Hej, nu har vi blivit med åkgräsklippare. Jag har väl klippt gräs i ca 25 år men min erfarenhet är då med gågräsklippare, "taktiken" för att få en bra klippning med jämnt och fint gräs och raka linjer sitter liksom i ryggraden.

Men nu då? Kör man ett stråk längs ena kortsidan och pendlar fram och tillbaks? Går man en sväng med gågräsklipparen ett varv för att underlätta vändningen med åkgräsklipparen? Cirkulera från ytterkant?

Jag har förstått att det är viktigare att ändra klippmönster med en åkgräsklippare för att få en jämn(are) gräsmatta...

Har ni några tips? Det är ju inte raketforskning men jag känner mig ändå ganska nollställd och tänker att tips och trix alltid är välkomna, risken finns ju att man lär sig något nytt :D

Slutligen, jag är väl medveten om att alla tomter (mer eller mindre) är individuella och att utförandet skiljer sig men det vore kul att läsa om hur ni utför era klippningar!
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
Jag kör 2 varv runt ytan längs kanterna först för att han någom plats att vända på, sen bestämmer jag dagens rikning genom att köra i mitten rakt över och följer sedan den klippningen utåt sidorna åt båda hållen

192277325_376227637163247_7139174726986785994_n.jpg
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
C
K Klabbarparn skrev:
Slutligen, jag är väl medveten om att alla tomter (mer eller mindre) är individuella och att utförandet skiljer sig men det vore kul att läsa om hur ni utför era klippningar!
Jag cirkulerar i princip med början från ytterkant. Så ju kortare svängradierna blir desto mer navigationsutrymme finns det i ändarna. Sen har vi väldigt mycket träd på gräsmattan så där får man byta håll minst en gång för att få det klippt ända in till stammen runt om träden. Finns också diverse mer komplicerade ytor där man måste köra på tvärsen och/eller backa. Så helt systematiskt blir det inte.

Men jag siktar på snabbast och inte snyggast klippning. Snyggast blir det om man klipper från båda hållen, dvs fram och tillbaka från ena sida till den andra med 50% överlapp.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
AXS
Klipper först två varv ytterkant, övergår sen till att köra i en 8 över tomten. Har ganska stor klippare så fokuserar mest på att kunna hålla hög hastighet(inte vända tight för mycket) än att inte köra flera gånger på samma ställe.

Försöker även minimera högar med klippt gräs, så inte köra åt samma håll hela tiden.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
C
AXS AXS skrev:
Försöker även minimera högar med klippt gräs, så inte köra åt samma håll hela tiden.
Ja, det är ytterligare en faktor. Där får jag väl tillägga att vi kör mulcher, då behöver man inte tänka så mycket på detta.
 
C cpalm skrev:
Ja, det är ytterligare en faktor. Där får jag väl tillägga att vi kör mulcher, då behöver man inte tänka så mycket på detta.
Jag klarar inte av annat än mulcher, så mycket snyggare och mindre jobb än alla det andra alternativen utan att in roboten i samtalet då ;)
 
C
AXS AXS skrev:
Klipper först två varv ytterkant, övergår sen till att köra i en 8 över tomten.
Åttor kanske är smart(?) Hur förskjuter du spåret för varje varv i åttan, om du förstår hur jag menar?
 
AXS
C cpalm skrev:
Åttor kanske är smart(?) Hur förskjuter du spåret för varje varv i åttan, om du förstår hur jag menar?
Klipper nog en halv ha med dieseldriven kubota, så kanske inte helt jämförbart med en villaträdgård. Brukar vara ganska högt på vissa delar, då vill jag inte att det blir strängar med gräs och gräsklipparen går ganska tungt om det är blött.

8-orna förskjuts för varje varv, så vändning blir inte på samma ställe. Lite svårt att förklara vettigt...
 
C
AXS AXS skrev:
Klipper nog en halv ha med dieseldriven kubota, så kanske inte helt jämförbart med en villaträdgård.
He he, faktiskt samma här. Vi har en F1900 som vi kör på ca. 1 ha varannan - var fjärde vecka. Fingräsmattan klipps med robot så med åkgräsklipparen är det fokus på effektivitet. Jag tror jag fattar hur du lägger ut åttorna, skall testa när det är dags att klippa nästa gång.
 
AXS
C cpalm skrev:
He he, faktiskt samma här. Vi har en F1900 som vi kör på ca. 1 ha varannan - var fjärde vecka. Fingräsmattan klipps med robot så med åkgräsklipparen är det fokus på effektivitet. Jag tror jag fattar hur du lägger ut åttorna, skall testa när det är dags att klippa nästa gång.
Bästa maskinen. Vi har ingen fingräsmatta, allt är ganska grovt, torrt och stenigt.

Vi har slaghack till traktorn med, men det blir mest när man latar sig för mycket.
 
  • Röd Kubota fyrhjulsdriven gräsklippare parkerad på en stenig och torr gräsmatta med byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
cpalm
  • Laddar…
C
AXS AXS skrev:
Bästa maskinen.
Ja, det är en bra och robust maskin. Relaterat till trådens ämne saknar jag dock servostyrning, det hade verkligen inte varit dumt hos oss som har mycket träd.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Jag kör alla kanter, runt träd och buskar samt backarna först för hand, sedan med åkis som då tar mindre tid än kanterna. I alla förändringar i trädgården finns det med i tanken att optimera och underlätta för att skaffa en större robot.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Jag kör ett varv runt hela sen fram och tillbaka. Varierar klippmönstret norr söder och öster väster varje vecka för att inte få spår i gräsmattan efter maskinen.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Idag vart det en annan riktning

Nyklippt gräsmatta med syrenbuske i förgrunden och öppna fält i bakgrunden under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Idag vart det en annan riktning

[bild]
Riktigt snyggt!

Jag har anammat samma förfarande. kör ytterkant 2 varv och sen delar jag av gräsmattan på mitten och jobbar mig utåt.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.