Börjar bli hög tid att måla vårt nybyggda trivselhus. Kulör har vi äntligen lyckats bestämma oss för, men vad ska vi egentligen ha för typ av målarfärg?

Läser man Folksams test av målarfärg låter ju akrylatfärg som ett givet val, men det är ju trots allt många som väljer att måla med alkydoljefärg. Vilka för och nackdelar har de olika färgtyperna? Tycker det är svårt att läsa ut nån vettig information på färgtillverkarnas hemsidor. Ni som valda alkydoljefärg, vad fick er att välja det framför akrylat?

Huset ligger i stockholmsområdet.

Johan
 
Vårt hus är målat med Beckers Perfekt för dess långa ommålningsintervall. Hj hus levererar sina hus målade med detta sätt. Oljefärgen har ungefär halva tiden sen är det dags igen. Och som färghandlare är jag glad att det kommer att dröja tills nästa målning.
Anders
 
Beckers Perfekt är den färg som ligger närmast till hands för oss också. Den klarade sig ju väldigt bra i Folksams test.

Ingen som vill slå ett slag för alkydoljefärg?

Johan
 
Nej, men jag slår gärna ett slag för Beckers Perfekt jag med..
Snabb att lägga på, torkar snabbt, vattenlöslig - kort sagt supersmidig i hanteringen..
Vi målade för 8 år sedan och huset ser fortfarande nymålat ut (även fast vi inte bor där längre - numera har vi inga andra val än Falurött då vi köpt en gammal gård.. Falu Rödfärg har dock samma fördelar som jag skrev ovan - nästan ännu bättre :) )
 
Tack för era synpunkter.
Pratade igår med min frus morbror, som är målare, och han tyckte också akrylatfärg var ett bra val. Han hade dock inget favoritmärke att rekomendera.

Nu gäller det bara att också hitta en affär som säljer Beckers Perfekt.
 
Alkyd är bättre för trät och får en glansigare finish men inget jag skulle strykafasaden med. Tar hellre en vattenlöslig täcklasyr, kulör nästan lika länge som rena akrylaten och skitenkel att underhålla. Enda plusset för alkyden är första strykningen på ett hus i och med lättheten med grundning men vid ommålning blir det akrylat/täcklasyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.