Har inte gjort det ännu. Blir steg 2 tänkte kolla om jag missat något först.
 
Är det någon som varit med om liknande?
Har ajax hub plus och har nyss bytt till mobilt bredband, bor ute på landet. När det kommer automatiska uppdateringar till den nya routern startar den om, vanligtvis kl.04.30 och då tappar hubben kontakt med nätverket = larmet går mitt i natten. Som tur är går larmet bara i mobilen, dvs ingen utesiren som börjar tjuta. Detta är inte så trevligt men händer inte allt för ofta. Går det att stänga av ”larmet” i mobilen så man bara får en notis?
 
Lucky2015
LövenDempa LövenDempa skrev:
Är det någon som varit med om liknande?
Har ajax hub plus och har nyss bytt till mobilt bredband, bor ute på landet. När det kommer automatiska uppdateringar till den nya routern startar den om, vanligtvis kl.04.30 och då tappar hubben kontakt med nätverket = larmet går mitt i natten. Som tur är går larmet bara i mobilen, dvs ingen utesiren som börjar tjuta. Detta är inte så trevligt men händer inte allt för ofta. Går det att stänga av ”larmet” i mobilen så man bara får en notis?
Japp! Det går. Klicka i inaktivera aviseringar när server inte kan nås. Istället för det höga larmet i din mobil så får du en avisering istället. Du kan som alternativ öka tiden för när den ska larma om den tappar kontakt med servern. Vilken tidsintervall har du ställt in?

För att komma åt inställningarna enligt bilden, gå in under hubben i appen och välj menyn service.

Om du kör med mobilt bredband. Komplettera då din hub med ett simkort så att larm alltid går fram även om den mobila routern skulle hänga sig. Finns särskilda kort för detta, 5 år för 349 kr. :) det blir en billig livrem om det strular.
 
  • Skärmdump av serviceinställningar i en app med alternativ för tidszon, larmfördröjning och serverpingintervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket för hjälpen Lucky2015!
Nu slipper vi vakna av de automatiska uppdateringarna av routern iaf. Men jag fattar egentligen inte varför larmet inte återfår kontakten med servern när routern hoppar igång? Larmet är kopplat med nätverkskabel till routern. Ska forska vidare.
 
Lucky2015
LövenDempa LövenDempa skrev:
Tack så mycket för hjälpen Lucky2015!
Nu slipper vi vakna av de automatiska uppdateringarna av routern iaf. Men jag fattar egentligen inte varför larmet inte återfår kontakten med servern när routern hoppar igång? Larmet är kopplat med nätverkskabel till routern. Ska forska vidare.
Vad har du för router? Är det ofta det händer? Tror du skulle bli nöjd med ett simkort även i Ajax hubben, inte så kul om larmet går och det inte når fram till dig. Om larmet tappar kontakten med servern så hoppar den automatiskt över till simkortet.

https://wingbladteknik.se/larm-och-sakerhet/ajax-larm/simkort-wingblad-teknik-netmore

https://wingbladteknik.se/sidor/wingblad-teknik-netmore
 
Lucky2015
LövenDempa LövenDempa skrev:
Tack så mycket för hjälpen Lucky2015!
Nu slipper vi vakna av de automatiska uppdateringarna av routern iaf. Men jag fattar egentligen inte varför larmet inte återfår kontakten med servern när routern hoppar igång? Larmet är kopplat med nätverkskabel till routern. Ska forska vidare.
Är du säker på att det är automatiska uppdateringar routern gör? Många 4g routrar och liknande har en inställning att de gör en omstart efter ett schema, exempelvis 1 gång per vecka/dygn. Denna inställning brukar gå att stänga av och även automatiska uppdateringar.
 
Plötsligt gick det utmärkt att ändra apn inställningen!? Började med att det kom ett par sms aviseringar från huben med det nya numret. Gick in och tittade i inställningar och den sparade direkt. Kan det varit någon fördröjd aktivering av abonnemanget som ställt till det?
 
Lucky2015
V viggen_l skrev:
Plötsligt gick det utmärkt att ändra apn inställningen!? Började med att det kom ett par sms aviseringar från huben med det nya numret. Gick in och tittade i inställningar och den sparade direkt. Kan det varit någon fördröjd aktivering av abonnemanget som ställt till det?
Kul att du fick igång det @viggen_l
När jag satte igång simkortet och skulle ändra apn så fick jag felmeddelande, samma som dig. Anledningen var att jag hade satt in simkortet i slot 2 men försökte ändra i appen för slot 1. Om man nu får skylla ifrån sig så är ju texten så förbaskat liten på hubben :)

När jag kom på mig själv så flyttade jag det till rätt plats men det fungerade inte först då heller. Fick lite annat för mig och testade några timmar senare och då fungerade det att ändra. Det har säkert att göra med att det tar ett litet tag innan kortet aktiveras då det är nytt eftersom vi båda fick samma fenomen.
 
Vaknade nyss av att larmet gick pågrund av ”rök upptäcktes” i brandvarnare 1. Det finns ingen rök, snacka om att man stod upp i sängen. Det gjorde säkert grannarna också, som bor typ 200m bort?
Tips på åtgärder?
 
Lucky2015
LövenDempa LövenDempa skrev:
Vaknade nyss av att larmet gick pågrund av ”rök upptäcktes” i brandvarnare 1. Det finns ingen rök, snacka om att man stod upp i sängen. Det gjorde säkert grannarna också, som bor typ 200m bort?
Tips på åtgärder?
Japp! Gå in under hubbens inställningar i appen. Gå därefter in på menyn service. Välj ignorera första larmet. Några verkar haft problem med just det som hände dig nyss men det verkar gått till sig med denna inställning.
 
  • Skärmdump av en app med inställningsmenyn "Service" för ett hemlarm där alternativet "Ignorera första larmet" är aktiverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av instruktioner för att ignorera det första larmet från en smart rökdetektor, med en förklaring av snöfunktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Antingen en gammal dammig detektor eller fabrikationsfel , byt snarast ut den
Ett larm som felar är vädelöst då när något händer så bryr sig ingen om det
 
Lustigt nog bockade jag i den rutan, att larmet skulle ignorera första, när jag fixade första problemet du hjälpte mig med Lucky2015.
Det verkar inte hjälpt i just mitt fall. Provade mitt i natten att köra gamla Nintendo 8-bitarstricket; att blåsa så mycket man kan och det verkade göra susen just nu.
Jag har två stycken brandvarnare, de har nu falsklarmat en gång vardera. Antar att det kan vara damm på någon sensor. Larmet är typ 2-3år gammalt.
 
Lucky2015
LövenDempa LövenDempa skrev:
Lustigt nog bockade jag i den rutan, att larmet skulle ignorera första, när jag fixade första problemet du hjälpte mig med Lucky2015.
Det verkar inte hjälpt i just mitt fall. Provade mitt i natten att köra gamla Nintendo 8-bitarstricket; att blåsa så mycket man kan och det verkade göra susen just nu.
Jag har två stycken brandvarnare, de har nu falsklarmat en gång vardera. Antar att det kan vara damm på någon sensor. Larmet är typ 2-3år gammalt.
hsd hsd skrev:
Antingen en gammal dammig detektor eller fabrikationsfel , byt snarast ut den
Ett larm som felar är vädelöst då när något händer så bryr sig ingen om det
I appen ser man nivå med damm i brandvarnaren. Visade den någonting? Rekommenderar dig starkt att gå in i appen och skapa en felanmälan på ditt fel. Ärendet hamnar då hos Ajax support och loggfilerna skickas med från ditt larm. De kan då se om det är mjuk- eller hårdvarubaserat fel.

Om det är ett hårdvarufel så är garantin 2 år men man han har ju även 3 års reklamationsrätt. Är det kortare tid än 3 år sedan du köpte larmet?
 
Visste inte att det fanns ”rökdetektor dammnivå” så jag kontrollerade inte den innan jag blåste som en galning in genom gallret. Nu indikerar den ”OK”.
Hittade ett gammalt kort från när jag fick hem Ajaxlarmet och det var yngre än vad jag kom ihåg, 25/2-2019. Jag ska absolut skapa en felanmälan!
 
Lucky2015
LövenDempa LövenDempa skrev:
Visste inte att det fanns ”rökdetektor dammnivå” så jag kontrollerade inte den innan jag blåste som en galning in genom gallret. Nu indikerar den ”OK”.
Hittade ett gammalt kort från när jag fick hem Ajaxlarmet och det var yngre än vad jag kom ihåg, 25/2-2019. Jag ska absolut skapa en felanmälan!
Ännu bättre. Då har du 2 års garantin kvar. Ajax support brukar vara snabb, räkna med svar efter några timmar :)
 
  • Gilla
LövenDempa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.