Här hemma lägger jag pannan i djupa veck
Finns det någon målarmästare eller annan målarkompetent person på forumet som kan ge svar på följande frågor:
1. Hur lämpligt är det att måla med en alkydoljefärg ovanpå en akrylmålad yta, som torkat fem timmar?
2. Är det möjligt att blanda en akrylfärg med en alkydoljefärg och få en fungerande sammanblandad produkt?
Inom parentes sagt har jag redan blivit kallad bl.a. besserwisser när jag kom hem och ifrågasatte de "snabba lösningarna" som beskrivs nedan
Hustrun och svärfar har efter slipning målat vårt tidigare lackade trägolv. Golvplankorna är skålade så det är "topparna" som blivit trärena och "dalarna" som blivit ytslipade. Efter andra strykningen med Nordsjös "Epolan V Akryl Golv" (Vit), kan man se en färgskillnad mellan dalar och toppar, vilket nog kan förklaras med att den obrutna, vita färgen inte täckt tillräckligt bra på de ytslipade, gulnade plankorna.
För att om möjligt få en bättre täckning, målade svärfar en provyta med Scanox (Tre Stjerner) "Färg för golv" (bruten färg, råvit) på det redan akrylmålade golvet efter en halv dags torkning :eek:
När jag såg detta blev jag mäkta förvånad eftersom dessa båda färger, enligt mig, inte alls har samma egenskaper rent kemiskt (de är dock båda vattenburna). Dessutom föreslogs det att de båda färgerna skulle blandas för att sammantaget ge bättre täckning.
Ser med intresse fram emot era svar . . .