturen.

Edit: tänk på att elen idag (vid ändring) ska skyddas av JFB.

Redigerat:
SueCia skrev:
Det är däremot inte tillåtet med kopplingsdosor i väggarna över huvud taget, det vanliga är att man sätter en dosa ovanför brytaren fast på utsidan av badrummet (i hallen troligtvis) där alla slangar utgår ifrån.
Är det verkligen korrekt att det inte är tillåtet med kopplingsdosa i badrum?

Ovanligt dum lösning...blir bara strul senare i projektet...det är ju mindre jobb att göra som SueCia skriver.

Demmpa skrev:
Det ser ut att vara alldeles för skarpa böja på flexslsngarna på följande ställen:
- inkommande precis efter VPröret
- där alla tre slangarna möts
- hörnet mellan vägg-tak
- eventuellt hörnet mellan vägg-vägg
Detta medför att det blir mer eller mindre omöjligt att dra om trådar.

Angående skyddsjord till tex fläkten så ska det idag alltid dras fram skyddsjord överallt även om inte skyddsjorden behöver anslutas till armaturen.

Edit: tänk på att elen idag (vid ändring) ska skyddas av JFB.
Hur ska man egentligen utföra böjarna i tak-vägg-vinkel eller vägg-vägg-vinkel när man spårar i väggen? Hur ska man få till en böj med stor fin radie?

Paxfläkten ska vara av typen fuktstyrd så den går väl för sig, taklampan och väggarmaturen ska tändas på en och sammanknapp.

Frågan är egentligen inte om trådarna är rätt kopplade utan om att det finns plats att koppla vidare ström till paxfläkten bakom armaturen.

Måste nämnlign putsa igen väggen i eftermddag...

tommib skrev:
Det är svårt att säga från din bild om det är korrekt kopplat eller inte. Det beror helt på vad det är för ledare som kommer in och varifrån. Att koppla över i en armatur är inte helt lyckat men jag tror inte heller att det är helt fel. Om den är fast monterad i ett våtutrymme ska den inte röras av annan än behörig så då kan man (teoretiskt) koppla lite mer i den. Att man skulle vilja montera en kopplingsdosa i ett badrum verkar osannolikt, då kopplar man nog hellre i en armatur. Det bästa hade förstås varit att spåra fram nya flexrör men det kanske inte låter sig göras?

Hur är tanken att grejerna ska styras? Ska fläkten gå på fuktsensor eller styras med knapp? Ska taklampan och väggarmaturen styras tillsammans eller var för sig? Till varje punkt som ska styras behövs en tändtråd (eller fast fas till fläkten). Du borde alltså ha Nolla + PE samt tre ledare till i inkommande rör (eller två om taklampan och väggarmaturen ska tändas tillsammans). Till taklampan ser man att det går tre ledare, där är det nog rätt. Till fläkten är det svårare att se, samma med inkommande. Jag förutsätter nu att det röret som kommer in går vidare till en dosa där man kan koppla ihop det med strömbrytaren/strömbrytarna som hör till badrummet.

Låt elektrikern göra om och sätta en dosa där slangarna möts, det tar inte många minuter att bila in dosa om det inte sitter i "fel" zon. Men då är det ju lätt att flytta den. Fattar inte vad det är för elektriker som gör på det viset??
OCH det var måååååånga år sedan "förbudet" mot kopplingsdosor i badrum försvann det är zonerna som styr vart och vilken ipklass det ska vara.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
MH1001 skrev:
Hur ska man egentligen utföra böjarna i tak-vägg-vinkel eller vägg-vägg-vinkel när man spårar i väggen? Hur ska man få till en böj med stor fin radie?
Svårt att förklara men lätt när man vet. Jag försöker iaf!
Vid vinkel vägg/vägg, spåra diagonalt nerifrån och upp. Alltså inte horisontellt. Ju "snedare" du spårar desto snällare böj. :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Med andra ord, en dosa i mötet mellan de 3 rören hade gått bra, dosan är på motsatt sida om duscen, och i ett likadant badrum på nedre plan har vi fåttsatt ett eluttag på den väggen. Räcker det med en vanlig grå dosa med grön ring eller måste det vara en ipklassad dosa av något slag?

MH1001 skrev:
Man kan spåra djupare lite (kanske 1,5 dm) innan och efter hörnet så att det blir snällare (större radie).

Vilken dosa du använder spelar ingen roll för det är inte den infällda dosan som ev ska hålla någon IP klass (dosor för infällnad har ingen IP klassning) utan det som senare ska monteras i dosan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.